چینیها بای بای
دعوت از خودروسازان بزرگ دنیا، حالا دیگر جدی شده و اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، نهم آذر ماه امسال، بزرگان صنعت خودرو میهمان ایران خواهند شد، تا مقدمات آشتی آنها فراهم شود و در عوض بعضی ها روانه کشورشان شوند.
دو سه هفته پیش بود که وزیر «صنعت، معدن و تجارت» خواستار حضور و بازگشت دوباره خودروسازان بزرگ دنیا به ایران شد و اوایل هفته نیز خبر رسید که قرار است از آنها به صورت رسمی دعوت به عمل بیاید.
حالا نیز به گفته منابع آگاه، کارهای مربوط به دعوت از خودروسازان خارجی نهایی شده و فعالان صنعت خودرو امیدوارند مذاکرات عنقریب ایران و غرب بر سر مسائل هسته ای، نتایج مثبتی در پی داشته باشد و حضور خودروسازان بزرگ دنیا در ایران را محتمل تر کند.
فردا و پس فردا شهر ژنو در حالی میزبان نمایندگان ایران و گروه 1+5 خواهد بود که قرار است طی مذاکراتی فشرده و متفاوت از قبل، پرونده هسته ای کشور مورد بررسی قرار بگیرد؛ پرونده ای که اگر بسته شود، به لغو تدریجی تحریم ها علیه ایران می انجامد و بخش های اقتصادی کشور از جمله «خودروسازی» متاثر از اثرات مثبت آن خواهند شد.
فضای سیاسی مثبتی که طی به خصوص یک ماه اخیر بین ایران و غرب به وجود آمده، همه را امیدوار کرده که با تعیین تکلیف نهایی پرونده هسته ای، تحریم ها یکی یکی حذف و اقتصاد ایران نفسی تازه کند. در این بین اما خودروسازان ایرانی یک گام جلوتر رفته و به اصطلاح می خواهند تا تنور داغ است، نان را بچسبانند و با استفاده از بهبود روابط سیاسی ایران و غرب به خصوص آمریکا، خودروسازان بزرگ دنیا را به جاده مخصوص بکشانند. آن طور که منابع آگاه در گفت و گو با دنیای اقتصاد عنوان کردند، قرار است طی همایشی که نهم آذر ماه امسال در تهران برگزار می شود، از بزرگان صنعت خودرو دنیا دعوت به عمل بیاید و دعوت نامه های موردنظر نیز به زودی به دست مدعوین خواهد رسید. ظاهرا خودروسازانی که قرار است به ایران دعوت شوند نیز مشخص شده اند و در میان آنها نام غول هایی چون جنرال موتورز و فورد از آمریکا، فولکس واگن و بنز از آلمان، فیات از ایتالیا و دو قلوهای فرانسوی (رنو و پژوسیتروئن) به چشم می آید.
هرچند از قدیم گفته اند «سنگ بزرگ علامت نزدن است» و بعید به نظر می رسد تمامی این بزرگان نهم آذر ماه در ایران جمع شوند، اما با توجه به فضای سیاسی مثبت فعلی، کارشناسان امیدوارند راه برای ورود خودروسازان بزرگ دنیا به جاده مخصوص هموار شود. به گفته آنها، حتی اگر مذاکرات ژنو طی فردا و پس فردا به نتیجه دلخواه طرفین نرسد، باز هم همایش آذر ماه را خطر خاصی تهدید نخواهد کرد، زیرا ایران و 1+5 قطعا تاریخی جدید را برای مذاکرات تعیین می کنند و این گونه نیست که طرفین رفتار گذشته خود را تکرار کنند. البته فقط خودروسازان معتبر دنیا نیستند که به همایش نهم آذر دعوت خواهند شد، بلکه قطعه سازان مشهور جهان نیز در لیست مدعوین قرار دارند و در این بین می توان به شرکت هایی چون ولئو فرانسه و بوش آلمان اشاره کرد. گویا قطعه سازان نیز تمایل زیادی برای حضور دوباره در یکی از بزرگ ترین بازارهای خاورمیانه دارند، اما آنچه مانع این کار شده، تحریم های ایالات متحده آمریکا علیه خودروسازی ایران است.
این تحریم که اوایل تابستان سال جاری به اجرا درآمد، هرگونه تجارت خارجی بین قطعه سازان و خودروسازان خارجی با صنعت خودرو ایران را ممنوع کرده است. بر این اساس، هر شرکتی که تحریم موردنظر را نادیده بگیرد، با مجازات شدید دولت ایالات متحده روبه رو خواهد شد.
