اقدام جدید دولت اردوغان علیه دولت سوریه

۰۹ مهر ۱۳۹۲ | ۱۶:۱۹ کد : ۱۹۲۲۲۶۴ سرخط اخبار

بلند آرینچ معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت ترکیه گفت: لایحه تمدید مجوز عملیات برون مرزی علیه سوریه روز پنجشنبه آینده تقدیم مجلس می شود.

به گزارش ایرنا ، معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت ترکیه این مطلب را در پایان نشست هیات دولت در یک کنفرانس خبری عنوان کرد.

وی گفت: هیات وزیران لایحه یاد شده را امضا کرده است و روز پنجشنبه تقدیم مجلس خواهد شد.

بلند آرینچ با اشاره به اینکه مهلت مجوز عملیات نظامی علیه سوریه از سوی مجلس ترکیه چهارم اکتبر ( جمعه آینده) به پایان می رسد، افزود پیش از پایان این مهلت این لایحه تمدید خواهد شد.
بر اساس قانون اساسی ترکیه اعزام نیرو به خارج از کشور و پذیرش نیروهای بیگانه به تصمیم مجلس مشروط است.

مجلس ترکیه در مهرماه سال گذشته به دنبال پرتاب چند گلوله خمپاره از خاک سوریه به این کشور ، بنا به درخواست دولت مجوز عملیات نظامی علیه اهدافی در خاک سوریه را صادر کرد و با تائید مجلس، دولت ترکیه این امکان را یافت تا برای یک سال از نیروهای نظامی خود در عملیات برون مرزی و در هنگام ضرورت استفاده کند. این مصوبه منحصر به سوریه نشده است.

اردوغان پیشتر درخصوص تشدید درگیری ها در مناطق مرزی سوریه با ترکیه و احتمال سرایت این درگیری ها به خاک ترکیه گفته بود : با توجه به اوضاع داخلی سوریه باید انتظار چنین درگیری هایی در مناطق مرزی ترکیه و یا داخلی سوریه را داشت.

وی گفت: ترکیه برای مقابله با هرگونه عمل ناخواسته آماده است و در این راستا موضوع تمدید مهلت مجوز صادر شده مجلس به دولت و حتی برخی تغییرات و اصلاحات در خصوص درخواست اختیارات دولت از مجلس مطرح است.

کلید واژه ها: ترکیه مجلس عملیات مرزی


نظر شما :