تخریب رابطه ایران - قبرس

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۵:۵۶ کد : ۱۹۱۵۹۷۴ سرخط اخبار

دولت قبرس یک شهروند ایرانی را تحویل آمریکا داد و ایران هم در اعتراض، سفیر خود را از قبرس فراخواند.به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، وزیر امور خارجه قبرس اعلام کرد که ایران سفیر خود را از این کشور فراخوانده است.این موضوع در اعتراض به اقدام قبرس در تحویل دادن یک شهروند ایرانی به آمریکا صورت گرفت.

این شهروند ایرانی به عنوان فرد مظنون به نقض تحریم های تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران، توسط مقامات قبرس تحویل آمریکا داده شد.

قبرس یک جزیره کوچک در شرق دریای مدیترانه و در نزدیکی ترکیه، سوریه و لبنان قرار دارد.

"ایوانیس کاسولیدس" وزیر خارجه قبرس روز پنجنشبه (به وقت محلی) در کنفرانس مطبوعاتی در واشنگتن اضافه کرد: از نیکوزیا (پایتخت قبرس) یادداشتی را دریافت کردم که ایران تصمیم گرفت سفیر خود در قبرس را برای مشورت و رایزنی به تهران فرابخواند. چرا؟ زیرا یک شهروند ایرانی به دلیل تلاش برای خرید و نقض تحریم تسلیحاتی علیه ایران، تحویل داده شد.

وی همچنین به رویترز گفت: ایران تلاش کرد با اعمال فشارهای سیاسی علیه قبرس، مانع از تحویل دادن شهروند ایرانی به آمریکا شود. ما در قبرس از تصمیمات دادگاه پیروی می کنیم.

یک منبع دیپلماتیک در نیکوزیا هم گفت که شهروند ایرانی پس از انجام همه اعتراضات و درخواست های تجدیدنظر حقوقی در دادگاه های قبرس، دو هفته پیش تحویل آمریکا داده شد.

این منبع افزود: اتهامات این مظنون ایرانی شامل خرید و انتقال کالا و مواد تحت تحریم برای ایران است.

هنوز هویت این شهروند ایرانی مشخص نشده است. به احتمال بسیار این ایرانی در آمریکا محاکمه خواهد شد.

دولت قبرس در سال 2009 از کشف و توقیف یک محموله بزرگ تسلیحاتی غیرقانونی مرتبط با ایران خبر داده بود. در همان مقطع زمانی وقوع انفجار در این محموله تسلیحاتی در قبرس باعث شد بزرگترین فاجعه در زمان صلح این جزیره روی بدهد و بزرگترین نیروگاه تولید برق قبرس نابود شود.

مقامات قبرس مدعی بودند این محموله تسلیحاتی از ایران در مسیر انتقال به سوریه بود که توقیف شد.

کلید واژه ها: قبرس شهروند شهروند ایرانی تحویل آمریکا تسلیحاتی شهروند ایرانی به


( ۲ )

نظر شما :