تصاویری از شبه نظامیانی که بوی مرگ می دهند

به اسم آزادی به کام ویرانی

۰۶ مرداد ۱۳۹۲ | ۱۷:۴۲ کد : ۱۹۱۹۰۳۳ ترجمه برگزیده خاورمیانه
سوریه را قرار نیست.جنگ داخلی سایه شوم خود را بر شهرهایی چون حلب انداخته است.شبه نظامیانی که داعیه دار تلاش برای برقراری عدالت هستند خود بر بی عدالتی می افزایند
به اسم آزادی به کام ویرانی

دیپلماسی ایرانی: تام دامز عکاس سی ان ان که در سال 2012 به سوریه رفته بود در حلب با شهروندانی روبرو شد که از جهانیان کمک می خواستند. دامز از تماشای زندگی این مردم شوکه شده  و دریافت که دیگر نمی تواند یک ناظر باشد. وی نام عکاس ناشناس را برای خود برگزید که دو معنی را برای وی دربرداشت: اولا که بدون نام کار می کرد و ثانیا خود را وقف تعریف کردن داستان مردمانی می کرد که برای دنیا ناشناس بودند.

دامز هنگامی که تصمیم گرفت عکس های خود از جنگ سوریه را برای افزایش آگاهی ها از این درگیری منتشر کند فهمید که عمیقا به شهروندان سوری وابسته شده است؛ آنها با وجود اینکه به جنگ و خشونت و مرگ بسیار نزدیک بودند اما هنوز حس مهربانی و شوخ طبعی خود را حفظ کردند. وی در این باره می گوید: " این مردان و زنان و کودکانی هر روز بدون اینکه بدانند طلوع آفتاب فردا را خواهند دید، زندگی می کنند و سعی دارند که مهربانانه از یک خارجی مهمان نوازی کنند.

سوریه یک کشور ویران شده است، تقریبا 100 هزار نفر در جنگ داخلی دو ساله این کشور کشته شده اند. با این حال دامز با وجود 3 سفر جداگانه به این کشور طی سالهای 2012 و 2013 معتقد است با این که جنگ گسترش می یابد اما مردم هنوز امید دارند.آنچه در زیر می بینید تصاویر منتخب فارن پالیسی از عکس های تام دامز از شبه نظامیانی است که در سوریه سلاح به دست گرفته اند. شبه نظامیانی که برخی به القاعده منسوب هستند و برخی به گروهی که خود را ارتش آزاد سوریه می خواند.

دامز در ژانویه 2013 به حلب بازگشت و با گروهی از مبارزان جبهه النصره روبرو شد، گروهی که از سوی امریکا به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شده است. مردی که در سمت راست تصویر نشسته سعی می کند تشویش خود از حضور یک عکاس را مدیریت کند.

تصویر سمت چپ: این مرد سوری پیش از این دانشجوی کشاورزی بوده است اما از زمان ادامه درگیری ها به ارتش آزاد سوری ملحق شده است.

تصویر سمت راست: ابو لیث که یک تک تیرانداز است جایگاهی از مبلمان در یک اپارتمان رها شده برای خود ساخته است. دامز سه ساعت اعصاب خردکن به همراه ابولیث در اتاقی در بالاترین طبقه جایی که زمانی مجتمع مسکونی بود را گذراند.

یک جنگجو نشان می دهد که شورشیان سوری چگونه از روی زمین هلیکوپترها را با گلوله می زنند.

جنگجوی شورشی در خط مقدم در حلب. وی از یک پایه نگهدارنده پرچم به عنوان ثابت کننده اسلحه خود استفاده کرده است.

هنوز هم نبردهای سنگین در شهر تاریخی حلب به وقوع می پیوندد. این شهر که یکی از میراث جهانی یونسکو است در طول این جنگ خسارات زیادی دیده است. در این تصویر شورشیان را می بینید که در مخفیگاه خود در این شهر جمع شده و مشغول خوردن کباب و آشامیدن هستند.

تصویر سمت چپ: یونیفرم ابولیث تک تیرانداز، یک شلوار مخصوص استتار ارتشی به همراه یک کلاه ورزشی آدیداس است. وی دامز را به مدت 10 روز در حلب همراهی کرد و نهایتا در دسامبر 2012 در یک درگیری کشته شد.

تصویر سمت راست: این جنگجو در ابتدا از حضور یک عکاس در اطرافش عصبانی بود و بعد از مدتی آرام شد. وی پس از مدتی مکالمه در نهایت پوتین های دامز را خواست. گرچه پس از همه این ماجراها و در آن سرمای ژانویه با صندل راه می رفت.

جنگجوی سمت راست یکی از جوانترین ها در میان گروه های شورشیان نزدیک خط مقدم حلب بود. وی تقریبا پس از گذشت یک سال جزو اخرین نفرات زنده از گروهشان است.

یک جنگنده شورشی در خانه ای که قبلا متعلق به برادرش بوده نشسته است.

دامز در زمانی که نزدیک خط مقدم در حلب بود از این کلاه استفاده می کرده است. وی می گوید: سوری ها عاشق این کلاه بودند.

تصویر سمت چپ: دو جنگجو از یک محل بازرسی در حلب محافظت می کنند. با وجود اینکه خیلی از سوری ها تمام اموال خود را از دست دادند اما این آقایان موفق شدند حداقل این موتور مزین به گل های بنفش رنگ حود را حفظ کنند.

تصویر سمت راست: دامز در سپتامبر سال 2012 به وسیله یک وانت یک تجهیزات را برای جنگجویان به خط مقدم حلب می برد به این منطقه رفت. این مرد اسلحه به دست مشتاق و آماده نبرد است.

یک گروه از شورشیان در نزدیکی خط مقدم در حلب برای گرفتن عکس ژست گرفته اند. مردی که منتهی الیه سمت راست ایستاده است فردای روزی که این عکس گرفته شد کشته شد.

کلید واژه ها: حلب سوری


نظر شما :