حالا ایرانی ها انتظار دارند مقامات آمریکایی حسن نیت خود را برای حل مسالمت آمیز پرونده هسته ای ایران نشان داده و با برداشتن تحریم ها علیه صنعت خودرو، به نوعی اعتمادسازی لازم را انجام دهند.
به گفته کارشناسان، لغو تحریم صنعت خودروی ایران از سوی آمریکا، سبب می شود خودروسازان بزرگ دنیا انگیزه زیادی برای حضور در بازار ایران پیدا کرده و بدون ترس از مجازات توسط ایالات متحده، وارد یکی از بزرگ ترین بازارهای خاورمیانه شوند.
طی دو سال گذشته تقریبا تمام خودروسازان بزرگی که در ایران فعالیت داشتند، راهی کشورشان شدند و بعدها مشخص شد رفتن شان از ته دل نبوده و به اجبار تحریم ها دل از جاده مخصوص کنده اند. در واقع آنها نیز حالا امیدوارند راهی برای بازگشت به ایران پیدا شود و این راه خوشبختانه یا بدبختانه از آمریکا می گذرد.
با این حال، فعالان صنعت خودروی ایران گام اول را برای آشتی با بزرگان صنعت خودروی دنیا برداشته اند و می خواهند با دعوت از آنها، راه را برای حضورشان در جاده مخصوص هموار کنند. اگرچه مشخص نیست متن دعوت نامه های ارسالی چیست، اما گفته می شود در آنها به ظرفیت تولید بیش از دو میلیون دستگاهی صنعت خودروی ایران اشاره و تاکید شده که هرگونه سرمایه گذاری خارجی در این صنعت بسیار سودمند خواهد بود.
در این دعو تنامه ها همچنین پیش بینی شده که تحریم صنعت خودروی ایران در ماه های آینده برداشته می شود و در این صورت، این صنعت به محل سرمایه گذاری شرکت های معتبر خارجی با سودآوری بالا تبدیل خواهد شد.
چینی ها می روند؟
کارشناسان اما بر این باورند که حضور خودروسازان بزرگ دنیا در ایران، از جنبه بازار، به نفع طرفین است. در حال حاضر چینی ها بخش قابل توجهی از بازار خودروی ایران به خصوص بازار قطعات و لوازم یدکی را در اختیار گرفته اند و ظاهرا نه مردم و نه فعالان صنعت خودرو و نه بسیاری از مسوولان، از این هجوم چینی رضایت ندارند. البته با توجه به اعمال تحریم های شدید علیه ایران به خصوص ضد صنعت خودرو، چاره ای جز روی آوردن ایرانی ها به چینی ها نبود و چشم بادامی ها نیز تا جایی که شد، از این فرصت استفاده کردند. حالا اما صدای پای جنرال موتورز و فولکس واگن و فیات می آید و با وجود آنها (البته اگر میهمانی ایران را بپذیرند) به نوعی چینی ها دیگر جایی در خودروسازی ایران نخواهند داشت و باید راهی کشورشان شوند. صنعت و بازار خودروی ایران آنقدر ظرفیت های بزرگی دارد که خودروسازان بزرگ دنیا را جذب خود کند، چه آنکه شرکتی مثل رنو با درک این موضوع، اقدام به سرمایه گذاری در آن کرد و حتی تبدیل ایران به پایگاه صادراتی خود در خاورمیانه را نیز در برنامه هایش قرار داد. با این شرایط، قطعا حضور امثال جنرال موتورز و فیات و فولکس واگن، هم به نفع ایرانی ها تمام می شود و هم نفع خود این شرکت ها را در پی خواهد داشت. به عبارت بهتر، خودروسازان خارجی می توانند با حضور خود در ایران از ظرفیت های صنعت و بازار کشور سود ببرند و خودروسازی ایران نیز در کنار بزرگان، رشد کند و جهانی شود.
