بازداشت عوامل حمله به کارکنان ایرانی در عراق

۲۶ آذر ۱۳۹۲ | ۲۱:۳۷ کد : ۱۹۲۶۱۸۹ سرخط اخبار

معاون آفریقایی وزارت امور خارجه در جریان سفر به عراق برای پیگیری موضوع حادثه تروریستی حمله به تکنسین های ایرانی در منطقه نفتخانه عراق، گفت که عوامل اصلی این حمله تروریستی دستگیر شده اند.

به گزارش ایرنا معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه ایران که در بغداد بسر می برد، نتیجه مذاکراتش با مقامات عراقی را مثبت توصیف کرد و با ابراز رضایت از شناسایی و دستگیری تعدادی از عوامل حادثه روز جمعه در دیالی، افزود: هرگز اجازه نخواهیم داد که تروریست ها در مسیر روابط ایران و عراق قرار بگیرند.

معاون وزیر خارجه ایران در خصوص حادثه اخیر تروریستی علیه کارکنان ایرانی در عراق گفت: برخی طرف ها که پشت این حوادث هستند، بدانند امنیت مقوله ای تفکیک ناپذیر است و ادامه ناامنی ها دامن آنها را هم خواهد گرفت.

امیر عبدالهیان که در این سفر با نوری المالکی نخست وزیر و برخی مقام های عراقی دیدار و گفت وگو کرده ، تاکید کرد که تروریسم در منطقه به پایان راه خود نزدیک شده است.

وی درباره حادثه جمعه گذشته که گروهی از کارکنان ایرانی در منطقه نفت خانه استان ˈدیالیˈ در کمین تروریست ها گرفتار شده و 15 نفر از آنان به شهادت رسید و چهار نفر هم زخمی شدند، گفت: کسانی که ایرانی ها را در این حادثه به شهادت رساندند، در حقیقت ملت عراق را هدف گرفته اند، چرا که ایرانی ها در قالب این طرح درجهت رفاه و آرامش مردم عراق تلاش می کردند.

وی تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران بدون هرگونه تاثیر پذیری منفی از این حادثه ، روابط راهبردی خود را با دولت و ملت عراق تداوم خواهد بخشید.

معاون وزیر خارجه ایران در پاسخ به سوالی درباره احتمال دخالت بیگانگان در حمله به کارکنان ایرانی گفت: امنیت عراق را امنیت ایران و امنیت منطقه می دانیم و در همین چارچوب در تماس تلفنی دو روز پیش حسن روحانی و نوری المالکی ، ابعاد مختلف روابط دو کشور و نیزحادثه تروریستی و مسایل منطقه ، مورد بررسی قرار گرفت.

وی در پاسخ به سوال دیگری از خبرنگاران عراقی، در خصوص دخالت خارجی در عملیات تروریستی در عراق، با ذکر این نکته که ما معتقدیم در عملیات تروریستی در منطقه، برخی کشورها نقش فعالی دارند، خواستار همکاری کشورهای منطقه برای ایجاد ثبات و آرامش در عراق شد.

امیر عبدالهیان در جواب خبرنگار دیگری که درباره نقش عربستان در مسایل امنیتی منطقه پرسیده بود، گفت که ما از هرگونه نقش مثبت و سازنده عربستان در کمک به برقراری امنیت و ثبات در عراق حمایت می کنیم.

 

** مسیر مذاکرات هسته ای بسته نشده است

امیر عبدالهیان در خصوص آخرین تحولات مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 نیز گفت: مسیر مذاکرات بسته نشده و ما منتظر گام های مثبت و ایجابی طرف مقابل هستیم.

معاون وزیر امور خارجه در عین حال تاکید کرد: ایران از حقوق خود در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای کوتاه نخواهد آمد.

وی با بیان اینکه ما به توافقات خود در ژنو پایبند هستیم، گفت: در عین حال، رفتار طرف مقابل است که تصمیم نهایی در ایران را رقم خواهد زد.

معاون وزیر خارجه ایران اضافه کرد: اگر طرف مقابل گام های مثبت بردارد، با گام های مثبت ما پاسخ می گیرد، در غیر این صورت تصمیمات دیگری اتخاذ خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره مخالفت برخی کشورها با برنامه های صلح آمیز هسته ای ایران ، گفت: مذاکرات ایران و گروه 1+5 علیه هیچ طرف و کشوری نیست و ما معتقدیم تامین امنیت منطقه در گرو همکاری دسته جمعی منطقه ای است.

** شکست تلاش های 32 ماهه برای شکستن خط مقاومت

معاون وزیر خارجه ایران در بخش دیگری از کنفرانس خبری در پاسخ به خبرنگاران عراقی، گفت: به رغم گذشت 32 ماه سرمایه گذاری برخی بازیگران جهانی و منطقه ای و تقویت گروههای تروریستی و تکفیری، برنامه شکستن خط مقاومت در سوریه شکست خورده است.

امیر عبدالهیان با بیان اینکه تروریست ها همزمان ملت ، ارتش و حکومت سوریه را هدف گرفته اند، افزود: ما همچنان اعتقاد داریم که بحران سوریه تنها راه حل سیاسی دارد و ایران تمام تلاش های سازنده خود را برای حل سیاسی این بحران بکار خواهد بست.

وی تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران همه گونه تلاشی را برای کمک به مردم سوریه به عمل آورده و خواهد آورد.

معاون وزیر خارجه ایران در عین حال هرگونه دخالت خارجی در منطقه از جمله در بحران سوریه را محکوم کرد و گفت: معتقدیم هیچ کشوری حق ندارد در امور داخلی کشور دیگر دخالت کند.

وی موضع ایران و عراق در قبال بحران سوریه را مشترک و منطقی و بر پایه حل مساله از طریق سیاسی دانست و گفت: همه باید تلاش کنیم تا ضمن توقف خشونت ها ، زمینه برای مشارکت مردم سوریه و حضور در پروسه انتخابات ، برایشان فراهم شود.

کلید واژه ها: وزیر خارجه ایران عبدالهیان


نظر شما :