شیعه کشی به سرزمین فراعنه رسید

سرنوشت عراق و سوریه در کمین مصر

۰۴ تیر ۱۳۹۲ | ۱۳:۵۳ کد : ۱۹۱۷۷۸۴ اخبار اصلی خاورمیانه
شبکه خبری الجزیره گزارش می دهد که شوک اجتماعی سراسر مصر را فرا گرفته است. آیا واقعا سرنوشت عراق و سوریه و پاکستان در کمین مصر است؟
سرنوشت عراق و سوریه در کمین مصر

دیپلماسی ایرانی: شیعه کشی به رسمی نامیمون و جنایت کارانه در کشورهای عربی تبدیل شده است. پس از عراق و سوریه و از این سو افغانستان و پاکستان اکنون این رفتار شنیع به مصر رسیده است. سلفی های مصر در روستایی در استان الجیزه و در اقدامی وحشتناک چهار شهروند مصری را به صرف این که پیرو مذهب شیعه هستند با ضرب و شتم به خیابان ها کشاندند و تا حد مرگ آنها را کتک زدند و جنازه های آنها را در خیابان های منطقه شان به روی زمین کشاندند. اتفاقی که بسیاری از مصری ها را متعجب کرده و آنها را به تامل واداشته با این پرسش که آیا واقعا دامنه طایفه گرایی و اختلافات مذهبی در کشورشان تا این اندازه گسترش یافته است؟

وبسایت شبکه خبری الجزیره گزارش می دهد که شوک اجتماعی سراسر مصر را فرا گرفته است. آیا واقعا سرنوشت عراق و سوریه و پاکستان در کمین مصر نیز نشسته است؟ آیا مردم کشوری که دائما می گفتند که از برخوردهای طایفه ای مشابه آن چه در عراق و سوریه می گذرد به دور هستند و هیچ گاه در کشورشان دست به شیعه کشی یا جنگ طایفه ای نخواهند زد، اکنون خواسته یا نخواسته قدم به همین راه گذاشته اند؟ شهروندان محل حادثه می گویند که این حادثه نتیجه خشمی پنهان بوده است اما علما و شهروندان عادی مصری تاکید دارند که چنین رفتاری مردود است و به هیچ وجه مصری ها به دنبال تفتیش عقاید یا برخورد طایفه ای که به بی ثباتی در کشورشان دامن می زند، نیستند.    

بنا به گزارش ها، ده ها نفر از اهالی روستای "زاویه ابو مسلم" در نزدیکی اهرام در الجیزه که شماری از شیعیان خارج از این منطقه را در خود جای داده اند، در اعتراض به سفر شیعیان به این روستا و ترویج مذهب تشیع به چهار شهروند شیعی تعدی کرده و آنها را تا سر حد مرگ کتک زدند و کشتند و جنازه هایشان را در خیابان های روستایشان به روی زمین کشاندند.

بلافاصله پس از این حادثه شنیع نهادها، سازمان ها و موسسه های دولتی و دینی و نیروهای مختلف سیاسی مصر یکی پس از دیگری با صدور بیانیه های مختلف این حادثه را محکوم کرده و ضمن دعوت شهروندان مصری به تسامح و تساهل و احترام به مذاهب دیگر بر ویژگی میانه روی و اعتدال همیشگی شهروندان مصری تاکید کردند. در این میان برخی از رهبران جبهه آزادیبخش، جریان اصلی مخالف دولت اخوان المسلمین مصر، دولت را مسئول این حادثه دانسته و در بیانیه خود تاکید کردند که اظهارات یک جانبه گرایانه صرفا مذهبی جریان حاکم بر کشور عامل اصلی به وجود آمدن چنین حوادثی بوده است. الازهر نیز با صدور بیانیه ای ضمن محکوم کردن این حادثه تاکید کرد که چنین رفتارهایی جنایتکارانه و برای مصر غریب است و شرع اسلامی به شدت چنین رفتارهایی را حرام دانسته و باید عاملان چنین حوادثی تحت پیگرد قانونی قرار بگیرند. الازهر تاکید کرده است که شهروندان مصری هیچ گاه کسی را به دلیل عقاید یا اعتقادات دینی اش به قتل نرسانده است.

