ضربه طلایی آلمان به اعتبار جهانی دلار

۰۱ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۲:۲۱ کد : ۱۹۱۱۷۶۷ سرخط اخبار
مردم آلمان از اینکه 69 درصد طلاهای کشورشان در خارج از کشور ذخیره شده است نگران هستند. آلمان در دوران جنگ سرد، از بیم تهدید اتحاد جماهیر شوروی سابق ، بخش زیادی از ذخایر طلای خود را در کشورهای خارجی ذخیره کرد.
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران، وجود ذخایر طلا در کشورها از آنجا اهمیت دو چندان پیدا می کند که بیش از 22 درصد ذخایر ارزی کشورهای صنعتی جهان و چهار درصد ذخایر ارزی اقتصادهای نوظهور جهان را اکنون طلا تشکیل می دهد. آلمان با دارا بودن سه هزار و 391 تن طلا بعد ازآمریکا از نظر دارا بودن ذخایر طلا در جایگاه دوم جهان قرار دارد.
 
آمریکا بیش از هشت هزار تن ذخیره طلا دارد. صندوق بین المللی پول نیز حدود هشت هزار تن ذخیره طلا دارد. ایتالیا با دو هزار و 451 تن و فرانسه نیز با دو هزار و 435 تن ذخیره طلا به ترتیب در جایگاه چهارم و پنجم جهان قرار می گیرند.
 
حال، امکان تبدیل پذیری سریع، روند فزاینده قیمت فلزات گرانبها و توجیهات سیاسی، آلمان را بر آن داشته است که کل ذخایر طلای خود در پاریس و بخشی از ذخایر طلای خود در نیویورک را به کشور بازگرداند. البته آلمان در نظر ندارد به ذخایر طلای خود در لندن دست بزند.
 
البته این اقدام جنبه سیاسی نیز دارد زیرا مردم آلمان از اینکه 69 درصد طلاهای کشورشان در خارج از کشور ذخیره شده است نگران هستند. آلمان در دوران جنگ سرد، از بیم تهدید اتحاد جماهیر شوروی سابق ، بخش زیادی از ذخایر طلای خود را در کشورهای خارجی ذخیره کرد.
 
به طور مشخص تر، آلمان 374 از طلای خود را در بانک مرکزی فرانسه ذخیره کرد که این میزان 11 درصد کل ذخایر طلای آلمان را تشکیل می دهد که با این تصمیم برلین اکنون قرار است کل این میزان طلا به برلین بازگردانده شود. برلین همچنین 1525 تن طلا در نیویورک دارد که اکنون می خواهد 300 تن آن را برگرداند اما در نظر ندارد به 440 تن طلایی که در انگلیس دارد دست بزند.
 
نکته مهم در این موضوع این است که وجود این ذخایر طلا در لندن و نیویورک خود عاملی برای بالارفتن ارزش پوند و دلار در مقابل یورو خواهد بود و خروج این مقدار طلا، ضربه ای به اعتبار دلار در جهان محسوب می شود.
 
اکنون که اقتصادهای نوظهور نیز به اهمیت طلا به عنوان پشتوانه اقتصادی پی برده اند تلاش می کند ذخایر طلای خود را افزایش دهند. شاید همین امر، یکی از دلایل افزایش قیمت طلا در سالهای گذشته در بازار جهانی باشد.

 

کلید واژه ها: طلا آلمان طلای طلای خود ذخایر طلای ذخایر طلای خود طلا در طلای خود را


نظر شما :