غرب تا دو هفته دیگر به سوریه حمله می‌کند

۰۴ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۹:۴۶ کد : ۱۹۲۰۳۹۲ سرخط اخبار
در شرایطی که طی روزهای اخیر مباحثات پیرامون استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه شدت گرفته، به نظر می رسد کشورهای غربی در حال زمینه سازی انجام مداخله نظامی در سوریه هستند. در همین راستا، یک روزنامه انگلیسی از نهایی شدن طرحی توسط انگلیس و آمریکا برای حمله به سوریه خبر داده است. 
 
به گزارش «تابناک»، روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» گزارش داده کشورهای غربی، از جمله انگلیس قصد دارند در واکنش به آنچه استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی خوانده اند، طی دو هفته آینده حمله ای نظامی را علیه سوریه ترتیب دهند.غرب تا دو هفته دیگر به سوریه حمله می‌کند
 
بر اساس گزارش این روزنامه، دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس، طی یک گفت و گوی تلفنی 40 دقیقه ای با باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و همچنین فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، درباره انجام حملات موشکی به سوریه به بحث پرداخته است. 
 
هرچند انگلیس و آمریکا گفته اند از سازمان ملل نیز درخواست تأیید این حمله را خواهند کرد، اما تأکید کرده اند که حتی در صورت عدم تأیید این سازمان نیز به طور یکجانبه به انجام این حمله اقدام خواهند کرد.
 
ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس گفته: «ما نمی توانیم در قرن 21 اجازه دهیم که سلاح های شیمیایی به راحتی و بدون پیامد مورد استفاده قرار گیرند. ما قصد داریم نشان دهیم که حمله ای با این ماهیت، با پاسخی جدی مواجه خواهد شد».
 
ایندیپندنت می نویسد انتظار می رود که دیوید کامرون تعطیلات خود را نیمه تمام گذشته و فردا به لندن بازگردد تا در جلسه شورای امنیت ملی انگلیس شرکت کند. دفتر نخست وزیری اعلام کرده ممکن است در این موضوع از پارلمان نیز مشورت گرفته شود؛ اما همه چیز به زمان بستگی دارد. 
 
به نوشته این روزنامه انگلیسی، هرگونه برنامه ای برای حمله به سوریه، شامل حمله موشکی از روز ناوهای آمریکایی در منطقه خواهد بود که روز گذشته به آن ها دستور داده شده به سوریه نزدیک تر شوند. 
 

از سوی دیگر، قرار است امروز فرمانده جدید نیروهای مسلح انگلیس، در اردن با فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه دیدار کند. احتمال می رود یکی از دستور کارهای این دیدار، صحبت درباره اهداف احتمالی و برنامه ریزی حمله به سوریه باشد.


غرب تا دو هفته دیگر به سوریه حمله می‌کند
نقشه حمله احتمالی آمریکا به سوریه
 
منابع دولتی انگلیس به ایندیپندنت گفته اند هنوز برای اظهارنظر درباره اینکه آیا پرسنل نظامی انگلیس در حمله به سوریه شرکت خواهند کرد یا خیر، زود است. اما انگلیس از لحاظ سیاسی از این اقدام به طور کامل حمایت می کند. 
 
این روزنامه می نویسد غیرمحتمل است که در زمینه حمله به سوریه، از گزینه های بلندمدت استفاده شود و احتمالاً این برنامه، شامل حملات هوایی محدود به اهداف کلیدی خواهد بود. این اقدام به اوباما اجازه خواهد داد چنین وانمود کند که آمریکا اجازه نداده سوریه از «خط قرمز» این کشور عبور کند. 
 
یک منبع در نخست وزیری انگلیس گفته دیوید کامرون امروز یا فردا بار دیگر در این زمینه با اوباما و همچنین با دیگر رهبران اروپایی گفت و گو خواهد کرد. برخی منابع دیگر گفته اند هدف از حمله احتمالی غرب، تغییر نتیجه نبرد در سوریه نیست؛ بلکه هدف پاسخ دادن به آنچه اتفاق افتاده (استفاده از سلاح شیمیایی) است.

کلید واژه ها: سوریه انگلیس آمریکا


نظر شما :