استرالیا مسئول نظارت بر تحریم های ایران شد

۱۸ دی ۱۳۹۱ | ۱۶:۰۶ کد : ۱۹۱۱۲۵۴ سرخط اخبار

استرالیا از سوی شورای امنیت ملل متحد ،ریاست کمیته نظارت بر تحریم های این شورا علیه ایران ، طالبان و القاعده را عهده دار شد.

به گزارش عصر ایران استرالیا همچنین نایب رییسی کمیته نظارت بر تحریم های سودان، لبنان و ساحل عاج را عهده دار شد.

مسئولیت اصلی این کمیته ها که از سوی شورای امنیت تشکیل می شود نظارت بر نحوه اجرای تحریم های اعمالی علیه کشورها و معرفی ناقضان تحریم ها به این شورا طی گزارش های ادواری منظم است.

باب کار وزیر امور خارجه استرالیا ضمن ابراز خوشحالی از به دست گرفتن ریاست این کمیته ها ، رای به استرالیا را نشانه اعتماد جامعه جهانی به کشورش دانست.

وی همچنین افزود که این رای نشانه اعتماد 5 عضو دایم شورای امنیت به استرالیا به ویژه در زمینه مسایل مهمی چون مبارزه با تروریسم است.

استرالیا از سال 2012 به عنوان یکی از اعضای غیر دایم شورای امنیت برگزیده شده است.

شورای امنیت از عضویت 15 کشور تشکیل می شود که عضویت 5 کشور آمریکا ، روسیه ، چین ، بریتانیا و فرانسه در این شورا دایمی بوده و 10 عضو دیگر به صورت موقت و ادواری از میان دیگر کشورها و بر مبنای سهمیه های قاره ای و منطقه ای انتخاب می شوند.

ساختار سازمان ملل به ویژه مساله اصلاح ساختار شورای امنیت در دهه گذشته همواره مورد انتقاد بخش بزرگی از کشورها و اندیشمندان بین المللی بوده است با این حال تا کنون به دلیل منافع مختلف و متضاد قدرت های بزرگ جهانی در عضویت کشورهای جدید یا افزایش اعضای شورای امنیت ، در این زمینه توافقی حاصل نشده است.

شورای امنیت در منشور ملل متحد به عنوان نهاد مسئول حفظ صلح و امنیت بین المللی معرفی شده است و تصمیمات و قطعنامه های این شورا جنبه الزام آور دارد.

کلید واژه ها: شورای امنیت استرالیا تحریم


نظر شما :