تحلیل زیباکلام از مذاکرات هسته‌ای

۲۰ آبان ۱۳۹۲ | ۲۱:۱۱ کد : ۱۹۲۴۳۹۶ سرخط اخبار

به گزارش ایرنا، دور دوم مذاکرات هسته ای با کشورهای عضو گروه 1+5 شنبه شب در ژنو پایان یافت و پس از آن مذاکره کنندگان ضمن موکول کردن ادامه مذاکرات به 29 آبان ماه اعلام کردند که پشرفت های خوبی حاصل شده است.

«صادق زیباکلام» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا در خصوص روند مذاکرات ایران با کشورهای غربی در ژنو اظهارداشت: دور دوم مذاکرات در ژنو روند بسیار خوبی را طی می کرد و سند توافق در حال تنظیم بود که به یکباره اختلالی در روند مذاکرات ایجاد شد.

وی «لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه را دلیل ایجاد اختلال در روند مذاکرات دانست و اذعان داشت: فرانسه با مطرح کردن موضوع راکتور آب سنگین اراک در روند مذاکرات خدشه ایجاد کرد و به دنبال رسیدن به اهداف خود بود.

این تحلیلگر مسائل بین الملل تاکید کرد: دیگر اعضای گروه 1+5 از این رویکرد فرانسه متعجب شدند، زیرا موضع این کشور هماهنگ با گروه نبود.

**فرانسه به دنبال خودنمایی بود

زیباکلام با اشاره به اینکه فرانسه به دنبال خودنمایی در این مذاکرات بود، گفت: فرانسه همواره خواهان نشان دادن استقلال نظر خود از آمریکا و کشورهای اروپایی بوده است، از این رو مخالفت وزیر خارجه این کشور را نیز می توان در این راستا دانست.

وی با بیان اینکه فرانسه به دنبال جلب رضایت اسرائیل و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است، تاکید کرد: فابیوس نظر عربستان و اسرائیل را در مذاکرات هسته ای ایران دنبال می کرد.

این استاد دانشگاه تهران ادامه داد: با این حال نباید فراموش کرد که هرکدام از اعضای گروه 1+5 به دنبال منافع ملی خود هستند و نظرهای خود را دنبال می کنند.

زیباکلام تصریح کرد: روند مذاکرات مثبت است و به نظر می رسد که در 9 روز باقی مانده تا دور بعدی مذاکرات موانع پیش رو برداشته و توافق حاصل شود.
 

کلید واژه ها: فرانسه روند مذاکرات


نظر شما :