در حال حاضر «چین» بزرگ ترین بازار خودروی دنیا به شمار می رود؛ اما تقریبا اشباع شده و حالا «ایران» می تواند در اشلی کوچکتر جای چین را بگیرد و میزبان بزرگان صنعت خودروی دنیا شود. با توجه به بازار بکر خودرو و ظرفیت تولید بالای خودروسازی ایران، شرکت های خارجی می توانند مسیر
سرمایه گذاری های خود را از چین به ایران تغییر دهند و تجارتی پرسود را تجربه کنند. قطعا از این ماجرا، خودروسازی ایران و ایرانی ها نیز سود خواهند برد، چه آنکه آمدن امثال جنرال موتورز و فولکس به جاده مخصوص، به معنای ارتقای فناوری و رشد تکنولوژیکی صنعت خودروی ایران خواهد شد. با این شرایط قطعا ایرانی ها خاطرشان جمع می شود که صنعت و بازار خودروی خود را به دست بزرگانی مطمئن سپرده اند.
تحریم؛ مانع بزرگ
اما با فرض اینکه خودروسازان بزرگ دنیا دعوت ایران را بپذیرند و میهمان همایش نهم آذر ماه شوند، پرسش اینجا است که روند مذاکرات طرفین به چه شکل خواهد بود و تا رسیدن به نتایج مطلوب، چقدر طول می کشد؟
آنچه را که کارشناسان پاشنه آشیل مذاکرات احتمالی می دانند، تحریم های بین المللی علیه خودروسازی ایران است، چه آنکه تا این تحریم ها لغو نشوند، نمی توان به آشتی خودروسازی ایران و دنیا امیدوار بود. به اعتقاد کارشناسان، کلید قفل تحریم ها علیه صنعت خودرو ایران، در دست آمریکایی ها است و اگر آنها قدم پیش بگذارند و بابت لغو تحریم، به اصطلاح چراغ سبز نشان دهند، اروپایی ها و آسیایی ها نیز پشت سر رییس شان، آماده حضور در خودروسازی ایران خواهند شد.
آن طور که یکی از کارشناسان اقتصادی عنوان می کند، تا تحریم ها لغو نشوند، خودروسازان بزرگ دنیا اعم از آمریکایی ها و آسیایی ها و اروپایی ها، حق مذاکره با خودروسازان ایرانی را نخواهند داشت.
به گفته وی، وزارت «صنعت، معدن و تجارت» با توجه به شرایط فعلی صنعت خودروی کشور تصمیم گرفته رویکردی جدید را در پیش بگیرد و با دعوت خودروسازان بزرگ دنیا، مسیری متفاوت از قبل را در این صنعت طی کند. این کارشناس اقتصادی تاکید می کند که هدف از برگزاری همایش نهم آذر و دعوت از خودروسازان بزرگ دنیا، شناساندن ظرفیت های صنعت و بازار خودروی ایران به خارجی ها است و فعلا تا تحریم ها برقرارند، امکان مذاکرات جدی بین طرفین وجود ندارد. به گفته وی، قرار است در همایش آذر ماه، مشوق ها و همچنین معافیت های مالیاتی و تعرفه ای به مدعوین خارجی عرضه شود تا در کنار ظرفیت های صنعت و بازار خودروی کشور، انگیزه های بیشتری برای خودروسازان خارجی بابت حضور در ایران به وجود بیاید. این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه دادن معافیت های مالیاتی و تعرفه ای به خودروسازان بزرگ دنیا، به نفع کشور است، می گوید: این کار سبب می شود خارجی ها برای حضور در صنعت و بازار ایران ترغیب شوند و همچنین در ازای این معافیت ها، آنها نیز بابت حفظ تراز ارزی و کمک به رشد و توسعه قطعه سازی کشور، تضمین خواهند داد.
اما ساسان قربانی دبیر انجمن قطعه سازان نیز با اشاره به اینکه حضور خودروسازان بزرگ دنیا در ایران سبب ارتقای صنعت خودروی کشور خواهد شد، تاکید می کند که روند مذاکرات قطعا طولانی خواهد بود. به گفته وی، این آمریکایی ها هستند که باید حسن نیت نشان داده و تحریم ها علیه خودروسازی را لغو کنند تا به این واسطه، مقدمات حضور خودروسازان بزرگ دنیا در ایران فراهم شود. دبیر انجمن قطعه سازان؛ اما در ادامه تاکید می کند که آمدن خودروسازان بزرگ دنیا به ایران مساوی رفتن یا محدود شدن چینی ها است. به گفته قربانی، در حال حاضر اگر آمریکایی ها، اروپایی ها و آسیایی ها بیایند، فضا برای چینی ها محدود و صنعت خودرو طعم زندگی با بزرگان را خواهد چشید. او تاکید می کند که آمدن خودروسازان بزرگ به ایران، ارتقای صنایع قطعه و خودروی کشور را در پی خواهد داشت، کاری که چینی ها نتوانستند انجام دهند.
