بازتاب دومین روز مذاکرات در مطبوعات جهان

۰۱ آذر ۱۳۹۲ | ۱۵:۱۵ کد : ۱۹۲۴۹۲۴ سرخط اخبار

با پایان یافتن دومین روز مذاکرات هسته ای ژنو، مطبوعات و رسانه های بین المللی بار دیگر ضمن توجه به این موضوع، اقدام به انتشار اخبار، گزارش ها و تحلیل های مربوط به این مذاکرات کرده اند. مطالبی که در میان آن ها همه گونه دیدگاه، از انتشار اخبار گرفته تا فضاسازی و منفی نمایی به چشم می خورد و هر یک بیانگر موضعی نسبت به گفت و گوهای ژنو هستند.
 

بازتاب دومین روز مذاکرات ژنو در مطبوعات بین‌المللی


به گزارش «تابناک»، موضع نماینده آمریکا در سازمان ملل درباره روند مذاکرات ژنو، موضوعی است که مورد توجه خبرگزاری کویت قرار گرفته است. این خبرگزاری به نقل از سامانتا پاور می نویسد از نظر مقامات آمریکایی، در صورتی که در جریان مذاکرات هسته ای ژنو توافقی هسته ای میان ایران و گروه 1+5 حاصل شود، توافقی بسیار خوب به دست آمده است. البته این در صورتی است که توافق مذکور، مشتمل بر کاهش اندک، موقتی و برگشت پذیر تحریم های ایران در ازای یافتن ساز و کارهایی برای اطمینان یافتن از آمادگی ایران برای برداشتن گام نخست در زمینه اطمینان بخشی درباره برنامه هسته ایش باشد.
 

بازتاب دومین روز مذاکرات ژنو در مطبوعات بین‌المللی


در همین حال، روزنامه «واشنگتن پست» از وجود اختلافات دشوار در مذاکرات هسته ای ژنو سخن گفته است. این روزنامه اشاره می کند که در جریان گفت و گوهای روز پنجشنبه، تلاش برای دستیابی به یک متن مورد توافق در موضوع هسته ای آغاز شده است. در همین حال، فشار نمایندگان کنگره آمریکا برای دریافت امتیازات زیاد از ایران در ازای دادن امتیازات اندک، امکان مانورهای دیپلماتیک را محدود و این روند را پیچیده کرده است. به نوشته این روزنامه، یکی از دستور کارهای اصلی مذاکرات، یافتن زبانی مشترک میان دو طرف است که بر اساس آن، حق غنی سازی ایران از سوی طرف مقابل مورد پذیرش قرار بگیرد.
 

بازتاب دومین روز مذاکرات ژنو در مطبوعات بین‌المللی


در همین زمینه، خبرگزاری «رویترز» اقدام به انتشار مواضع شماری از سناتورهای آمریکایی کرده که تهدید کرده اند طی چند هفته آینده، بسته تحریمی جدیدی را علیه ایران به تصویب می رسانند. به نوشته این خبرگزاری، گروهی متشکل از 15 سناتور دموکرات و جمهوری خواه، اظهار داشته اند با همکاری یکدیگر، طرحی را برای وضع تحریم های جدید علیه ایران طی چند هفته آینده تدوین و تلاش خواهند کرد این طرح به سرعت به تصویب برسد. این افراد مدعی شده اند از آنجا که یک ایران دارای توانایی ساخت سلاح هسته ای، تهدیدی مهم علیه امنیت ملی آمریکا به شمار می رود، باید جلوی دستیابی ایران به این توانایی گرفته شود.
 

بازتاب دومین روز مذاکرات ژنو در مطبوعات بین‌المللی


هم راستا با این تلاش ها، فضاسازی رسانه ها و مطبوعات رژیم اسرائیل علیه مذاکرات نیز ادامه دارد. در این راستا، روزنامه «تایمز اسرائیل» با انتشار مطلبی مدعی شده پیشرفت مذاکرات ژنو در روز دوم اندک بوده است. این روزنامه می نویسد آن گونه که از اظهارنظرهای مقامات غربی و همچنین مقامات ایرانی برمی آید، عدم توافق بر سر به رسمیت شناخته شدن حق ایران برای عنی سازی اورانیوم، به عنوان مانعی بر سر راه مذاکرات جلوه گر شده است. بر همین اساس، این روزنامه چنین استدلال می کند که عدم توافق دو طرف در این زمینه، تاکنون سبب کند شدن روند پیشرفت در مذاکرات شده است.
 

بازتاب دومین روز مذاکرات ژنو در مطبوعات بین‌المللی


در نهایت، روزنامه «شانگهای دیلی» به موضوع سفر اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل به روسیه و گفت و گوی وی با رئیس جمهور این کشور پرداخته و می نویسد با وجود این سفر، سیاست روسیه نسبت به مذاکرات هسته ای ایران تغییر نخواهد کرد. به نوشته این روزنامه، هرچند ولادیمیر پوتین به اظهارات و مواضع نتانیاهو درباره ایران گوش کرده، اما احتمال اینکه سیاست مسکو مبنی بر تلاش برای دستیابی به توافقی بر سر موضوع هسته ای ایران تغییر پیدا کند، وجود ندارد. به عبارت دیگر، نتانیاهو از مسکو دست خالی برگشته است.

کلید واژه ها: این روزنامه


نظر شما :