تجویز الگوی قطر برای بحرین

۰۷ تیر ۱۳۹۲ | ۱۳:۴۹ کد : ۱۹۱۷۸۹۹ سرخط اخبار

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری «مرآة البحرین»، به نظر می رسد الگوی انتقال قدرت که به تازگی در قطر تجربه شده است در حد این کشور باقی نخواهد ماند و این مسئله شامل حال دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس خواهد شد.

منابع آگاه اعلام کردند که طرف های آمریکایی که نقش اساسی در تغییر قدرت در قطر را به عهده داشتند این بار این مسئله را در بحرین نیز اجرا خواهند کرد و از شیخ «خلیفه بن سلمان آل خلیفه» نخست وزیر می خواهند که به نفع «سلمان بن حمد آل خلیفه» ولیعهد بحرین از قدرت کناره گیری کند.

این منابع تأکید کردند که خلیفه بن سلمان که از دوران پایان حکومت نیروهای استعمارگر بریتانیایی بر جزیره بحرین تا کنون نخست وزیر این کشور بوده، واکنش کاملا متفاوتی با «حمد بن خلیفه» امیر پیشین قطر داشته است.

این منابع افزودند: با توجه به توانایی او در تحریک گروه های تندرو، بن سلمان تهدید کرده است با تسلیح گروه های حامی اش تمام کشور را به آتش خواهد کشید.

اخیرا نیز بن سلمان به عربستان سفر کرده و در آنجا نسبت به ناتوانی ولیعهد در به دست گرفتن قدرت هشدار داده و افزوده که با توجه به شرایط امنیتی کشور زمان بیشتری لازم است تا ولیعهد آماده شود و بتواند قدرت را به دست بگیرد.

منابع آگاه تأکید کردند که نخست وزیر بحرین همچنین پیشنهاد داده در صورتی که نیم میلیارد دینار به عنوان حق الزحمه به او داده شود به صورت داوطلبانه از قدرت کناره گیری خواهد کرد.

بر اساس قانون اساسی بحرین نخست وزیر به وسیله پادشاه کشور انتخاب می شود و پارلمان نمی تواند در انتخاب او هیچ نقشی داشته باشد.

«خلیفه بن سلمان آل خلیفه» 77 ساله عموی «حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه بحرین و تنها نخست وزیر این کشور بوده که از سال 1971 و استقلال این جزیره تا کنون این مسئولیت را به عهده داشته است.

کلید واژه ها: بحرین


نظر شما :