یک رهبر سلفی نخست وزیر تونس را تهدید کرد

۰۸ فروردین ۱۳۹۲ | ۲۲:۵۹ کد : ۱۹۱۴۳۷۱ سرخط اخبار

احدمرکزی خبر:

رهبر یک گروه اسلام گرای تندرو در تونس که تحت تعقیب پلیس این کشور قرار دارد تهدید کرد جنگی را آغاز خواهد کرد که به سرنگونی نخست وزیر تونس منجر خواهد شد. این نخستین تهدید مستقیم علیه دولت تونس به رهبری اسلام گرایان است و نگرانی ها را در این کشور که در صدد احیای ثبات امنیتی و سیاسی است افزایش می دهد. 

به گزارش خبرگزاری رویترز از تونس، تهدید سیف الله بن حسین رهبر سازمان انصار الشریعه یک روز پس از آن مطرح شد که علی العریض نخست وزیر وابسته به جنبش اسلامی میانه رو النهضه، وی را مسئول گسترش سلاح در تونس دانست. 

بن حسین معروف به ابوعیاض در نامه ای که در پایگاه اینترنتی رسمی انصار الشریعه منتشر شد خطاب به جنبش النهضه نوشت اگر جلوی العریض را نگیرد جنگی را علیه او آغاز خواهد کرد که به سرنگونی او و انداختن او در زباله دانی تاریخ منجر خواهد شد.
 
پلیس تونس در صدد بازداشت علی بن حسین به اتهام تحریک به حمله به سفارت آمریکا در سپتامبر گذشته در اعتراض به پخش فیلم موهن به اسلام است. در این حمله چهار نفر کشته شدند. وی در همان ماه توانست از دست نیروهای پلیس که مسجد محل سخنرانی او را در مرکز پایتخت تونس محاصره کرده بودند بگریزد. 

در چند ماه اخیر نیروهای امنیتی تونس بارها با تندروهای اسلام گرا که در صدد وارد کردن سلاح به تونس بودند نزدیک مرز با الجزایر و لیبی درگیر شدند. پلیس تونس در دو ماه گذشته چند مخفیگاه بزرگ سلاح را کشف و اواخر ماه گذشته شانزده سلفی را به اتهام جمع آوری سلاح با هدف برپایی دولتی اسلامی بازداشت کرد. 

علی العریض ماه گذشته یک تندرو دینی وابسته به یک گروه سلفی تندرو را بدون ذکر نام او به ترور شکری بلعید مخالف سرشناس لائیک در تونس در ششم فوریه متهم و اعلام کرد پلیس در تعقیب او است. سلفی ها در تونس به کلوپ ها و نمایشگاه ها و سینماها حمله و این مراکز را به بی احترامی به مقدسات مسلمانان متهم کرده اند. 

ولی تهدیدات بن حسین نخستین تهدید مستقیم سلفی ها علیه دولت است و ممکن است نقطه آغاز مرحله ای دشوار باشد.

کلید واژه ها: تونس


نظر شما :