اسد: روسیه حامی سوریه باقی می ماند

۰۹ بهمن ۱۳۹۱ | ۲۱:۱۷ کد : ۱۹۱۲۱۵۸ سرخط اخبار

بشار اسد رئیس جمهوری سوریه تاکید کرد که ارتش سوریه دوباره ابتکار عمل را بدست گرفته و ضربات سنگینی به گروههای مسلح وارد کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه تلویزیونی المنار لبنان، وضعیت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه بسیار خرسند به نظر می رسد و وی اوضاع سوریه را از نزدیک با تیم کاریش که به طور معمول کار می کنند، از کاخ الروضه زیر نظر دارد و بشار اسد تاکید می کند که ارتش ابتکار عمل را بدست گرفته است و عقب نشینی از مفاد توافقنامه ژنو وجود ندارد.

بشار اسد رئیس جمهوری سوریه تاکید کرد که ارتش سوریه تا حد بسیار زیادی ابتکار عمل را دوباره بدست گرفته است و نتایج مهمی را کسب کرده است که به زودی نمایان خواهد شد.

وی افزود: گروه های مسلح که از خارج حمایت مالی و پشتیبانی می شوند، در برهه اخیر ضربات سختی دریافت کرده اند.

بشار اسد تاکید کرد: آمریکا در حال حاضر برای راه حل آمادگی ندارد.

رئیس جمهوری سوریه ابراز عقیده کرد که روسیه همچنان حامی وی باقی خواهد ماند و مسکو نه از نظام در سوریه بلکه از خودش دفاع می کند و از مفاد توافقنامه ژنو عقب نشینی نخواهد کرد.

ملاقات کنندگان با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه این مواضع را به نقل از وی بیان کردند.

یکی از این افراد که به مدت بیش از 3 ساعت با بشار اسد ملاقات داشت به روزنامه الاخبار لبنان گفت: رئیس جمهوری سوریه با شمار زیادی از ملاقات کنندگان خود در قصر الروضه در دمشق دیدار می کند. تیم کاری وی همانند معمول کارهایش را پیگیری می کند و در سطح شخصی، این مرد (بشار اسد) آرام و منسجم و استوار است و خرسندی و اعتماد و اطمینانش قابل توجه می باشد.

رئیس جمهوری سوریه ملاقات کنندگان خود را در خصوص برداشت و تفسیر دقیق خود از وضعیت این مرحله غافلگیر می کند و درباره دقیقترین جزئیات در استان های سوریه سخن می گوید.

به گفته ملاقات کنندگان با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه از تلاش های بین المللی برای حل بحران سوریه به دقت آگاه می شود و برخی از کسانی که با وی دیدار داشته اند می گویند اگر اینگونه نبود، کشور همه این مدت نمی توانست پایداری و استقامت کند و ارتش سوریه نمی توانست این انسجام خود را حفظ کند.

بشار اسد بر اساس گفته برخی که با وی دیدار کردند، تاکید می کند که ارتش ابتکار عمل را تا حد بسیار زیادی به طور عملی بدست گرفته است و نتایج مهمی را کسب می کند که به دستاورهایش در 24 ماهه اخیر افزوده می شد. ارتش جلوی افراد مسلح را در کنترل بر همه استان ها گرفته است و در نتیجه زمین بازی آنها (این افراد مسلح) برخی مناطق مرزی با ترکیه و اردن و تاحدی لبنان شده است و علاوه بر آن نیز برخی گروهک های کوچک مسلح در ریف دمشق هستند که ارتش با آنها در حال برخورد است.

شهر دمشق در وضعیت بهتری به سر می برد، نقاط استراتژیک آن – باوجود همه تلاش های افراد مسلح- امن باقی مانده است به ویژه مسیر فرودگاه بین المللی دمشق. بشار اسد وارد جزئیات بیشتری می شود. درباره آنچه در اردوگاه یرموک روی داد، می گوید: این اردوگاه جنبه ای سمبلیک دارد که باعث شد مسئولان سوریه تصمیم برای مقابله با افراد مسلحی که بخشی از آن را اشغال کردند، نگیرند. حل مشکل یرموک به گروه های فلسطینی سپرده شد تا ابتکار عمل هایی را برای رسیدن به راه حل ارایه کنند و طرف رسمی سوریه با آن موافقت کرد.

