پاسخ شفاف ایران به ادعای آمانو

۰۲ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۷:۴۸ کد : ۱۹۱۶۵۱۴ سرخط اخبار

گزارش جدید 'یوکیو آمانو' مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران منتشر شد.

به گزارش ایرنا، گزارش جدید آمانو که در ۱۴ صفحه و ۷۲ بند است عصر چهارشنبه در اختیار اعضای شورای حکام آژانس قرار گرفت.

این گزارش قرار است در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی که از ۱۳ تا ۱۷ خرداد ماه در وین برگزار خواهد شد، بررسی شود.

آمانو در گزارش جدید خود با اشاره به پیشرفت های جدید هسته ای ایران ، بار دیگر بر منحرف نشدن مواد هسته یی اعلام شده ایران از مسیر صلح آمیز، تاکید کرده است.

مدیرکل آژانس در گزارش خود همچنین به ۱۰ دور گفت و گوهای ایران و آژانس برای دستیابی به مدالیته اشاره کرده است.

آمانو در عین حال در دو بند ۶۹ و ۷۰ گزارش خود ادعایی را مطرح کرده که پیش از آن تهران به آن پاسخ داده است.

در این دو بند گزارش آمانو آمده است:

'برخلاف قطعنامه های شورای حکام در نوامبر ۲۰۱۱ و سپتامبر ۲۰۱۲ و با وجود مذاکرات تشدید شده ایران و آژانس از ژانویه ۲۰۱۲ در ۱۰ دور، هنوز امکان دستیابی به یک توافق درباره یک سند رویکردی ساختاری وجود ندارد...'

'...آژانس صراحتا بار دیگر این درخواست را از ایران دارد تا بدون تاخیر به سوالات اساسی آژانس درباره سایت پارچین و کارشناس خارجی پاسخ دهد و اجازه دسترسی به این مکان را فراهم نماید'.

** پاسخ شفاف تهران

سید عباس عراقچی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران یک روز قبل از انتشار گزارش جدید آژانس تاکید کرده بود: 'جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود براساس ان. پی. تی و موافقتنامه های پادمانی آژانس پایبند است و هیچگونه کوتاهی نخواهد کرد'.

عراقچی در عین حال تصریح کرد: 'تا زمانی که چارچوب همکاری های فراتر از تعهدات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی مشخص نشود و مابه ازای آن تعریف نگردد، مسلما جمهوری اسلامی ایران فراتر از تعهدات خود اقدامی انجام نخواهد داد'.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: 'اگر تقاضای آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره تعهدات فراتر از ان. پی. تی و موافقتنامه های پادمانی باشد که بازدید از پارچین هم در این قالب است، این درخواست های فراتر از تعهدات ما، باید چارچوب و ساختاری داشته باشد که در همان چارچوب با آنها رفتار شود'.

وی مذاکرات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی را فنی، جدی و دقیق توصیف کرد و گفت: 'درباره بخش زیادی از سند نهایی بین ایران و آژانس، توافق شده است اما در مورد برخی از بخش ها هنوز مذاکرات ادامه دارد'.

ایران و آژانس حدود یک سال و نیم است که درباره تدوین مدالیته ای که روشن کند تهران چگونه به پرسش های آژانس درباره موضوع PMD (ابعاد احتمالی نظامی) پاسخ دهد، در حال مذاکره هستند.

ایران، مدالیته ۲۰۰۷ را الگوی خوبی برای تدوین مدالیته جدید می داند.

طبق مدالیته یا برنامه عمل سال ۲۰۰۷ یا همان سند INFCIRC/۷۱۱، شش مساله باقیمانده ˈآزمایشات پلوتونیومˈ، ˈسانتریفیوژهای پی یک و پی دوˈ، ˈمنشاء آلودگیˈ، ˈسند اورانیوم فلزیˈ ، ˈپلونیوم ۱۱۰ 'و ˈمعدن گچینˈ در تاریخ ۲۰۰۸ حل و فصل شد و مدیرکل قبلی آن را به شورای حکام گزارش کرد.

گفتنی است، هرچند همکاری در زمینه PMD(ابعاد احتمالی نظامی) نه طبق پادمان و نه حتی طبق پروتکل وظیفه ایران نیست، ولی تهران به جهت اطمینانی که نسبت به صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود دارد در این زمینه آماده همکاری با آژانس شده است.

کلید واژه ها: ایران و آژانس تعهدات مدالیته بین المللی انرژی آژانس بین المللی انرژی بین المللی انرژی اتمی فراتر شورای حکام حکام فراتر از


نظر شما :