سخنگوی اشتون: نشانه های مناسبی از روحانی دیده ایم

۲۸ تیر ۱۳۹۲ | ۱۵:۵۱ کد : ۱۹۱۸۷۵۴ سرخط اخبار

سخنگوی اشتون درباره در گفت و گو با رادیو اروپای آزاد گفت که پنج بعلاوه یک نشانه های مناسبی از روحانی در مورد برنامه هسته ای دیده است.

به گزارش سرویس بین الملل تیک Tik.ir، وی افزود: پیشتر دکتر جلیلی از سوی ایران مذاکره می کرد که او خود نامزد ریاست جمهوری شد و مشخص نیست که او بار دیگر به عنوان مذاکره کننده ارشد ایران انتخاب شود، در نتیجه تا زمانی که مذاکره کننده مشخص نشود، ما باید تا چند هفته دیگر دست نگهداریم.

متن این گفتگو در پی می آید:


به طور خلاصه نتیجه این جلسه را چگونه ارزیابی می کنید؟

فکر می کنم ما با این جلسه خیلی روشن نشان دادیم که می خواهیم گفت و گو با ایران بر سر برنامه هسته ایش را پیش ببریم. حال که رئیس جمهوری تازه در ایران بر سر کار می آید و ما نشانه های نسبتا مناسبی از او درباره برنامه هسته ای دیدیم، منتظر یک پیشرفت واقعی هستیم. ما در انتظار روی کار آمدن دولت تازه در ایران هستیم. بعد از آن باید تیم مذاکره کننده انتخاب شود و امیدواریم که این تیم زمانی را برای دور تازه گفت و گو انتخاب کند.

همانطور که می دانید از زمانی که گروه ۵+۱ پیشنهادات خود را به ایران ارائه داده، چند ماهی می گذرد و از سوی ایران پیشرفت نسبتا کند بوده است، در نتیجه ما انتظار داریم که ایران به طور جدی وارد مذاکره شود و برای رفع نگرانی های ما تلاش کند و قدم هایی در راستای آن اعتمادسازی ای که ما در پیشنهادهایمان آورده بودیم، بردارد.

همانطور که گفتید در حال حاضر دولت در ایران یک دوره انتقالی را پشت سر می گذارد. آیا شما هم اکنون با طرف ایرانی در ارتباط هستید؟

راستش نه خیلی، چرا که ما نمی دانیم مذاکره کننده اصلی از سوی ایران چه کسی خواهد بود. در نتیجه به محض این که این شخص انتخاب شود، ما بدون شک ارتباط برقرار می کنیم.

پیشتر دکتر جلیلی از سوی ایران مذاکره می کرد که او خود نامزد ریاست جمهوری شد و مشخص نیست که او بار دیگر به عنوان مذاکره کننده ارشد ایران انتخاب شود، در نتیجه تا زمانی که مذاکره کننده مشخص نشود، ما باید تا چند هفته دیگر دست نگهداریم.

یعنی در حال حاضر شما ارتباطی با ایران ندارید.

خیر چون ما منتظر روی کار آمدن دولت جدید هستیم. در حال حاضر ما بین خود شش کشور گفت و گو می کنیم و سعی می کنیم استراتژی گفت و گو با ایران را آماده کنیم و بعد باید ببینیم که با چه کسی گفت و گو می کنیم.

کلید واژه ها: مذاکرات هسته ای


نظر شما :