دو سه هفته پیش بود که وزیر «صنعت، معدن و تجارت» خواستار حضور و بازگشت دوباره خودروسازان بزرگ دنیا به ایران شد و اوایل هفته نیز خبر رسید که قرار است از آنها به صورت رسمی دعوت به عمل بیاید.
حالا نیز به گفته منابع آگاه، کارهای مربوط به دعوت از خودروسازان خارجی نهایی شده و فعالان صنعت خودرو امیدوارند مذاکرات عنقریب ایران و غرب بر سر مسائل هسته ای، نتایج مثبتی در پی داشته باشد و حضور خودروسازان بزرگ دنیا در ایران را محتمل تر کند.
فردا و پس فردا شهر ژنو در حالی میزبان نمایندگان ایران و گروه 1+5 خواهد بود که قرار است طی مذاکراتی فشرده و متفاوت از قبل، پرونده هسته ای کشور مورد بررسی قرار بگیرد؛ پرونده ای که اگر بسته شود، به لغو تدریجی تحریم ها علیه ایران می انجامد و بخش های اقتصادی کشور از جمله «خودروسازی» متاثر از اثرات مثبت آن خواهند شد.
فضای سیاسی مثبتی که طی به خصوص یک ماه اخیر بین ایران و غرب به وجود آمده، همه را امیدوار کرده که با تعیین تکلیف نهایی پرونده هسته ای، تحریم ها یکی یکی حذف و اقتصاد ایران نفسی تازه کند. در این بین اما خودروسازان ایرانی یک گام جلوتر رفته و به اصطلاح می خواهند تا تنور داغ است، نان را بچسبانند و با استفاده از بهبود روابط سیاسی ایران و غرب به خصوص آمریکا، خودروسازان بزرگ دنیا را به جاده مخصوص بکشانند. آن طور که منابع آگاه در گفت و گو با دنیای اقتصاد عنوان کردند، قرار است طی همایشی که نهم آذر ماه امسال در تهران برگزار می شود، از بزرگان صنعت خودرو دنیا دعوت به عمل بیاید و دعوت نامه های موردنظر نیز به زودی به دست مدعوین خواهد رسید. ظاهرا خودروسازانی که قرار است به ایران دعوت شوند نیز مشخص شده اند و در میان آنها نام غول هایی چون جنرال موتورز و فورد از آمریکا، فولکس واگن و بنز از آلمان، فیات از ایتالیا و دو قلوهای فرانسوی (رنو و پژوسیتروئن) به چشم می آید.
هرچند از قدیم گفته اند «سنگ بزرگ علامت نزدن است» و بعید به نظر می رسد تمامی این بزرگان نهم آذر ماه در ایران جمع شوند، اما با توجه به فضای سیاسی مثبت فعلی، کارشناسان امیدوارند راه برای ورود خودروسازان بزرگ دنیا به جاده مخصوص هموار شود. به گفته آنها، حتی اگر مذاکرات ژنو طی فردا و پس فردا به نتیجه دلخواه طرفین نرسد، باز هم همایش آذر ماه را خطر خاصی تهدید نخواهد کرد، زیرا ایران و 1+5 قطعا تاریخی جدید را برای مذاکرات تعیین می کنند و این گونه نیست که طرفین رفتار گذشته خود را تکرار کنند. البته فقط خودروسازان معتبر دنیا نیستند که به همایش نهم آذر دعوت خواهند شد، بلکه قطعه سازان مشهور جهان نیز در لیست مدعوین قرار دارند و در این بین می توان به شرکت هایی چون ولئو فرانسه و بوش آلمان اشاره کرد. گویا قطعه سازان نیز تمایل زیادی برای حضور دوباره در یکی از بزرگ ترین بازارهای خاورمیانه دارند، اما آنچه مانع این کار شده، تحریم های ایالات متحده آمریکا علیه خودروسازی ایران است.
این تحریم که اوایل تابستان سال جاری به اجرا درآمد، هرگونه تجارت خارجی بین قطعه سازان و خودروسازان خارجی با صنعت خودرو ایران را ممنوع کرده است. بر این اساس، هر شرکتی که تحریم موردنظر را نادیده بگیرد، با مجازات شدید دولت ایالات متحده روبه رو خواهد شد.
