جان کری راهی عربستان، کویت و اردن شد

۰۴ تیر ۱۳۹۲ | ۱۸:۰۵ کد : ۱۹۱۷۸۰۹ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه آمریکا پس از سفر سه روزه خود به هند، عازم عربستان شد تا برنامه های حمایت از شورشیان سوری را با مقام های این کشور هماهنگ کند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا قرار است به شهر جده در غرب عربستان رفته و با رهبران این کشور که یکی از مخالفان اصلی بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه هستند، به رایزنی بپردازد.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا نسبت به مداخله بیشتر آمریکا در سوریه جانب احتیاط را رعایت می کند اما وعده داده تا حمایت ها از شورشیان سوری را افزایش دهد. با این حال سیاستمداران آمریکایی ابراز نگرانی کردند که عربستان سعودی و قطر ممکن است شبه نظامیان سنی تندرو در سوریه را بپذیرد.

جان کری روز یکشنبه در یک کنفرانس خبری در دوحه، پایتخت قطر گفت، آمریکا و هم پیمانانش در حال تقویت کمک های نظامی به مخالفان جریان اصلی در سوریه هستند؛ با این حال وی نسبت به جزئیات دقیق این کمک ها سکوت کرد.

جان کری در مصاحبه پیش از عظیمت به شهر جده بدون ابراز نگرانی از حمایت احتمالی عربستان و قطر از تندروها در سوریه، گفت که ضروری است که شورشیان میانه رو تقویت شوند تا جلوی پیروزی بشار اسد گرفته شود.

جان کری در مصاحبه ای با شبکه خبری سی .بی.اس از شهر دهلی نو نیز گفت: اگر آمریکا کاری انجام دهد و باقی کشورهای جهان نیز کاری نکند، سوریه به سوی وضعیتی حتی بدتر از این وضعیتی که امروز دارد، پیش خواهد رفت.

کری تاکید کرد: سناریوی بدتر در سوریه، شامل فروپاشی کامل است که افراطگران و رادیکال ها بتوانند کنترل سلاح های شیمیایی را در اختیار گرفته و آزاد باشند تا از آن به عنوان پایگاهی به منظور انجام عملیات علیه غرب و آمریکا استفاده کنند.

وزیر امور خارجه آمریکا قرار است در سفر چند ساعته خود در شهر جده با سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان و همین طور شاهزاده بندر بن سلطان، رئیس سازمان اطلاعات عربستان که سابقا سفیر این کشور در آمریکا بوده، ملاقات کند.

جان کری اواخر امروز (سه شنبه) عازم کویت شده و پس از آن به کشور اردن خواهد رفت.

کلید واژه ها: آمریکا سوریه عربستان


نظر شما :