تازه ترین ادعای المانیتور به نقل از منابع آمریکایی

برنز ماه هاست با مقام های ایرانی ملاقات می کند

۰۶ آذر ۱۳۹۲ | ۱۵:۴۷ کد : ۱۹۲۵۰۴۹ آمریکا ترجمه برگزیده
ویلیام برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا هدایت مذاکرات محرمانه ای را با ایران بر عهده دارد که سرآغاز آن به ماه ژوئن باز می گردد. یعنی زمانی که حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران پیروز شد.
برنز ماه هاست با مقام های ایرانی ملاقات می کند

دیپلماسی ایرانی: بلافاصله پس از خروج جان کری، وزیر خارجه آمریکا از سالن کنفرانس خبری ژنو، المانیتور گزارشی را روی خروجی خود قرار داد که از مذاکرات پشت پرده ایران و آمریکا از ماه ژوئن حکایت دارد. آنچه در زیر می خوانید متن این گزارش است:

مقامات آمریکایی می گویند، ویلیام برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا هدایت مذاکرات محرمانه ای را با ایران بر عهده دارد که سرآغاز آن به ماه ژوئن باز می گردد. یعنی زمانی که حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران پیروز شد.

به گفته مقامات آمریکایی، پس از اینکه رئیس جمهور جدید ایران و باراک اوباما، همتای آمریکایی او نامه هایی را رد و بدل کردند، برنز هدایت تلاش های دیپلماتیک آمریکا برای برقراری روابط دوجانبه با ایران را بر عهده داشته است. وی که دومین دیپلمات عالی رتبه آمریکا و مذاکره کننده سابق هسته ای با ایران به شمار می رود، به همراه دو مقام دیگر کاخ سفید کانال مستقیمی را برای رابطه دیپلماتیک با ایران برقرار کرد. جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا و پونیت تالوار، مشاور امنیت ملی در امور ایران، عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس در این زمینه برنز را همراهی می کنند. پیش از این نیز وال استریت ژورنال گزارشی در زمینه نقش آفرینی تالوار در این زمینه منتشر کرده بود.

یک مقام عالی دولت آمریکا در این زمینه اظهار داشت: به دنبال تبادل نامه بین روحانی و اوباما،برنز در ماه های اخیر بارها به طور دوجانبه با همتایان ایرانی ملاقات کرد. این ملاقات ها از پیش از مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر آغاز شد و در دو ماه اخیر نیز بارها در ژنو تکرار شد.

این در حالی است که اوباما نیز در پیامی که پس از امضاء توافقنامه هسته ای در ژنو منتشر کرد، به کانال های دیپلماتیک مستقیم بین ایران و آمریکا اشاره کرد. اوباما گفت: ما دیپلماسی را به طور دوجانبه با ایرانیان و در مجوع با شرکای خود در گروه 1+5 دنبال کرده ایم.امروز دیپلماسی راه جدیدی را به سوی جهانی امن تر باز کرد. آینده ای که در آن می توان ماهیت صلح آمیز برنامه های هسته ای ایران را تایید کرد و مطمئن شد ایران بمب هسته ای نمی سازد.

به گزارش المانیتور، برنز در جریان دور دوم مذاکرات هسته ای ایران در ژنو در این شهر حضور داشت و المانیتور نیز از این موضوع مطلع بود اما بنا بر درخواست دولت تا پایان ژنو 3، این گزارش را منتشر نکرد.

المانیتور در ادامه این گزارش می نویسد، برنز در مذاکرات 4 روزه که بامداد امروز به پایان رسید نیز در ژنو حضور داشته است. او در هتل اینترکنتینانتال که مرکز استقرار بیشتر دیپلمات ها بود مستقر نشد و در محل دیگری اقامت کرد. از سوی دیگر برخی خبرنگاران، در جریان سه مذاکره هسته ای ژنو، تالوار را در حال رفت و آمد به هتل اینترکنتینانتال مشاهده کرده اند.

مقامات آمریکایی از مقامات ایرانی حاضر در مذاکرات دوجانبه نام نمی برند اما گفته می شود عباس عراقچی؛ معاون وزیر خارجه ایران و مجید تخت روانچی معاون اروپا آمریکای وزارت خارجه در این مذاکرات دوجانبه حضور داشته اند.

یک مقام آمریکایی در این زمینه اظهار داشت: ما همواره به دنبال مذاکره دوجانبه با ایران بودیم اما مساله هسته ای موضوعی است که با وجود گشایش کانال های دیپلماتیک دوجانبه می تواند از ظریف گروه 1+5 حل شود.

برنز برای نخستین بار پیش از مجمع عمومی سازمان ملل با مقامات ایرانی ملاقات کرد و به این ترتیب زمینه برای دیدار نیم ساعته محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران و جان کری، وزیر خارجه آمریکا و همچنین گفت و گوی تفلنی اوباما و روحانی فراهم شد.  مقامات آمریکایی می گویند برنز ایران و ایرانیان را به خوبی می شناسد و به همین دلیل هدایت مذاکرات دوجانبه را بر عهده دارد.

برنز پیش از این از سال 2008 تا 2011، مذاکره کننده ارشد هسته ای آمریکا در گفت و گو های هسته ای با ایران بود. در اکتبر 2009 ، زمانی که قرار داد تبادل سوخت هسته ای در ژنو به موافقت سعید جلیلی رسید، برنز نماینده آمریکایی حاضر در جلسه بود. اما از جولای 2011، برنز معاون وزیر خارجه آمریکا شد و وندی شرمن به جای او مسئولیت مذاکرات هسته ای با ایران را بر عهده گرفت.

برنز پیش از سال 2008، از سال 2005 در روسیه سفیر بود و پیش از آن نیز دستیار وزارت خارجه آمریکا در شرق نزدیک بود.

برنز پس از رد و بدل شدن نامه هایی بین اوباما و روحانی، ایده هایی را با همکاران اش مطرح کرد تا به روند دیپلماسی در قبال ایران شتاب ببخشد. او تلاش کرد از طریق کانال های دیپلماتیک دوجانبه با ایران به روند مذاکرات ایران و گروه 1+5 نیز کمک کند.

این در حالی است که آمریکا شرکای خود در گروه 1+5 را از کانال دوجانبه برقرار شده با ایران آگاه کرد. به گفته یک مقام آمریکایی، باتوجه به حجم فشار اقتصادی وارد بر ایران از جانب آمریکا و دیگر کشورهای، برقراری کانال دیپلماتیک دوجانبه ضروری بود. اما هیچ یک از موضوعات مطرح درکانال دوجانبه از مسائل مطرح در گروه 1+5 جدا نبود و مساله جدیدی مطرح نشد. به بیان دیگر این کانال ها روند مذاکرات طبقه بندی شده تر را آسان تر کرد.با این وجود هیچ یک از مقامات آمریکایی یا ایرانی تا کنون به طور سمی این ملاقات های دوجانبه محرمانه را تایید نکرده اند .

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

توضیح : انتشار این مطلب به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا در راستای اشنا شدن مخاطب به رویکرد رسانه های غربی بازتاب یافته است.

انتشار اولیه: یکشنبه 3 اذر 1392/ باز انتشار: چهارشنبه 6 اذر 1392


نظر شما :