عربستان آماده اقدام عمل علیه ایران و سوریه است

۲۷ آذر ۱۳۹۲ | ۱۵:۱۸ کد : ۱۹۲۶۲۱۸ سرخط اخبار

سفیر عربستان در انگلیس ضمن انتقاد از سیاست های غرب در قبال ایران و سوریه تصریح کرد کشورش آمادگی دارد به تنهایی و بدون کمک غرب علیه این دو کشور وارد عمل شود و به حمایت از مخالفان سوریه ادامه دهد.

به گزارش خبرگزاری فارس، شاهزاده «محمد بن نواف بن عبدالعزیز» سفیر عربستان در انگلیس در یادداشتی در روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» تصریح کرد که سیاست های غرب در قبال ایران و سوریه یک قمار خطرناک است و عربستان آمادگی دارد به تنهایی برای تأمین امنیت منطقه وارد عمل شود.

وی تصریح کرد: ما معتقدیم که بسیاری از سیاست های غرب در قبال ایران و سوریه ثبات و امنیت خاورمیانه را در خطر می اندازد. این یک قمار خطرناک است که ما نمی توانیم ساکت بمانیم و همینطور ساکن نخواهیم ماند.

علیرغم آنکه عربستان سعودی از مواضع آمریکا در قبال ایران و سوریه چندان خشنود نبود اما تا همین روزهای اخیر، رهبران این کشور به ندرت به صورت آشکارا به انتقاد از همپیمانان غربی خود پرداخته بودند.

تصمیم واشنگتن برای جلوگیری از اقدام نظامی در سوریه و همچنین توافق اخیر هسته ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) وحشت و رعبی در این کشور عربی به وجود آورد.

سفیر عربستان در انگلیس با اشاره به حمایت ایران از دولت سوریه ادامه داد: برخی از شرکای غربی ما به جای آنکه دولت های سوریه و ایران را به چالش بکشند، از اقدام عمل لازم و ضروری در قبال آنها امتناع می ورزند.

وی ادامه داد: غرب به یک رژیم (سوریه) اجازه احیا داده و به دیگری اجازه داده تا به غنی سازی اورانیوم، با تمام خطرات بعدی تسلیحاتی شدن، ادامه دهد.

محمد بن نواف با اشاره به مذاکرات ایران و 1+5 در ژنو گفت که گفت وگوهای دیپلماتیک با ایران، احتمالاً تمایل غرب برای تقابل با دمشق و تهران را کاهش می دهد.

سفیر عربستان در انگلیس اینگونه ادامه داد: قیمت صلح وقتی که با این چنین رژیم هایی ساخته شود، چه خواهد بود؟ در نتیجه، عربستان سعودی چاره ای جز اینکه در امور بین المللی مدعی باشد و برای ثبات واقعی منطقه مصمم تر از گذشته باشد ندارد.

وی تصریح کرد که سلطنت خلیج فارس مسوولیت جهانی هم از نظر سیاسی و هم اقتصادی دارد و گفت: ما برای تحقق این مسوولیت ها وارد عمل می شویم، خواه حمایت غرب را داشته باشیم خواه حمایت شرکای غربی را نداشته باشیم.

سفیر عربستان در انگلیس در یک ضربه پنهانی به «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا گفت: برای تمام سخنان آنها از «خطوط قرمز»، به نظر می رسد شرکای ما همگی آمادگی دارند که امنیت ما را واگذار کنند و ثبات منطقه ما را به خطر بیاندازند.

اوباما برای هشدار به سوریه در خصوص سلاح های شیمیایی، از عبارت «خطوط قرمز» استفاده کرد و هشدار داد که به این کشور حمله نظامی می کند اما بعد از آنکه عواقب اقدام نظامی را ارزیابی کرد، از حمله به سوریه اجتناب کرد که خشم سعودی ها از این امر برانگیخته شد.

سفیر عربستان در سوریه غرب را به دلیل عدم تمایل برای ارائه کمک قطعی به تروریست های سوریه محکوم کرد و متعهد شد که به حمایت از ارتش آزاد سوریه و مخالفان سوری ادامه دهند.

وی با اعتراف به تهدید گروه های مرتبط با القاعده در سوریه گفت که بهترین راه مهار ظهور افراط گرایی در بین شورشیان سوریه حمایت از «قهرمانان میانه رو» است.

کلید واژه ها: انگلیس ایران و سوریه


نظر شما :