ساختمان نمایندگی ایران در تاجیکستان در آستانه تخریب+تصاویر

۱۳ آذر ۱۳۹۲ | ۱۷:۵۰ کد : ۱۹۲۵۵۶۹ سرخط اخبار
براساس طرح شهرداری دوشنبه، ساختمان رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان در آستانه تخریب قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، براساس تصمیم شهرداری دوشنبه فعالیت دفتر رایزنی سفارت جمهوری اسلامی ایران مانند ده ها نهاد و اداره دیگر واقع در خیابان «رودکی 130» تعطیل شده و هم اکنون کارگران، عملیات تخریب برخی از ساختمان های واقع در این خیابان را آغاز کرده اند.

سامانه شهرداری دوشنبه ضمن اعلام این خبر، اعلام کرد: براساس تصمیم حکومت تاجیکستان، حق استفاده از املاک و زمین های واقع در این منطقه از صاحبان آن ساقط شده و خسارات این افراد پرداخت خواهد شد.

بنا به گفته این منبع، دفتر رایزنی ایران نیز از جمله 22 ساختمان و تأسیساتی است که طبق تصمیم شهرداری شهر دوشنبه در این منطقه تخریب می شود.

بنابر این گزارش، شهرداری همچنین به نهادهای ذی ربط دستور داده است که ارزش منازلی که تخریب می شوند و همچنین ساختمان منصوب به رایزنی فرهنگی سفارت ایران را مشخص و اعلام کنند.

در همین حال، «حاکم شاه شریف اف» معاون شهردار دوشنبه ضمن توضیح این تصمیم، به رسانه ها گفت: اقدام برای تخریب بیش از 20 ساختمان شامل منازل مسکونی و ادارات متفرقه بر طبق طرح تجدید و زیباسازی خیابان مرکزی این شهر به نام رودکی و کوچه «گووراف» به اجرا رسیده و طبق طرح تدوین شده از سوی دولت، در این منطقه مجتمع آپارتمان های چند طبقه ای (12، 14 و 16 طبقه ای) مجهز با وسایل و امکانات روز احداث خواهد شد.

به گفته وی، رایزنی فرهنگی ایران و سایر نهاد هایی که دفاترشان در این منطقه تخریب می شوند با دریافت خسارات خود از شهرداری، در هر محل دیگر شهر می توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

وی همچنین تصریح کرد: طبق طرح تجدید و زیباسازی شهر، در حال حاضر تخریب چندین ساختمان در خیابان های رودکی، «پوشکین» و «روستاولی» در مرحله انجام است.

کارشناسان بر این باورند که با وجود اظهارات مسؤلین شهرداری دوشنبه، به نظر می رسد اقدام به تعطیلی و تخریب نمایندگی فرهنکی جمهوری اسلامی ایران در دوشنبه با وجود اشتراکات عمیقی فرهنگی بین ایران و تاجیکستان و تأکید مستمر مسؤلین سیاسی و فرهنگی 2 کشور، می تواند مناسبات دوستانه 2 کشور را تحت تأثیر خود قرار داده و شایسته است این اقدام تا زمان واگذاری و آغاز فعالیت این نمایندگی در مکانی دیگر به تأخیر بیافتد.

 

کلید واژه ها: دوشنبه


نظر شما :