احتمال سفر احمدی نژاد به مصر

۲۰ دی ۱۳۹۱ | ۱۵:۱۵ کد : ۱۹۱۱۳۴۷ سرخط اخبار

احتمال سفر احمدی نژاد به مصر برای حضور در نشست ماه آینده سران کشورهای اسلامی وجود دارد.

به گزارش عصر ایران، مجتبی امانی حافظ منافع ایران در قاهره در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن گفت: سفر علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران به مصر در چارچوب سفر دوره های وی به چند کشور آفریقایی صورت می گیرد.

وی افزود: صالحی در این سفر، درباره سوریه و طرح مصر برای حل بحران این کشور رایزنی خواهد کرد. همچنین طرح سیاسی بشار اسد رئیس جمهور سوریه برای حل بحران این کشور نیز بررسی خواهد شد. همه چیز بر روی میز مذاکرات با مقامات مصری مطرح می شود.

امانی در پاسخ به سؤوالی درباره اینکه آیا صالحی در این سفر به نشست آینده سران کشورهای اسلامی در قاهره نیز خواهد پرداخت یا خیر گفت: ایران به صورت فعال در نشست سران سازمان همکاری اسلامی به میزبانی قاهره حاضر خواهد شد.

حافظ منافع ایران در قاهره همچنین در پاسخ به این سوال که آیا محمود احمدی نژاد در نشست ماه آینده سازمان همکاری اسلامی در قاهره حاضر می شود؟ اظهار داشت: هنوز سطح مشارکت ایران در این نشست، مشخص نشده است اما ایران تمایل دارد در سطح عالی در این نشست مشارکت کند.

این نشست در ماه آینده (بهمن) در قاهره برگزار می شود اما مرسی هنوز دعوتنامه ای برای احمدی نژاد ارسال نکرده است.

نشست سران کشورهای اسلامی در قاهره

قاهره در روزهای 6 و 7 فوریه 2013 ( 18 و 19 بهمن 1391 ) میزبان نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی است.

 

این نشست سران کشورهای اسلامی تحت عنوان "جهان اسلام...چالش های جدید و فرصت های در حال رشد " برگزار خواهد شد.

قاهره همچنین در روزهای 4 و 5 فوریه 2013 (16 و 17 بهمن 1391) میزبان نشست وزیران خارجه کشورهای اسلامی خواهد بود.

قرار است در این نشست سران و مقامات ارشد 57 کشور عضو سازمان همکاری اسلامی (کنفرانس اسلامی سابق) در کنار 5 کشور عضو ناظر، حاضر شوند.

در این نشست، ریاست سه ساله سازمان همکاری اسلامی از سنگال به مصر منتقل خواهد شد.

روابط ایران و مصر

در صورت سفر احمدی نژاد به قاهره، وی نخستین رئیس جمهور ایران است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی 1357 به مصر سفر می کند.

احمدی نژاد قبل از این بارها برای سفر به مصر ابراز علاقه و تمایل کرده بود.

در تابستان گذشته هم محمد مرسی برای حضور در نشست سران جنبش عدم تعهد، به تهران آمد تا نخستین سفر یک رئیس جمهور مصر به ایران در 33 سال گذشته انجام شود.

تهران 32 سال پیش در اعتراض به صلح مصر با اسرائیل، روابط دیپلماتیک با قاهره را به طور کامل قطع کرد و هم اکنون روابط میان دو کشور در سطح دفاتر حفاظت از منافع در پایتخت های یکدیگر است.

ایران بارها خواستار ازسرگیری روابط دیپلماتیک با مصر و افتتاح دوباره سفارتخانه های دو کشور در قاهره و تهران شده است اما مقامات مصری از این موضوع، عقب نشینی می کنند.

 

کلید واژه ها: قاهره سازمان همکاری اسلامی


نظر شما :