ایران برای هند شرط گذاشت

۲۰ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۳:۵۴ کد : ۱۹۲۱۲۱۴ سرخط اخبار

منابع هندی از درخواست دهلی نو برای موافقت تهران با دریافت ۱۰۰ درصد پول نفت صادراتی خود به روپیه خبر دادند و اعلام کردند: ایران در برابر پذیرش این پیشنهاد خواستار انعقاد قرارداد توسعه میدان گازی فرزاد ب از سوی هند شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، پایگاه اینترنتی بیزینس استاندارد به نقل از منابع آگاه هندی مدعی شد ایران برای دریافت 100 درصد پول نفت صادراتی خود به روپیه شرط گذاشته است.

ویراپا مویلی، وزیر نفت هند برای کاهش خروج ارز از این کشور خواستار افزایش واردات نفت از ایران شده است.
به گفته منابع آگاه هندی، ایران برای دریافت 100 درصد پول نفت خود به روپیه و افزایش صادرات نفت به هند از این کشور خواسته است قرارداد مشارکت در تولید پیشنهادی تهران برای بهره برداری از میدان گازی فرزاد ب را تا 3 ماه آینده امضا نماید.

وزارت نفت هند قبلاً در ماه آگوست یک طرح مشارکت در این بلوک گازی را به ایران ارائه کرده است که شامل سرمایه گذاری بیش از 6 میلیارد دلاری است.

یک مقام ارشد وزارت نفت هند گفت: «اکنون که ما به واردات بیشتر نفت ایران نیاز داریم، ایران در حال چانه زنی است. آنها از ما می خواهند تا به زودی یک قرارداد مشارکت در تولید را برای میدان گازی فرزاد ب امضا کنیم».
تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا موجب شده است که شرکت های هندی تمایل چندانی برای مشارکت مستقیم در پروژه های انرژی ایران نداشته باشند. اما با توجه به این که بلوک فارسی بیش از 12.5 تریلیون فوت مکعب ذخایر گازی اثبات شده دارد، هند نمی خواهد این فرصت را از دست بدهد.
هند قصد دارد در سال مالی جاری، 11 میلیون تن نفت خام از ایران وارد کند. سهم نفت ایران از واردات نفت هند در سال 12-2013 کاهش یافت و از 18.1 میلیون تن در سال قبل از آن به 13.3 میلیون تن رسید.
یک مدیر نفتی هندی که نخواست نامش فاش شود دراین باره گفت: «صرفه جویی از طریق پرداخت (پول نفت ایران) به روپیه غیرمحتمل به نظر می رسد، زیرا طرح توسعه بلوک فارسی 11 سال است که نهایی نشده است. این بار ما در موضع ضعف هستیم و ایران دست بالا را در چانه زنی دارد».

کلید واژه ها: هند روپیه


نظر شما :