نخستین چراغ سبز اردوغان به کردها

۰۷ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۴:۵۶ کد : ۱۹۱۲۰۳۸ سرخط اخبار

نخست وزیر ترکیه با ایجاد اصلاحات در کابینه خود، یک سیاستمدار کُرد را به سمت وزرات کشور ترکیه منصوب کرد.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه تلویزیونی CNNturk، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در اقدامی ناگهانی رسما اعلام کرد که 4 تن از اعضای کابینه خود را تغییر داده است.

بر اساس این گزارش، اردوغان ادریس نعیم شاهین، وزیر کشور ترکیه و نیز وزرای بهداشت، گردشگری و آموزش را از سمت خود برکنار کرد.

شاهین در چند سال اخیر به خاطر اظهارات تند و تحریک کننده علیه دانشجویان، روزنامه نگاران، خشونت های پلیس ترکیه و پاره ای رفتارهای نامناسب دیگر همواره مورد انتقادات گسترده قرار داشت. وی در زمان هدف قرار گرفتن 32 غیرنظامی کرد توسط نیروهای ارتش ترکیه ضمن امتناع از عذرخواهی گفته بود این حمله تجربه ای برای نیروهای هوایی ترکیه می شود.

اردوغان به جای ادریس نعیم شاهین، معمر گولَر، سیاستمدار کُرد ماردینی و استاندار پیشین استانبول را به عنوان وزیر کشور جدید کابینه خود انتخاب کرد.

گولر علاوه بر استانداری استانبول، به عنوان نماینده مردم ماردین در مجلس ملی ترکیه، رییس پلیس استانبول، مشاور امنیت داخلی و مشاور اردوغان فعالیت کرده و در حال حاضر در کنار احمد ترک، به عنوان یکی از 6 نماینده استان ماردین شناخته می شود.

اردوغان همچنین معاون سیاست خارجی حزب عدالت و توسعه یعنی عمر چلیک را به عنوان وزیر فرهنگ و جهانگردی معرفی کرد و سکان وزارت بهداشت ملی را نیز به مهمت موذن اوغلو سپرده و نبی آوجی را به عنوان وزیر آموزش ملی معرفی کرد.

با راه یافتن گولر به کابینه اردوغان، شمار وزرای کُرد کابینه اردوغان به 5 تن رسید که اسامی آنها عبارتند از: مهمت شمشک، وزیر دارایی، فاطمه شاهین، وزیر خانواده و تامین اجتماعی، فاروق چلیک، وزیر کار، مهدی اکر، وزیر کشاورزی و معمر گولر، وزیر کشور.

دولت اردوغان مدتی است مذاکرات فشرده ای را با حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.پ.ک) که یک گروه مخالف دولت کرد در این کشور است، آغاز کرده و تلاش دارد اختلاف های چندین ساله میان آنکارا و پ.پ.ک را که تاکنون به کشته شدن هزاران تن انجامیده پایان دهد و جلب اعتماد کردها یکی از راه هایی است که اردوغان در پیش گرفته است.
 

کلید واژه ها: ترکیه اردوغان وزیر کابینه


نظر شما :