اشپیگل: قالیباف، اصولگرای مدرن

۱۳ خرداد ۱۳۹۲ | ۲۳:۱۲ کد : ۱۹۱۶۹۸۸ سرخط اخبار سهم دیپلماسی در انتخابات
اشپیگل: قالیباف، اصولگرای مدرن

فرارو - پایگاه آلمانی اشپیگل آن لاین، ضمن معرفی قالیباف به عنوان یک اصولگرای مدرن که خواهان دیپلماسی منطقی و هوشمندانه است، احتمال می دهد که وی موجب غافلگیری شود.

"رانیا سالوم، در اشپیگل می نویسد: محمدباقر قالیباف یک اصول گرای مدرن است. شهردار محبوب پایتخت با علاقه کت و شلوارهای شیک به تن می کند و عینک آفتابی ریبَن به چشم می زند. تازگی برای جشن افتتاح یک دریاچۀ مصنوعی سوار جت اسکی شد. برای او بین مدرن گرایی و جمهوری اسلامی تباینی وجود ندارد.

قالیباف چند سال پیش در گقتگویی با نشریۀ آمریکایی تایم گفت «فقط چون ما انقلاب اسلامی داشتیم دلیل نمی شود که نتوانیم از دیگر کشورهای جهان یاد بگیریم.» او پایتخت را از شش سال پیش واقعاً از این رو به آن رو کرده است – با خیابان ها و اتوبوس ها و کانال های آبِ و پارک های جدید. در سال ۲۰۰۸ به عنوان هشتمین شهردار برتر جهان شناخته شد.

قالیبافِ ۵۱ ساله را عمل گرا می دانند. ظاهراً در اجلاس داووس با همتایش از سانفرانسیکو، واقع در کشور دشمنِ قسم خورده یعنی آمریکا، دربارۀ تدابیر آمادگی برای وقوع زلزله تبادل نظر کرده است. قالیباف پیوسته از احمدی نژاد انتقاد می کند. او رئیس جمهور را متهم به سوء مدیریت اقتصادی و تحریک بی مورد خارجی ها با حرف هایش دربارۀ هولوکاست کرده است. شهردار تهران که یکی از هشت نامزدی است که صلاحیتشان توسط شورای نگهبان تأیید شده اکنون در مبارزات انتخاباتی دنبال «دیپلماسی هوشمندانه و منطقی است.»

علی اکبر ولایتی: وزیرخارجۀ سابق اعلام کرده ممکن است به نفع جلیلی از نامزدی منصرف شود.

قالیباف نیز از زمرۀ اصول گراهاست که طرفدار مبانی جمهوری اسلامی هستند. قالیبافِ در روزگار نوجوانی علیه حکومت سابق تظاهرات می کرده و بعد از انقلاب به سپاه پاسداران پیوسته است. او در آنجا و در جریان جنگ با عراق به سرعت پیشرفت کرد.

چهل ساله بود که فرماندۀ نیروی هوایی سپاه شد. بعد به فرماندهی نیروی انتظامی منصوب شد.

قالیباف اکنون می خواهد در مبارزات انتخاباتی دو مورد را نشان دهد: کارگزاری مؤثر و مدرن که نزد جوانان مقبولیت دارد و مردی برای ایجاد امنیت که می تواند رأی اصول گراها را به خود جلب کند. برحسب اینکه قالیباف چگونه بتواند این دو را تلفیق کند ممکن است باعث غافلگیری شود.

قالیباف در انتخابات سال ۲۰۰۵ هم شرکت کرد و ردۀ جالب توجه چهارم را به دست آورد. احمدی نژاد که آن موقع شهردار تهران بود انتخابات را برد و قالیباف جانشین احمدی نژاد در شهرداری شد.

قالیباف با دو نامزد اصول گرای دیگر ائتلافی را ایجاد کرده است: قرار است کسی از بین این سه نفر که بیشترین بخت را برای پیروزی دارد در انتخابات شرکت کند. باید منتظر بود و دید آیا این سه نفر به حرف خود پای بند هستند یا نه.

دو نامزد دیگر گذشته ای در تشکیلات امنیتی دارند. اما برای این دو بخت زیادی قائل نمی شوند زیرا نه آنچنان محبوب و نه خیلی شهره هستند.

محمد غرضی: او به عنوان عضو سپاه در جنگ ایران و عراق شرکت داشت و دو بار به وزارت رسید.

روحانی همیشه محتاطانه انتقاد کرده است. البته باید منتظر ماند که جناح اصلاح طلب تا چه میزان قوی خواهد شد. حکومت توانست با مؤفقیت جنبش سبز را که علیه نتایج انتخابات سال ۲۰۰۹ اعتراض کرده بود آرام کند. ممکن نیز هست که طرفداران اصلاح طلب ها قالیباف را به اصطلاح به عنوان مدرن گرای مقتدر ترجیح دهند.

کلید واژه ها: قالیباف مدرن شهردار


نظر شما :