بحرین: ایران در امور منطقه دخالت می‌کند

۰۲ دی ۱۳۹۲ | ۱۷:۵۷ کد : ۱۹۲۶۴۴۳ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه بحرین با تاکید بر اینکه حالتی از بی اعتمادی بین ایران و کشورهای عربی وجود دارد، گفت: مشکل ما با ایران فقط شامل برنامه هسته ای نیست.
به گزارش خبرگزاری فارس، الشیخ خالد بن أحمد آل خلیفة در مصاحبه با شماره روز یکشنبه روزنامه الاخبار بحرین، در مورد توافق هسته ای بین ایران و 1+5 گفت  هر مسئله ای که در منطقه اتفاق بیفتد ما در مورد آن نظر می دهیم هنگامی که گفت وگوها با ایران صورت گرفت ما به آنها پیام دادیم هر مسئله ای که در مورد اوضاع منطقه باشد با آنها در میز گفت وگوها خواهیم بود چرا که ما هم در این منطقه حضور داریم.

وی افزود: آنها به ما گفتند این گفت وگو ها فقط در مورد پرونده هسته ای ایران است ولی پرونده هسته ای فقط به معنی تسلیحات نیست. حقیقت آن است که ایران قصد دارد 7 رآکتور هسته ای را در سواحل خلیج [فارس] نصب کند آیا عاقلانه است که ما در این مورد هیچ حرفی نداشته باشیم. آیا ایران در مورد آنها با ما مشورت کرده است؟ اگر این رآکتورها باعث یک فاجعه ای شوند چه؟ حتما لازم نیست که این فاجعه ناشی از فعالیت های نظامی باشد ؟ اگر که فاجعه ای در نتیجه نشت این مواد صورت گیرد چه رخ خواهد داد؟

وزیر خارجه بحرین گفت: ما می خواهیم که حالتی از اعتماد را در درجه اول با ایران پایه ریزی کنیم. چرا از وجود کشورهای منطقه در میز گفت وگوها ممانعت صورت می گیرد؟ آیا ایران همیشه مطرح نمی کند که مسئول امور خلیج [فارس] هست. کشورهایی هستند که به خلیج [فارس] اشراف دارند که البته ما با این طرح مخالفیم چرا که در منطقه خلیج [فارس] منافع بین المللی قرار دارد. ما سوال می پرسیم که چگونه می توان این طرح ایران را پذیرفت در حالی که ایران سلامت اهالی خلیج [فارس] را رعایت نمی کند. 

وی مدعی شد: اگر ایران سلامت ملت خود را در نظر نمی گیرد پس حداقل سلامتی همسایه ها و نگرانی های آنان را در مورد فعالیت های هسته ای در نظر بگیرد.

وزیر خارجه بحرین با اشاره به توافق 1+5 با ایران گفت: سرو صدای رسانه ای که بعد از این توافق درست شد مربوط به رسانه ها بود و موضع ما در مورد این توافق واضح بود ما از اولین کشور هایی بودیم که از آن استقبال کردیم و آنچه که ما به آن امید داریم دستیابی به توافقی گسترده در مورد پرونده هسته ای ایران است که همه جوانب را در بر بگیرد. 

وی افزود: توافق در مورد برنامه هسته ای ایران در شرایطی مطلوب است که تمامی جوانب از جمله سلامت هسته ای و عدم تهدید و امور دیگری را مورد توجه قرار دهد و برای کل منطقه مهم است.

وزیر خارجه بحرین تاکید کرد، ولی ما باید واقعی نگر و صریح باشیم مشکل ما با ایران فقط شامل برنامه و سلاح هسته ای نیست و ما در مود دخالت ایران در کشورهای عربی حوزه خلیج [فارس] و حمایت این کشور از برخی گروه های تروریستی اختلاف داریم. ما باید با آنها صریح باشیم حالتی از بی اعتمادی وجود دارد

وی خواستار ایجاد اعتماد بین ایران و کشورهای عربی شد و افزود: ما رویکردهایی از برخی از مسئولان ایرانی مشاهده کردیم که به ما احساس خوبی داد ولی در حد یک احساس باقی می ماند و به اعتماد نمی رسد. اعتماد کامل زمانی روی می دهد که رویکردها عملا دیده شوند که شامل احترام به کشورهای همسایه و عدم دخالت در امور آنها است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا بعد از روی کار آمدن دولت جدید ایران تغییری در مورد سیاست های این کشور در قبال بحرین رخ داده است گفت که در مورد سیاست تغییری صورت نگرفته است و شاید زبان رسمی آنها کمی آرام ترشده باشد ولی در یک مسئله ادبیات آنها همان ادبیات قبلی است. آنها هرگاه که از سوریه حرف زدند بحرین را نیز در کنار این کشور قرار دادند .

شیخ خالد افزود: من در مورد این مسئله با محمد جواد ظریف حرف زدم و او گفت که بدون شک اوضاع این دو کشور متفاوت است. روی هم رفته ما از آنها سخنان مثبتی دیدیم . ما از [حضور] سفیر آنها در بحرین پرسیدیم. ما در زمان بحران سفیر خود را از ایران فرا خواندیم و چند ماه پیش آن را به ایران بازگرداندیم و این گام در زمان ریاست جمهوری سابق روی داد چرا که به طور طبیعی سفیر دارای ماموریتی است که بسیار مهمتر از مساله فرستادن یک پیام سیاسی دارای نوعی از مفهوم می باشد.

آنها به صورت آشکار گفتند تا زمانی که در بحرین شرایط معینی دارد نمی خواهند که در این کشور سفیری داشته باشند آنها این مسئله را با ادبیات غیرقابل قبول بیان کردند.

وزیر خارجه بحرین در پایان تاکید کرد که ایران کشور مهمی است و ثبات و سلامت آن برای ما مهم است و آخرین چیزی که ممکن است کشورهای خلیج[فارس] کنار آن قرار بگیرند تعرض یه ایران است چرا که این مساله برخلاف منافع ما است و از آن راضی نیستیم.

کلید واژه ها: بحرین


نظر شما :