حالا ایرانی ها انتظار دارند مقامات آمریکایی حسن نیت خود را برای حل مسالمت آمیز پرونده هسته ای ایران نشان داده و با برداشتن تحریم ها علیه صنعت خودرو، به نوعی اعتمادسازی لازم را انجام دهند.
به گفته کارشناسان، لغو تحریم صنعت خودروی ایران از سوی آمریکا، سبب می شود خودروسازان بزرگ دنیا انگیزه زیادی برای حضور در بازار ایران پیدا کرده و بدون ترس از مجازات توسط ایالات متحده، وارد یکی از بزرگ ترین بازارهای خاورمیانه شوند.
طی دو سال گذشته تقریبا تمام خودروسازان بزرگی که در ایران فعالیت داشتند، راهی کشورشان شدند و بعدها مشخص شد رفتن شان از ته دل نبوده و به اجبار تحریم ها دل از جاده مخصوص کنده اند. در واقع آنها نیز حالا امیدوارند راهی برای بازگشت به ایران پیدا شود و این راه خوشبختانه یا بدبختانه از آمریکا می گذرد.
با این حال، فعالان صنعت خودروی ایران گام اول را برای آشتی با بزرگان صنعت خودروی دنیا برداشته اند و می خواهند با دعوت از آنها، راه را برای حضورشان در جاده مخصوص هموار کنند. اگرچه مشخص نیست متن دعوت نامه های ارسالی چیست، اما گفته می شود در آنها به ظرفیت تولید بیش از دو میلیون دستگاهی صنعت خودروی ایران اشاره و تاکید شده که هرگونه سرمایه گذاری خارجی در این صنعت بسیار سودمند خواهد بود.
در این دعو تنامه ها همچنین پیش بینی شده که تحریم صنعت خودروی ایران در ماه های آینده برداشته می شود و در این صورت، این صنعت به محل سرمایه گذاری شرکت های معتبر خارجی با سودآوری بالا تبدیل خواهد شد.
چینی ها می روند؟
کارشناسان اما بر این باورند که حضور خودروسازان بزرگ دنیا در ایران، از جنبه بازار، به نفع طرفین است. در حال حاضر چینی ها بخش قابل توجهی از بازار خودروی ایران به خصوص بازار قطعات و لوازم یدکی را در اختیار گرفته اند و ظاهرا نه مردم و نه فعالان صنعت خودرو و نه بسیاری از مسوولان، از این هجوم چینی رضایت ندارند. البته با توجه به اعمال تحریم های شدید علیه ایران به خصوص ضد صنعت خودرو، چاره ای جز روی آوردن ایرانی ها به چینی ها نبود و چشم بادامی ها نیز تا جایی که شد، از این فرصت استفاده کردند. حالا اما صدای پای جنرال موتورز و فولکس واگن و فیات می آید و با وجود آنها (البته اگر میهمانی ایران را بپذیرند) به نوعی چینی ها دیگر جایی در خودروسازی ایران نخواهند داشت و باید راهی کشورشان شوند. صنعت و بازار خودروی ایران آنقدر ظرفیت های بزرگی دارد که خودروسازان بزرگ دنیا را جذب خود کند، چه آنکه شرکتی مثل رنو با درک این موضوع، اقدام به سرمایه گذاری در آن کرد و حتی تبدیل ایران به پایگاه صادراتی خود در خاورمیانه را نیز در برنامه هایش قرار داد. با این شرایط، قطعا حضور امثال جنرال موتورز و فیات و فولکس واگن، هم به نفع ایرانی ها تمام می شود و هم نفع خود این شرکت ها را در پی خواهد داشت. به عبارت بهتر، خودروسازان خارجی می توانند با حضور خود در ایران از ظرفیت های صنعت و بازار کشور سود ببرند و خودروسازی ایران نیز در کنار بزرگان، رشد کند و جهانی شود.
در حال حاضر «چین» بزرگ ترین بازار خودروی دنیا به شمار می رود؛ اما تقریبا اشباع شده و حالا «ایران» می تواند در اشلی کوچکتر جای چین را بگیرد و میزبان بزرگان صنعت خودروی دنیا شود. با توجه به بازار بکر خودرو و ظرفیت تولید بالای خودروسازی ایران، شرکت های خارجی می توانند مسیر
سرمایه گذاری های خود را از چین به ایران تغییر دهند و تجارتی پرسود را تجربه کنند. قطعا از این ماجرا، خودروسازی ایران و ایرانی ها نیز سود خواهند برد، چه آنکه آمدن امثال جنرال موتورز و فولکس به جاده مخصوص، به معنای ارتقای فناوری و رشد تکنولوژیکی صنعت خودروی ایران خواهد شد. با این شرایط قطعا ایرانی ها خاطرشان جمع می شود که صنعت و بازار خودروی خود را به دست بزرگانی مطمئن سپرده اند.
