دهها مقام بلندپایه خارجی در تحلیف حسن روحانی شرکت خواهند کرد

۳۱ تیر ۱۳۹۲ | ۲۳:۲۲ کد : ۱۹۱۸۹۴۱ سرخط اخبار

عصر ایران – مراسم تحلیف رییس جمهور منتخب در روز 13 مرداد ماه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار می شود.

بررسی های خبرنگار عصر ایران نشان می دهد که این مراسم برای اولین بار در سطحی فراتر از تحلیف های قبلی برگزار خواهد شد و ابعاد بین المللی آن ، بیش از آیین های مشابه قبلی برای رؤسای جمهور پیشین خواهد بود. به گونه ای که تحلیف حسن روحانی برای اولین بار شاهد حضور مقامات بلند پایه کشورهای خارجی خواهد بود. پیش از تنها سفرای خارجی مقیم ایران یا نمایندگان آنها در مراسم تحلیف شرکت می کردند.

تا کنون حضور 6 رییس دولت قطعی شده است و احتمال رسیدن این آمار به 10 رئیس دولت هم بعید نیست.برخی کشورها نیز در سطح فرستاده ویژه، معاون اول،وزیر یا رئیس پارلمان در این مراسم حضور خواهند داشت. از جمله از کشورهای  بلاروس، روسیه، ترکیه، چین، لبنان، ارمنستان، آذربایجان، ونزوئلا، قزاقستان، پاکستان،  ترکمنستان، تاجیکستان، سودان، تونس، الجزایر، عربستان، کویت، قطر، امارات، نیجریه، عمان، سوریه، اوگاندا، سریلانکا، کنیا، کوبا، بولیوی، اکوادور، افریقای جنوبی و... دعوت شده در این سطوح در مراسم شرکت داشته باشند.

شنیده های خبرنگار عصر ایران حاکی از آن است که رایزنی هایی با چند کشور اروپایی نیز انجام شده است ولی حضور آنها قطعی نیست.

همچنین سیدمحمد خاتمی به دلیل آن که در حال حاضر دارای سمت رسمی در نظام نیست از سوی مجلس شورای اسلامی برای حضور در این مراسم دعوت نشده است. آیت الله هاشمی نیز تحت عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دعوت شده است.

همچنین رییس جمهور منتخب می تواند میهمانانی اعم از خانواده و مشاورانش را به همراه خود به مجلس بیاورد،البته میهمانان وی باید با هماهنگی و تایید مجلس مجوز ورود به مراسم تحلیف را بگیرند.

از سوی دیگر با توجه به بازتاب های مثبتی که انتخابات ایران و پیروزی حسن روحانی در جهان داشته ، دهها خبرگزاری و شبکه تلویزیونی و ماهواره ای خارجی در روز تحلیف به مجلس شورای اسلامی خواهند رفت تا مهم ترین رویداد روز منطقه را برای مخاطبان خود گزارش کنند.


نظر شما :