شاهزاده سعودی: آمریکا به عهد خود درباره ایران وفا نکرد

۲۶ آذر ۱۳۹۲ | ۰۲:۴۵ کد : ۱۹۲۶۱۴۴ سرخط اخبار

یکی از مهمترین روندهای شکل گرفته در منطقه خاورمیانه طی هفته های اخیر، روند فاصله گرفتن عربستان سعودی و آمریکا از یکدیگر به واسطه مجموعه ای از سیاست ها و اهداف متضاد بوده است. ترکی الفیصل، شاهزاده سعودی اخیراً در یک سخنرانی به این موضوع پرداخته و مهمترین موارد اختلاف میان ریاض و واشنگتن را بر شمرده است. مواردی که موضوع ایران اصلی ترین بخش آن را تشکیل می دهد.

به گزارش «تابناک»، ترکی الفیصل، از شاهزادگان عالیرتبه سعودی روز گذشته دولت اوباما را به واسطه آنچه فقدان تصمیم و از دست دادن اعتبار در رابطه با متحدان خود در منطقه خاورمیانه خوانده، مورد انتقاد قرار داده است. در این میان، سیاست های اوباما در قبال ایران، یکی از مواردی است که اسباب نارضایتی جدی ترکی را فراهم کرده است.

به نوشته «نیویورک تایمز»، ترکی الفیصل که پیش از این ریاست سازمان اطلاعات سعودی را بر عهده داشته، در این زمینه گفته: «ما شاهد بوده ایم که خط قرمزهای متعددی از سوی رئیس جمهور (اوباما) مطرح شده و سپس با گذر زمان، رنگ باخته و در نهایت به کلی از میان رفته است... وقتی این گونه تضمین ها از سوی رهبر کشوری چون ایالات متحده مطرح می شود، ما از وی انتظار داریم که به آن پایبند بماند. این موضوع به اعتماد مربوط است».

ترکی در ادامه به خط قرمز تعیین شده از سوی اوباما در مورد سوریه پرداخته و وی را به سبب آنچه عدم پایبنید به این خط قرمز خوانده، مورد انتقاد قرار داده است. وی خودداری غرب و به ویژه آمریکا از حمله به سوریه را «یک بی توجهی مجرمانه» خوانده است.

ترکی الفیصل که در جریا کنفرانس سیاست جهانی سخنرانی می کرده، در ادامه به موضوع ایران پرداخته است. وی گفته ناخشنودی عربستان از افزایش نفوذ ایران در منطقه، بر کسی پوشیده نیست؛ اما سعودی ها که خود با ایران تعامل دارند، مشکلی ندارند که آمریکا نیز چنین تعاملاتی را با ایران برقرار کند. با این حال، وی از اخبار مربوط به مذاکرات محرمانه دوجانبه میان ایران و آمریکا انتقاد کرده و پنهان نگه داشته شدن این موضوع از متحدان آمریکا را عامل دیگری برای بی اعتمادی دانسته است.

وی افزوده ایران باید «تمایلات خود در زمینه برنامه تسلیحات هسته ای» را متوقف کرده و همچنین نیروهای خود و متحدانش همچون حزب الله را از کشورهای همسایه، مانند عراق و سوریه بیرون بکشد. ترکی گفته: «بازی هژمونی بر کشورهای عربی قابل قبول نیست. همان گونه که عرب ها شبیه غربی ها لباس نمی پوشند، لباس پوشیدن مانند ایرانی ها را نیز نخواهند پذیرفت».

گفتنی است ترکی الفیصل – که در حال حاضر اسماً سمتی را در عربستان بر عهده ندارد – طی یکی دو هفته اخیر به شدت در عرصه بین المللی فعال شده و با حضور در کنفرانس های مختلف در کشورهای گوناگون، سعی دارد ضمن طرح مکرر و پیوسته انتقادات از توافق هسته ای ایران و سیاست های جدید آمریکا درباره جمهوری اسلامی، افکار عمومی را علیه ایران تحت تأثیر قرار دهد.

کلید واژه ها: ترکی الفیصل


نظر شما :