مخالفت انگلیس با پس دادن مالویناس به آرژانتین

۱۴ دی ۱۳۹۱ | ۱۸:۵۵ کد : ۱۹۱۱۱۴۱ سرخط اخبار

نخست وزیر بریتانیا با درخواست رئیس جمهور آرژانتین برای بازگرداندن جزایر مالویناس به این کشور مخالفت کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه بی بی سی، دیوید کامرون امروز ضمن مخالفت با درخواست کریستینا فرناندز برای بازگرداند جزایر مالویناس به آن کشور گفت: تممی تلاش خود را برای حمایت از مفنافع ساکنان این جیزار بعمل خواهم آورد.

کامرون همچنین گفت که رهبران جزایر فالکلند تمایل روشن و شفاف خود را برای ماندن در کنار بریتانیا اعلام کرده اند.

صحبت های نخست وزیر بریتانیا در واکنش به درخواست رئیس جمهوری آرژانتین بود که وی طی نامه ای از انگلیس خواسته بود تا جزایر مالویناس [به گفته بریتانیایی ها فالکلند] را به این کشور باز گرداند. 

فرناندز در نامه ای که از وی در روزنامه های بریتانیایی چاپ شده بود از کامرون خواسته تا به قطعنامه 1965 سازمان ملل متحد که در آن بر "گفتگو برای پیدا کردن یک راه حل" تاکید شده، پایبند باشد.

در این نامه آمده است: اهالی جزایر مالویناس به زور و برای "تمرین توازن قدرت در دوران استعمار" در قرن 19 یعنی 180 سال قبل و در 3 ژانویه 1833 از آرژانتین جدا شده اند.
 
جزایر مالویناس یا فالکلند ،که 8 هزار و 700 مایل از خاک بریتانیا فاصله دارد، مورد اختلاف انگلیس و آرژانتین است اما پس از جنگی 7 روزه که در سال 1982 بین دو کشور در گرفت این جزایر به بریتانیا تعلق پیدا کرد اما آرژانتین آن را بخشی از خاک خود می داند.
 
اختلافات بین دو کشور از سال 2010 از زمانی که انگلیس اقدام به اکتشاف نفت در اطراف این جزایر کرد و چند ماه پیش از آن هم  کشتی های نظامی خود را به این سوی این منطقه گسیل داشت افزایش پیدا کرده است.
 
رئیس جمهوری آرژانتین همچنین در بخشی از نامه به حمایت افکار عمومی و دولتهای جهان از مواضع آرژانتین در خصوص این اختلافات اشاره می کند و می نویسد: نه تنها رهبران منطقه آمریکای لاتین بلکه اکثریت مردم و دولتهای در سراسر جهان ادعای آرژانتین بر این جزایر را قبول دارند و استعمارگری را رد می کنند.
 
در همین رابطه و در خبری دیگر دولت ونزوئلا حمایت خود را از مواضع آرژانتین و مالکیت این کشور بر جزایر مورد اختلاف با بریتانیا اعلام کرده است.
 
نیکلاس مادورو وزیر خارجه ونزوئلا گفت که دولت کشورش هر گونه تهدید و ارعابی که در اروپا در حال شکل گیری است را رد می کند.

کلید واژه ها: آرژانتین بریتانیا مالویناس


( ۱ )

نظر شما :