۴۷ زائر ایرانی ربوده شده در سوریه در سلامتند

۱۹ دی ۱۳۹۱ | ۱۶:۲۱ کد : ۱۹۱۱۳۰۲ سرخط اخبار

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ۴۷ زائر ایرانی ربوده شده در سوریه در سلامت هستند، ابراز امیدواری کرد هرچه سریعتر شاهد آزادی آنها باشیم.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس رامین مهمان پرست سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز (سه شنبه) در ادامه نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درخصوص حجم تجارت خارجی ایران با آفریقا، کشورهای این قاره را دارای ظرفیت های بزرگی به لحاظ کار اقتصادی برشمرد و افزود: شاید تاکنون امکانات مناسب برای رشد و توسعه کشورها درحد مطلوب فراهم نبوده ولی این ظرفیتها نشان می دهد که همکاری ایران با کشورهای این قاره دستاوردهای خوبی برای آنها و همچنین جمهوری اسلامی به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه متأسفانه روابط اقتصادی ایران و آفریقا رشد مناسبی نداشته با اشاره به سفر صالحی به قاره آفریقا اظهارداشت: اینگونه سفرها منجر به افزایش مبادلات تجاری و گسترش همکاری ها می شود.

مهمان پرست ادامه داد: ما برای این منطقه از جهان حساب ویژه ای باز کرده ایم و آینده همکاری ها را مثبت و رو به رشد می بینیم.

خبرنگاری از مهمان پرست پرسید که آیا در سفر هیئت آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران بازدیدی از سایت پارچین صورت خواهد گرفت؟ که وی عنوان کرد: در مذاکراتی که تاکنون بین نمایندگان ما و آژانس انجام شده، درباره تضمین و به رسمیت شناختن فعالیت های صلح آمیز هسته ای ما و برخورداری ما از حقوقمان بحث های فنی صورت گرفت.برخی مسائل از سوی مسئولان آژانس براساس ادعاهای برخی کشورها مطرح شده که تاکنون هیچ مستندی در این زمینه ارائه نشده است.

وی گفت: اگر چهارچوب توافق به شکل کامل بین ما و آژانس بوجود بیاید که همه فعالیت های صلح آمیز ما به رسمیت شناخته شده و ما از دانش هسته ای و چرخه سوخت به شکل کامل و در جهت اهداف صلح آمیز بهره مند شویم، آماده ایم اقدامات لازم را برای رفع نگرانی ها انجام دهیم.

مهمان پرست افزود: اینکه نگرانی ها را چگونه می توان برطرف کرد در چهارچوب توافق نمایندگان ما و آژانس مطرح خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی طرح 3 ماده ای بشاراسد برای حل بحران سوریه را مثبت برشمرد و گفت: ما حمایت کامل خود را از این طرح اعلام کرده ایم و این طرح هم جهت با طرح 6 ماده ای ما برای حل بحران سوریه است.

وی با بیان اینکه ممکن است برخی از کشورهای منطقه دیدگاه های دیگری در این زمینه داشته باشند، عنوان کرد: نیاز به رایزنی ها برای نزدیک کردن دیدگاه ها است. کشورها به این نتیجه رسیده اند که مسئله سوریه راه حل نظامی ندارد و باید از طریق سیاسی حل شود.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: ممکن است برخی از کشورها عنوان کنند که بشار اسد باید صحنه را ترک کند و برخی دیگر بر این باور باشند که مردم سوریه باید در این زمینه تصمیم بگیرند. هیچ کشوری نباید نقطه نظرات خود را به مردم سوریه تحمیل کند. معنای دموکراسی این نیست که قبل از تصمیم مردم، گروه و جریانی از خارج از سوریه تصمیمی را به مردم این کشور تحمیل کنند.

مهمان پرست با ذکر این نکته که مردم سوریه به بلوغ کامل رسیده اند، افزود: باید شرایط را فراهم کرد تا مردم سوریه در محیطی مناسب، آرام و با ثبات تصمیم بگیرند که چه کسی اداره کشورشان را عهده دار باشد.

وی ادامه داد: حتی گروه هایی که در داخل سوریه مخالف هستند، به هیچ وجه با دخالت خارجی موافق نیستند.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به حمایت های کشورهای غربی حامی رژیم صهیونیستی از گروه های مسلح در سوریه، اظهارداشت آنها به دنبال ایجاد تنش در منطقه هستند و توصیه ما به همه کشورهای منطقه این است که مراقب فتنه های صهیونیست ها باشند.

یکی از خبرنگاران درباره سفر سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی به هند و افغانستان سوال کرد که مهمان پرست در این باره گفت: در مصاحبه های آقای جلیلی اهداف این سفرها تشریح شد. ما منافع و نگرانی های مشترکی با کشورهای منطقه داریم و در تبادل نظر با یکدیگر راهکارهای مختلف را بررسی می کنیم. این سفر بسیار موفقت آمیز بود و در راستای تأمین منافع ملی ما و رفع نگرانی های امنیتی مفید بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره 47 زائر ایرانی ربوده شده در سوریه نیز اعلام کرد: تلاش های همه جانبه هم در داخل سوریه در ارتباط با مقامات این کشور و هم از طریق کشورهای موثر و گروه های مخالف درحال انجام است. فعالیت ها نتایج خوبی داشته و امیدواریم بزودی شاهد آزادی این افراد باشیم.

وی گفت که براساس آخرین اطلاعات همه این افراد در سلامت هستند.

مهمان پرست در خصوص دستگیر شدن تعدادی از اتباع کشورمان در عربستان بخاطر ورود غیرقانونی به آبهای این کشور، عنوان کرد: کشورهایی که از طریق مرزهای آبی با هم همسایه هستند بدلیل حضور قایق های ماهیگیری و احتمال رد شدن آنها از مرزهای آبی، ممکن است مشکلاتی برای اتباع آنها بوجود بیاید که طبیعی است و می توان از طریق رایزنی ها با مقامات آن کشور آن را حل کرد و نباید اجازه داد که این مسائل به مسئله سیاسی تبدیل شود.

خبرنگار خبرگزاری فرانسه ارزیابی مهمان پرست را از وزیر پیشنهادی اوباما برای تصدی پست وزارت دفاع جویا شد و پرسید که آیا انتصاب این فرد نشانگر تغییر در سیاست های آمریکا در قبال ایران است؟ که وی پاسخ داد : امیدواریم تغییرات عملی در سیاست خارجی آمریکا بوجود بیاید و رویکرد مقامات آمریکایی در جهت احترام به حقوق ملت ها باشد.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ملت ایران خاطرات خوبی از دخالت ها و دشمنی های مقامات آمریکایی در مسائل داخل خود ندارد، اظهارداشت: تا الآن ادعاهای زیادی مطرح شده ولی هیچ وقت با عملکرد مقامات آمریکایی تطبیق نداشته است. امیدواریم مقامات آمریکایی بجای جنگ افروزی بدنبال صلح باشند و بجای دخالت در امور داخلی کشورها حقوق ملت ها را به رسمت بشناسند و اگر چنین رویه ای اتخاذ شود حتماً از میزان تنفر نسبت به سیاست های آمریکا کاسته خواهد شد و باید در عمل ارزیابی کرد.

کلید واژه ها: سوریه


نظر شما :