آذربایجان مدعی سفره پر و پیمان نفت ایران

۰۴ دی ۱۳۹۱ | ۱۵:۲۴ کد : ۱۹۱۰۷۳۱ سرخط اخبار

اکتشاف بزرگ و مهم اخیر نفتی ایران در دریای خزر که به اذعان مؤسسات خارجی توانسته است رقم قابل توجهی به حجم ذخایر نفتی کشور اضافه کند، گویا مورد مناقشه با کشور آذربایجان قرار گرفته است و این کشور مدعی است که این حوزه نفتی واقع در مرزهای دریایی آذربایجان است. حوزه ای که در حدود 10 میلیارد بشکه نفت را در خود جای داده است.

به گزارش تابناک، موسسه مدیریت اطلاعات انرژی در آمریکا، در آخرین گزارش خود در خصوص وضعیت توازن ذخایر نفت جهانی و مصرف جهانی اعلام کرده است که ایران دارای ذخایر عظیمی از نفت است که در حدود 137 میلیارد بشکه یا 9.3 درصد از مجموع ذخایر جهانی و 12 درصد از کل ذخایر اوپک را شامل می شود. اما مصرف داخلی ایران به سرعت در حال افزایش است و از نسبت تولید آن پیشی می گیرد.

مجموع تولید و مصرف نفت ایران از 1997 تا 2010

این گزارش اشاره کرده است که علیرغم تحریم ها صادرات نفت ایران در حال افزایش است اما همزمان با این امر مشکلات ایران برای بازگرداندن عواید نفتی به تهران نیز بیشتر می شود. این گزارش شامل اطلاعاتی کلی از محل و پراکندگی ذخایر نفتی ایران است.

گزارش موسسه اطلاعات انرژیِ اشاره کرده است که ایران حتی در ورای مرزهای خود ذخایر عظیم نفت و گاز دارد که همچنان در حال کاوش این ذخایر است. گزارش اشاره کرده است که سال گذشته شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد که ذخیره نفت سبکی را در میدان خیام به اکتشاف رسانده است که قبلاً در سال 2010 به عنوان میدان گازی ثبت شده بود. همچنین اکتشافات ایران در مناطق ساحلی غرب و جنوب نیز با مجموع ذخایر نیم میلیارد بشکه مورد توجه گزارش قرار گرفته است.

پراکندگی میادین نفت و گاز ایران در کمربند زاگرس

اما موضوع مهم این گزارش در خصوص ایران، اکتشاف مهم نفتی سال جدید در دریای خزر است که اخیراً سر و صدای بسیاری بر پا کرد. این میدان نفتی که حاوی ذخیره ای برابر با 10 میلیارد بشکه است توانسته مجموعاً 7 درصد به ذخایر نفت کشور اضافه کند. گزارش موسسه البته اذعان کرده است که کشور آذربایجان مدعی است که این حوزه نفتی متعلق به آذربایجان و در محدوده اکتشافات این کشور است.

این گزارش با اشاره به وضعیت نا مشخص مرزی در دریای خزر عنوان کرده است که همواره این گونه مناقشات در دریای خزر بین کشورهای حوزه این دریاچه وجود داشته است و از زمانی که حوزه های جدید نفتی و گازی در این دریاچه مورد اکتشاف قرار گرفته است، این مناقشات بیش از گذشته بروز می کند.

محل اکتشاف حوزه نفتی جدید در دریای خزر

گزارش موسسه با اشاره به مناقشات این گونه در منطقه خاورمیانه، یکی از معضلات اساسی در تعادل عرضه و تقاضای نفت برای سال آینده را همین مناقشات معرفی می کند که روند عرضه در کوتاه مدت را به شدت با مشکل مواجه خواهد کرد.

به گزارش تابناک، این برای اولین بار نیست که کشورهای همسایه در خصوص حوزه های نفتی و گازی با ایران وارد مناقشه می شوند. از سویی طی ماه های اخیر و در پی تحریم های غرب علیه کشور هرکدام از این رقبا قصد دارند با پر کردن جای ایران در بازار نفت و گاز سهم خود را از درآمدهای ناشی از صدور انرژی افزایش دهند و در این میان حتی از دستبرد و غارت میادین مشترک و سهم ایران نیز ابایی ندارند.


( ۶ )

نظر شما :