تلاش هند برای پرداخت کامل پول نفت ایران با روپیه

۲۴ شهریور ۱۳۹۲ | ۲۰:۵۱ کد : ۱۹۲۱۴۴۰ سرخط اخبار

هند تلاش می کند پول نفت وارداتی از ایران  را به طور کامل با پول ملی خود یعنی روپیه بپردازد.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، یک مقام مسؤول در وزارت نفت هند گفت نیودلهی با تهران درباره تسویه پول واردات نفت از ایران با استفاده از پول روپیه گفتگو خواهد کرد.

این اقدام بعد از آن روی می دهد که تهران به سرعت دریافت پول نفت صادراتی به هند با استفاده از روپیه را متوقف کرده است. ایران هم اکنون تنها بخش کوچکی از پول صادرات نفت خود به هند را به روپیه می گیرد.

ایران شیوه دریافت بقیه پول صادرات نفت به هند و ارز مورد نظر برای دریافت این پول را به مذاکرات بعدی موکول کرده است.
 


 

ایران  به دلیل تحریم های آمریکا و اروپا امکان استفاده از شبکه های بانکی بین المللی را برای مبادلات پولی و استفاده از ارزهای معتبر بین المللی چون دلار و یورو ندارد. تهران سعی می کند صادرات خود به هند را افزایش دهد تا بخشی از نقض در موزانه بازرگانی میان دو کشور ایران و هند برطرف شود و از میلیاردها روپیه موجود در حساب بانکی خود در هند استفاده شود.

هند تمایل دارد از پول ملی خود (روپیه) که ارزش آن به شدت در برابر دلار کاهش یافته است برای پرداخت پول نفت ایران استفاده کند و به این وسیله ارزش این واحد پولی را تقویت کند.

"فیفیک رای" معاون وزیر نفت هند در حاشیه کنفرانسی درباره انرژی گفت: ایرانی ها دریافت پول کامل برخی محموله های نفتی صادراتی به هند را با ارز روپیه قبول کرده اند اما ایران این شیوه را متوقف کرده است.  باید این مسئله را به صورت گسترده تری بررسی کرد.

هند 45 درصد از پول واردات نفت از ایران را با استفاده از روپیه می پردازد. بقیه این مبلغ هنوز از سوی پالایشگاه های هندی پرداخت نشده تا با ایران درباره شیوه پرداخت آن به توافق برسند.

کلید واژه ها: هند روپیه


نظر شما :