ایران جایگاه دوم اوپک را بازیافت

۱۰ آبان ۱۳۹۲ | ۱۸:۰۴ کد : ۱۹۲۳۷۴۴ سرخط اخبار

اداره اطلاعات انرژی آمریکا از افزایش ۱۰۰ هزار بشکه ای تولید نفت خام ایران در سپتامبر و اکتبر ۲۰۱۳ خبر داد و اعلام کرد ایران در این دوره به جایگاه دوم بزرگترین تولیدکنندگان اوپک بازگشته است. 
 
به گزارش تسنیم، اداره اطلاعات انرژی آمریکا در جدیدترین گزارش خود از سلسله گزارش های «دسترسی پذیری و قیمت نفت و فرآورده های نفتی» متوسط تولید سوخت مایع ایران شامل نفت خام و میعانات گازی در دو ماهه سپتامبر و نوامبر 2013 را 3.5 میلیون بشکه در روز اعلام کرد. 
 
تولید سوخت مایع ایران در سپتامبر و اکتبر امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 200 هزار بشکه در روز افزایش داشته است. ایران در سپتامبر و اکتبر سال 2012 به طور متوسط 3.3 میلیون بشکه در روز سوخت مایع تولید کرده بود.  
 
بر اساس این گزارش ایران در سپتامبر و اکتبر امسال به طور متوسط 2.8 میلیون بشکه در روز نفت خام تولید کرده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 100 هزار بشکه در روز افزایش داشته است. متوسط تولید نفت ایران در سپتامبر و اکتبر 2012 بالغ بر 2.7 میلیون بشکه در روز و این رقم برای سه سال منتهی به 2012 حدود 3.5 میلیون بشکه در روز اعلام شده است. 
 
اداره اطلاعات انرژی آمریکا از بازگشت ایران به مقام دوم اوپک در ماه های سپتامبر و اکتبر 2013 خبر داده است.  
 
بر اساس این گزارش عراق که در ماه های گذشته و در پی تحریم نفتی ایران توانسته بود جایگاه دومین تولید کننده بزرگ نفت اوپک را از ایران بگیرد در ماه های سپتامبر و اکتبر امسال این رتبه را با ایران شریک شده است.  
 
تولید نفت عراق در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل 300 هزار بشکه در روز کاهش یافته و به 2.8 میلیون بشکه در روز رسیده است. بر این اساس عراق و ایران مشترکا دومین تولید کننده اوپک در ماه های سپتامبر و اکتبر 2013 شناخته شده اند.  
 
عربستان با تولید 9.9 میلیون بشکه در روز رتبه نخست و امارات با تولید 2.7 میلیون بشکه در روز رتبه سوم را از این نظر به خود اختصاص داده اند. 
 
کل تولید اوپک در ماه های سپتامبر و اکتبر 2013 نیز با کاهش 1 میلیون بشکه ای نسبت به مدت مشابه سال قبل به 29.7 میلیون بشکه در روز رسید.

کلید واژه ها: اوپک


نظر شما :