از بشار اسد درباره آنچه در سخنرانی خودش در ساختمان اوپرا درباره مخالفت با اینکه "سوریه به منزله هتلی برای استراحت باشد"، سوال شد و به برخی از ملاقات کنندگانش گفت که نمی خواهد در این باره با کسی وارد بحث شود: "اما برای من دردناک بود کسانی که باید شهادت می دادند که ما با گروه های فلسطینی - صرف نظر از نگاه به مذهب یا دین آنها تعامل کردیم، به شاهدان دروغینی تبدیل شدند که ادعا می کنند دولت سوریه با رویکرد مذهبی رفتار می کند. منطقی است که از آنها انتظار داشته باشیم که حقیقت را بگویند. ما شرایط برخی از آنها را درک می کنیم و اگر سکوت می کردند درک می کردیم که نمی توانند حقیقت را بگویند".

بشار اسد سپس تاکید می کند که مواضع برخی از رهبران گروه های فلسطینی "هرگز سوریه را - که هزینه بسیار گرانبهایی در راه حمایت از مقاومت فلسطین از جیب ملت خویش پرداخت کرده است- از ادامه این حمایت باز نخواهد داشت".

بشار اسد تاکید کرد که "دستاوردهای ارتش در هفته های گذشته بزودی خود را نشان خواهد داد". جزئیاتی که حکایت از تغییر عملی اوضاع دارد، نمودار شده است. 15 هزار شهروند به طور مثال داوطلبانه به حمص بازگشته اند. صبر ملت سوریه عملا از همه این موارد غیرمعمول که باعث ویرانی خیابان ها و خانه ها و فروشگاه های تجاری آنها شده است، به سر آمده است. به عقیده بشار اسد، "بستن مرزهای ترکیه به روی قاچاق سلاح و افراد مسلح – که به معنای از بین بردن منابع حمایت مالی و تسلیحاتی می باشد- می تواند فقط در طول دو هفته روند امور را یکسره کند".

بشار اسد: آمریکا برای راه حل آماده نیست

ملاقات کنندگان با بشار اسد به نقل از وی گفتند که "گروه های مسلح مورد حمایت کشورهای خارجی در دوره اخیر ضربات سنگینی دریافت کرده اند و این تحول با تحرکات بین المللی تلاقی می کند که بارزترین آن، اقدام آمریکا در درج اسم گروه جبهه النصره در فهرست تروریسم است و این گامی است که در مرحله آینده تسویه کامل این شاخه القاعده را به دنبال خواهد داشت".

بشار اسد معتقد است که آمریکا در حال حاضر برای راه حل آماده نیست و به اعتقاد رئیس جمهور سوریه، روسیه همچنن حامی وی باقی خواهد ماند زیرا "از نظام در سوریه دفاع نمی کند بلکه از خودش دفاع می کند".

وی تاکید کرد که روسیه "از مفاد توافقنامه ژنو عقب نشینی نخواهد کرد". بشار اسد همچنین تاکید کرد که سوریه همچنان به همکاری با اخضر ابراهیمی فرستاده عربی- بین المللی ادامه خواهد داد؛ "با وجود اینکه ابراهیمی سفر اخیر خود به دمشق را تا حدی تحت تاثیر حملات رسانه ای و تبلیغاتی علیه سوریه آغاز کرد".

ملاقات کنندگان با بشار اسد تاکید می کنند که ابراهیمی ایده کناره گیری در مرحله انتقالی را به وی عرضه کرد، اما به طور دیپلماتیک، بر این اساس که هر رئیس جمهوری در چنین دوره ای بدون اختیارات جدی خواهد بود. اما رئیس جمهوری سوریه "راه را به روی وی بست و به شیوه خاص خودش به وی فهماند که وضعیت میدانی که روز به روز به نفع نظام در حال بهبودی است، وضعیت راه حل در سرزمین شام را قطعی خواهد کرد".

امروز بشار اسد رویدادهای جنگ در کشورش را پیگیری می کند. به اعتقادش توانسته است دشوارترین گام را بپیماید و روند امور بزودی روشن خواهد شد. وی بر وجود تدابیر لجستیکی زیادی برای مرحله آینده تاکید می کند. طرحی برای بازگرداندن آوارگان به استان ها و خانه هایشان وجود دارد که به وقت خودش اعلام خواهد شد و طرح های دیگری برای بازسازی وجود دارد.

کلید واژه ها: سوریه بشار اسد


نظر شما :