توقف یا عدم توقف سوآپ نفت؟

۲۸ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۳:۲۲ کد : ۱۹۱۵۰۳۳ سرخط اخبار

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس هفته گذشته مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات در یک نشست خبری و در حضور جمعی از خبرنگاران اعلام کرد که از اواخر سال گذشته تاکنون سوآپ نفت خام ایران به منظور انتقال نفت کشورهای حاشیه دریای خزر به خلیج فارس برای چندین بار متوالی متوقف شده است.

بر این اساس با وجود ایجاد زیرساخت هایی همچون احداث خط لوله انتقال نفت، ساخت تاسیسات تحویل، بارگیری در پایانه نفتی نکا و مخازن ذخیره سازی و صرف میلیاردها دلار سرمایه گذاری، اما از این تاسیسات نفتی استفاده ای نمی شود.

این مدیر نفتی ادامه داد: ایران در حد فاصل سال های 88 تا 89 به طور متوسط روزانه بین 50 تا 120 هزار بشکه نفت خام سوآپ کرده است و حتی در این سال ها رکورد سوآپ روزانه 126 هزار بشکه نفت خام در روز به ثبت رسیده است.

نکته جالب توجه در این است که یکی دیگر از مسئولان صنعت نفت پس از آنکه خبر توقف سوآپ نفت خام مطرح شد، اعلام کرده است، در حال حاضر به طور متوسط  در هفته دو فروند کشتی اقدام به تخلیه و بارگیری مجدد نفت خام سوآپ ایران می کنند و براین اساس توقف سوآپ نفت ایران را کذب محض می داند.

این مقام مسئول در شرکت ملی نفت درباره برخی اظهارنظرها مبنی بر توقف و یا خشکیده شدن سوآپ نفت خام ایران، می گوید: توقف سوآپ نفت ایران به هیچ وجه صحت ندارد.

وی با اعلام اینکه در شرایط فعلی همچون رویه سالهای قبل سوآپ نفت خام ایران در حال انجام است، تصریح می کند: بر این اساس نفت خام سوآپ از بندر نکا توسط برخی از کشورهای خارجی تحویل و معوض آن در خلیج فارس به مشتریان بین المللی تحویل داده می شود.

این مقام مسئول با اعلام اینکه حجم سوآپ روزانه نفت ایران روزانه بین 15 تا 25 هزار بشکه نوسان دارد، تصریح می کند: با وجود تحریم نفت ایران توسط برخی از کشورهای اروپایی، اما تجارت سوآپ نفت کشور همچون گذشته ادامه دارد.

براین اساس باید گفت: اگر روزانه 15 هزار بشکه نفت خام سوآپ شود، این نفت باید خوراک پالایشگاه های تهران و تبریز باشد که مدیران این دو پالایشگاه در آخرین نشست خبری خود اعلام کرده اند که خوراک این دو پالایشگاه از طریق سوآپ نفت خام نبوده است.

این گزارش در پایان اضافه می کند، با فرض آنکه سواپ روزانه 15 هزار بشکه نفت خام نیز صحت داشته باشد، اما در اسفند ماه سال گذشته و در برگزاری نشست وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو سازمان اکو، ایران طرح افزایش ظرفیت سوآپ نفت به 500 هزار بشکه در روز را مطرح کرد که با این وجود باید گفت که در عمل هیچ نفتی سوآپ نشده است.

کلید واژه ها: سوآپ نفت خام سوآپ نفت بشکه سوآپ نفت خام بشکه نفت خام سوآپ بشکه نفت خام هزار بشکه نفت نفت خام سوآپ توقف هزار بشکه نفت خام


نظر شما :