سوریه اردوغان را به مسکو کشاند

۰۲ خرداد ۱۳۹۲ | ۲۳:۰۸ کد : ۱۹۱۶۵۲۸ سرخط اخبار

به گزارش روز جمعه ایرنا، ناظران سیاسی در آنکارا معتقدند که سفر اردوغان به مسکو که به دنبال سفر اخیر وی به واشنگتن و بروز نشانه های جدی در رویکرد جدید آنکارا به حل بحران سوریه ، اهمیت بسیاری دارد.
اردوغان در پی مذاکراتش با 'باراک اوباما' رییس جمهوری آمریکا در چرخش ۱۸۰ درجه ای از احیای توافقنامه ژنو که برلزوم شرکت دولت سوریه و مخالفان آن در گفت وگوها برای حل بحران این کشور تاکید دارد، سخن گفت.
وی به دنبال مذاکرات با مقام های آمریکا گفته بود که بعداز بازگشت از آمریکا به کشورهای منطقه و در راس آن به روسیه سفر کرده و در خصوص نتایج گفت و گوهای خود با مقام های آمریکایی مذاکره خواهد کرد.
تاکید اردوغان بر ضرورت سفر به کشورهای منطقه و گفت و گو با مقام های این کشورها بویژه روسیه نشان می دهد که آنکارا پس از عقب نشینی از مواضع پیشین خود در قبال سوریه در تلاش برای آغاز دور تازه ای از تلاش های منطقه ای و بین المللی برای نقش آفرینی بیشتر در این زمینه است تا از اتهامات منزوی شدن ترکیه خود را رها سازد.
به گزارش رسانه های ترکیه، اردوغان در پاسخ به این پرسش، در خصوص بحران سوریه به چه نوع توافقی با اوباما دست یافته است ، گفته بود : اکنون این مطرح است که برای کمک به حل مسالمت آمیز بحران سوریه باید برای احیای توافقنامه ژنو، اقدام شود.
به دنبال توافق اخیر روسیه و آمریکا در خصوص بحران سوریه ، برخی کشورهای و نهادهای بین المللی از جمله چین، فرانسه و سازمان ملل متحد از این توافق استقبال و پشتیبانی کردند.
'سرگئی لاوروف' وزیر امور خارجه روسیه پس از دیدار اخیر با 'جان کری' همتای آمریکایی خود در مسکو تاکید کرد: دو کشور برای حل بحران سوریه از طریق گفت و گو و وادار کردن مخالفان به شرکت در گفت وگو ها تلاش می کنند.
وی افزود: روسیه و آمریکا با برگزاری هر چه سریعتر نشست بین المللی مساله سوریه با حضور هر دو طرف مخالفان و دولت موافقت کرده اند.
لاوروف بارها تاکید کرده است که جمهوری اسلامی ایران باید در گفت وگوهای ژنو- ۲ حضور داشته باشد.

کلید واژه ها: سوریه بحران آمریکا روسیه


نظر شما :