چرا اعراب از رفتن مرسی شاد شدند؟

۱۳ تیر ۱۳۹۲ | ۱۵:۴۸ کد : ۱۹۱۸۱۳۸ سرخط اخبار

این رسانه انگلیسی روز پنجشنبه نوشت: قدرت یافتن گروه اخوان المسلمین پس از سرنگونی حسنی مبارک رییس جمهوری پیشین مصر در سال ۲۰۱۱ میلادی، باعث ناراحتی بیشتر کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس) شد، زیرا مبارک هم پیمان خاندان حاکم بر کشورهای خلیج (فارس) و از جمله امارات متحده عربی بود و این کشورها به هراس افتاد که مبادا اسلامگراها در این کشور قدرت یابند.
رویترز افزود: قطر تنها کشور عربی خلیج (فارس) بود که از حوادث بهار عربی در مصر در سال ۲۰۱۱ و سرنگونی مبارک که هم پیمان خاندان حاکم در کشورهای خلیج (فارس) بود، استقبال کرد.
خبرگزاری رسمی عربستان سعودی اعلام کرد که ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی پس از سرنگونی دولت محمد مرسی برای عدلی منصور رییس دادگاه عالی قانون اساسی مصر که به عنوان رییس جمهوری موقت تعیین شد، پیام تبریک فرستاد.
پادشاه عربستان سعودی در این پیام گفت: به نام مردم عربستان سعودی و همچنین به نوبه خود، به شما به خاطر عهده داری رهبری مصر در این مرحله سخت از تاریخ مصر تبریک می گویم و دعا می کنم که خداوند به شما توان و قدرت کافی برای عهده داری این مسوولیت که بر دوش شما گذاشته شده، عطا فرماید تا آرزوهای برادرانمان در کشور مصر تحقق یابد.
امارات متحده عربی نیز از به وجود آمدن تغییرات در مصر استقبال کرد و اقدام نیروهای مسلح مصر را در سرنگون کردن دولت مرسی ستود.
خبرگزاری رسمی امارات متحده عربی(وام) به نقل از شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر امور خارجه امارات نوشت: امارات متحده عربی اطمینان کامل دارد که مردم بزرگ مصر توانایی عبور از این مرحله سخت را دارد تا به آینده ای روشن و درخشان و امن پا بگذارد.
وزیر امور خارجه امارات متحده عربی افزود: ارتش بزرگ مصر بار دیگر ثابت کرد که حامی، محافظ ، زره و پرچین قدرتمند این کشور و مردم آن است و این ارتش تضمین می کند که نهادهای مختلف و همچنین قانون که در برگیرنده همه مولفه های مصر است، حاکم باشد.
قطر که تنها کشور خلیج (فارس) بود که به صورت علنی از اخوان المسلمین حمایت کرد، تا کنون بیانیه ای در این خصوص صادر نکرده است و در عین حال شاهدان عینی اعلام کردند که این کشور نیروهای پلیس زیادی مقابل سفارت مصر در دوحه مستقر کرده است.
امیر قطر هفته گذشته از قدرت کناره گیری کرد و پسرش جانشین وی شد و این باعث شد که برخی پیش بینی کنند قطر در دوران امیر جدید ممکن است در حمایت از اخوان المسلمین تجدید نظر کند.
رویترز در ادامه نوشت: شیخ یوسف القرضاوی روحانی معروف مصر که روابط بسیار خوبی با اخوان المسلمین دارد و سال ها در قطر زندگی کرده، اکنون در مصر به سر می برد.
قرضاوی اخبار موجود مبنی بر اینکه امیر جدید قطر از وی خواسته است خاک این کشور را ترک کند، رد کرد.
قطر مهم ترین تامین کننده منابع مالی گروه های اسلامگرا در جهان و از جمله اخوان المسلمین است.
نیروهای مسلح مصر چهارشنبه شب عمل به قانون اساسی مصر را به صورت موقت تعطیل کرد و گفت: به زودی انتخابات ریاست جمهوری زود هنگام برگزار می شود و رییس دادگاه عالی قانون اساسی نیز به صورت موقتی اداره امور را به عهده گرفت.
ارتش این اقدامات را پاسخ به خواسته و اراده مردم دانست، اما مرسی این اقدام نیروهای مسلح مصر را کودتا علیه دولت دانست و از مردم خواست با این اعلامیه مخالفت کنند.


نظر شما :