بنا به گزارش ها، ده ها نفر از اهالی روستای "زاویه ابو مسلم" در نزدیکی اهرام در الجیزه که شماری از شیعیان خارج از این منطقه را در خود جای داده اند، در اعتراض به سفر شیعیان به این روستا و ترویج مذهب تشیع به چهار شهروند شیعی تعدی کرده و آنها را تا سر حد مرگ کتک زدند و کشتند و جنازه هایشان را در خیابان های روستایشان به روی زمین کشاندند.

شیخ محمود عاشور، وکیل سابق الازهر در گفت و گو با الجزیره در این باره می گوید: «این فتنه ای است که از خداوند متعال می خواهیم که ما را از عواقت آن دور نگه دارد. من بعید نمی دانم که یک نگرش جاهلانه ای در پشت این حادثه جنایتکارانه وجود داشته باشد.»

عاشور تاثیر این حادثه را بر آینده سیاسی و اجتماعی مصر بعید می داند و می گوید: «در مصر هیچ گاه سابقه برخورد مذهبی وجود نداشته و مصری ها فارغ از هر مذهب و دیدگاهی همواره به دنبال پیشرفت و اعتلای کشورشان و پیش برد آن در حرکتی رو به جلو بوده اند.»

این در حالی است که در همین منطقه در ابتدای هفته جاری دو کودک از یک خانواده شیعی ربوده شده که هنوز از سرنوشت آنها خبری در دست نیست.

در این میان بسیاری از مردم کوتاهی پلیس و دولت مصر را نکوهش کرده و می گویند که برای جلوگیری از وقوع چنین حادثه ای که از ابتدای هفته بیم آن می رفته، هیچ کاری نکرده است. ناجح حسین، یکی از اهالی روستای ابو مسلم در این باره می گوید: «روستای ما و کلا منطقه الجیزه تمایلات اخوانی و سلفی گری دارند. در حالی که از ابتدای هفته منطقه شاهد نوعی از درگیری و تنش طایفه ای بوده اما پلیس و دولت با وجود این که از فضای به وجود آمده آگاه بودند، هیچ کاری نکردند. حتی پس از وقوع حادثه نیز این سلفی ها بودند که خود وارد عمل شده و از ادامه این حادثه جلوگیری کردند و تلاش کردند تا مردم خشمگین را آرام کنند. پلیس نیروهای خود را به منطقه فرستاد اما آنها دست بسته گوشه ای ایستاده بودند و فقط حادثه را نظاره می کردند.»

وی تاکید می کند، این حادثه فقط رنگ و بوی طایفه ای محض ندارد، امنیت در این جا رخت بر بسته و این مساله در ارتکاب چنین حوادثی نقشی موثر داشته است.  

عمرو توفیق، تحلیلگر مسائل سیاسی در این باره می گوید: «نمی توان پنهان کرد که مصری ها در ماه های اخیر تحت تاثیر احساسات طایفه ای و مذهبی که متاثر از تحولات سوریه و حضور حزب الله لبنان در این کشور است، قرار گرفته اند. هنگامی که نیروهای حزب الله برای پاکسازی شهر القصیر در سوریه به این کشور رفته و در کنار ارتش سوریه به حکومت بشار اسد کمک کردند، احساسات طایفه ای در مصر نیز تحریک شده است.»

وی در ادامه تاکید می کند، مواضع حاکمیت و فعالیت هایی که سلفی ها در ماه های اخیر در تحریک احساسات شیعه ستیزی دنبال کرده اند نقشی به سزا در افزایش احساسات ضدشیعی و در نتیجه شیعی کشی از نوع حادثه ای که شاهد آن بوده ایم، داشته است.

توفیق نیز تاکید می کند، نباید این حادثه را صرفا حادثه ای طایفه ای دانست بلکه مسائل امنیتی نیز در به وجود آمدن آن دخالت داشته اند.

کلید واژه ها: مصر سوریه سلفی شیعه


نظر شما :