غربی ها اراده لازم را برای توافق ندارند

۳۰ آبان ۱۳۹۲ | ۱۶:۰۸ کد : ۱۹۲۴۸۸۴ سرخط اخبار

 

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: غربی ها اراده لازم را برای دستیابی به توافق برخلاف اظهاراتشان درباره موفقیت مذاکرات، ندارند.
 
به گزارش واحد مرکزی خبر ، نقوی حسینی در برنامه گفتگوی ویژه خبری چهارشنبه شب شبکه دو سیما با بیان اینکه حرف و عمل غربی ها یکسان نیست افزود: جمهوری اسلامی ایران با منطق وارد مذاکرات شده است اما غربی ها به دلیل منافعشان منطق مذاکرات را بهم می زنند.
 
وی گفت: سابقه مذاکرات نشان می دهد در هر دوره گفتگوها به نوعی به هم می خورد که نمونه آن گزارش سازمان سیا، کارشکنی انگلیس و در مذاکرات اخیر سنگ اندازی فرانسوی هاست.
 
نقوی حسینی افزود: در مذاکرات چند روز گذشته توافق درباره 90 درصد متن آماده شده ایجاد شد اما فرانسوی ها با موضع گیری و سناریوی از پیش طراحی شده این توافق را بر هم زدند.
 
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: غربی ها نمی توانند مشکلاتشان را بین خود حل کنند و اکنون جامعه جهانی پی برده که مشکل مذکرات ایران نیست بلکه گروه 1+5 است.
 
نقوی حسینی افزود: صهیونیست ها که به دلیل مسائل منطقه و حمایت های غرب فربه شده اند اکنون از نزدیک شدن غرب به جمهوری اسلامی ایران بسیار عصبانی هستند و تلاش می کنند توافق نشود.
 
وی مشکل مذاکرات را تاثیرپذیری گروه 1+5  از رژیم صهیونیستی بیان و اضافه کرد: تعریف مشترکی از فعالیت های صلح آمیز هسته ای ما در 1+5 وجود ندارد و به عنوان نمونه دیدگاه روسیه با فرانسه و انگلیس متفاوت است زیرا روسها در ایران کار کرده اند.
 
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: از مشکلات ما با گروه 1+5  تعهدات فراقانونی و مقررات ان پی تی است که آنها از ایران می خواهند.
 
نقوی حسینی افزود: همه فعالیت های ما زیر نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی است.
 
وی گفت: اینکه می گویند فعالیت ها در فردو مشخص نیست جای تعجب دارد زیرا همه فعالیت های این سایت تحت نظارت دوربین های آژانس بین المللی انرژی اتمی است و آنها لحظه به لحظه فعالیت های این مرکز را می بینند.
 
وی افزود: البته غربی ها از اینکه فردو به گونه ای طراحی شده است که امکان هیچگونه رخنه ای در آن وجود ندارد ناراحتند.
 
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه 1+5 باید درخواستهایش را براساس مقررات ان پی تی مطرح کند گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون 23 بار بیانیه صادر کرده و در هیچ کدام آنها اعلام نکرده که فعالیت های ایران انحراف داشته است.
 
نقوی حسینی افزود: نظام سلطه از اینکه کشوری با دستیابی به استقلال و دانش هسته ای از زیر سلطه آنها خارج شود عصبانی هستند وتلاش می کنند ملت ایران به چنین دستاوردهایی دست نیابد.
 
وی گفت: غرب نمی تواند بگوید ملت ایران نباید فناوری استفاده از انرژی هسته ای را داشته باشد.
 
نقوی حسینی افزود: ما از غربی ها می پرسیم چرا ما را تحریم های ظالمانه کرده است و تحریم ها و فشارها برای به نتیجه رسیدن مذاکرات باید برداشته شود.
 
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: آنها می گویند ضمانت های لازم را برای اینکه فعالیت های شما انحراف نداشته باشد بدهید و ما اعلام کرده ایم همه چیز را شفاف سازی می کنیم و به همه سوالات پاسخ می دهیم.
 
وی افزود: مطالبات غرب از جمهوری اسلامی ایران فراتر از مسائل فنی و مقررات ان پی تی است.
 
نقوی حسینی گفت: اگر غرب دو طرف معادله را بپذیرد مذاکرات به نتیجه می رسد.
 
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره تیم مذاکره کننده کشورمان نیز افزود: این تیم کارشناس و متخصص و نبض مذاکرات را در دست گرفته است و اکنون غربی ها در پی پیشنهادهای ما هستند.

کلید واژه ها: حسینی کمیسیون امنیت ملی مجلس


نظر شما :