تحریم؛ مانع بزرگ
اما با فرض اینکه خودروسازان بزرگ دنیا دعوت ایران را بپذیرند و میهمان همایش نهم آذر ماه شوند، پرسش اینجا است که روند مذاکرات طرفین به چه شکل خواهد بود و تا رسیدن به نتایج مطلوب، چقدر طول می کشد؟
آنچه را که کارشناسان پاشنه آشیل مذاکرات احتمالی می دانند، تحریم های بین المللی علیه خودروسازی ایران است، چه آنکه تا این تحریم ها لغو نشوند، نمی توان به آشتی خودروسازی ایران و دنیا امیدوار بود. به اعتقاد کارشناسان، کلید قفل تحریم ها علیه صنعت خودرو ایران، در دست آمریکایی ها است و اگر آنها قدم پیش بگذارند و بابت لغو تحریم، به اصطلاح چراغ سبز نشان دهند، اروپایی ها و آسیایی ها نیز پشت سر رییس شان، آماده حضور در خودروسازی ایران خواهند شد.
آن طور که یکی از کارشناسان اقتصادی عنوان می کند، تا تحریم ها لغو نشوند، خودروسازان بزرگ دنیا اعم از آمریکایی ها و آسیایی ها و اروپایی ها، حق مذاکره با خودروسازان ایرانی را نخواهند داشت.
به گفته وی، وزارت «صنعت، معدن و تجارت» با توجه به شرایط فعلی صنعت خودروی کشور تصمیم گرفته رویکردی جدید را در پیش بگیرد و با دعوت خودروسازان بزرگ دنیا، مسیری متفاوت از قبل را در این صنعت طی کند. این کارشناس اقتصادی تاکید می کند که هدف از برگزاری همایش نهم آذر و دعوت از خودروسازان بزرگ دنیا، شناساندن ظرفیت های صنعت و بازار خودروی ایران به خارجی ها است و فعلا تا تحریم ها برقرارند، امکان مذاکرات جدی بین طرفین وجود ندارد. به گفته وی، قرار است در همایش آذر ماه، مشوق ها و همچنین معافیت های مالیاتی و تعرفه ای به مدعوین خارجی عرضه شود تا در کنار ظرفیت های صنعت و بازار خودروی کشور، انگیزه های بیشتری برای خودروسازان خارجی بابت حضور در ایران به وجود بیاید. این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه دادن معافیت های مالیاتی و تعرفه ای به خودروسازان بزرگ دنیا، به نفع کشور است، می گوید: این کار سبب می شود خارجی ها برای حضور در صنعت و بازار ایران ترغیب شوند و همچنین در ازای این معافیت ها، آنها نیز بابت حفظ تراز ارزی و کمک به رشد و توسعه قطعه سازی کشور، تضمین خواهند داد.
اما ساسان قربانی دبیر انجمن قطعه سازان نیز با اشاره به اینکه حضور خودروسازان بزرگ دنیا در ایران سبب ارتقای صنعت خودروی کشور خواهد شد، تاکید می کند که روند مذاکرات قطعا طولانی خواهد بود. به گفته وی، این آمریکایی ها هستند که باید حسن نیت نشان داده و تحریم ها علیه خودروسازی را لغو کنند تا به این واسطه، مقدمات حضور خودروسازان بزرگ دنیا در ایران فراهم شود. دبیر انجمن قطعه سازان؛ اما در ادامه تاکید می کند که آمدن خودروسازان بزرگ دنیا به ایران مساوی رفتن یا محدود شدن چینی ها است. به گفته قربانی، در حال حاضر اگر آمریکایی ها، اروپایی ها و آسیایی ها بیایند، فضا برای چینی ها محدود و صنعت خودرو طعم زندگی با بزرگان را خواهد چشید. او تاکید می کند که آمدن خودروسازان بزرگ به ایران، ارتقای صنایع قطعه و خودروی کشور را در پی خواهد داشت، کاری که چینی ها نتوانستند انجام دهند.
منبع: دنیای اقتصاد
نظر شما :