روزشمار تحولات داخلی مصر از وداع مبارک تا رفراندوم

در قاهره چه گذشت؟

۲۵ آذر ۱۳۹۱ | ۲۰:۲۱ کد : ۱۹۱۰۳۹۲ اخبار اصلی خاورمیانه
مصر در 21 ماه گذشته همچنان در بحران سیاسی دست و پا زده است. برگزاری رفراندوم در این کشور یا آغازگر دوران شکوفایی سیاسی خواهد بود یا جرقه ای نو برای تنش های سیاسی جدید.
در قاهره چه گذشت؟

دیپلماسی ایرانی : مردم مصر امروز به پای صندوق های رای رفتند تا در رفراندوم قانون اساسی این کشور شرکت کنند. قانون اساسی که تهیه و تدوین و سپس اعلام آن مصر را از منظر سیاسی کاملا فلج کرده است. مصر بحرانی ترین روزهای خود از زمان سقوط حسنی مبارک رئیس جمهور سابق این کشور در سال گذشته میلادی را تجربه می کند. رفراندوم و پیش نویس آن دوستداران محمد مرسی رئیس جمهور مصر را به خیابان ها کشانده است. این در حالی است که لیبرال ها، سکولارها و برخی اقلیت مسیحی در مصر به شدت مخالف این قانون اساسی هستند. اصلی ترین ایراد آنها بر قانون اساسی مفاد اسلامی آن است. این افراد اعتقاد دارند که محمد مرسی به دلیل گرایش های اخوانی خود در حال اسلامی کردن سیاست در مصر است. آسوشییتدپرس در گزارشی روزشمار تحولات مصر را از پیش از سقوط مبارک تا به امروز قید کرده است:

تاریخ

جزئیات

25 ژانویه 2011

مصری ها در اعتراض به سیاست های سرکوبگرانه و دیکتاتوری حسنی مبارک به خیابان های قاهره ریختند. مبارزه با خشونت ورزی نیروهای امنیتی و طلب عدالت اجتماعی در زمره شعارهای مردمی بود.

26 ژانویه

نیروهای امنیتی مصری به میدان التحریر هجوم آوردند. ضرب و شتم معترضان و دستگیری آنها نخستین عکس العمل دولت به اعتراض ها بود. سه معترض در جریان این ناآرامی ها جان خود را از دست دادند. جرقه قربانی گیری این اعتراض ها آغاز شد. اعتراض هایی که در نهایت با 900 کشته به انقلاب انجامید

28 ژانویه

معترضان مقر حزب مرکزی را به آتش کشیده و ارتش در میادین اصلی و خیابان ها مستقر شد. نیروهای پلیس از خیابان های پایتخت محو شدند و این ماجرا به اشغال میدان التحریر توسط معترضان انجامید.

11 فوریه

حسنی مبارک از قدرت کناره گیری کرده و قدرت را به ارتش واگذار کرد. دو روز بعد از این تاریخ هیاتی از ژنرال های عالی رتبه که شورای عالی نیروهای مسلح نام داشت پارلمان را ملغی اعلام کرده و قانون اساسی به حالت تعلیق درآمد. این دو حادثه اصلی ترین مطالبه معترضان بود.

19 مارس

مصری ها در نخستین دور از اصلاحیه قانون اساس که شورای نظامی برگزار کننده آن بود، شرکت کردند. در این اصلاحیه به زمانی برای انتقال آرام قدرت ، برگزاری نخستین انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری پرداخته شد.

28 نوامبر

برگزاری انتخابات پارلمانی. این انتخابات در بازه زمانی چندهفته انجام شد و نتیجه آن حاکی از اختصاص نیمی از کرسی های پارلمان به جریان اخوان بود.

20 آوریل 2012

آغاز رسمی کمپین انتخابات ریاست جمهوری. از نخستین دور رای گیری که 23 و 24 آوریل برگزار شد، محمد مرسی و احمد شفیق نخست وزیر زمان حسنی مبارک موفق به اخذ اکثریت آرا شدند.

 

14 ژوئن

شورای عالی قانون اساسی با غیرقانونی خواندن انتخاب یک سوم از اعضا ، پارلمان را منحل کرد. ارتش به آرامی انحلال پارلمان را عملی کرد.

16 – 17 ژوئن

مصری ها در دور دوم میان مرسی و شفیق به یکی رای دادند. ژنرال های ارتش بیانیه ای را صادر کردند که با استناد به آن قدرت در اختیار نظامیون مانده و از اختیارات رئیس جمهور کاسته شود.

24 ژوئن

مقام های انتخاباتی محمد مرسی را با 51 درصد و هفت صدم آرا برنده میدان اعلام کردند. رئیس جمهور مصر انتخاب شد.

29 ژوئن

مرسی نخستین نطق خود به عنوان رئیس جمهور را ایراد کرد. وی وعده داد که نماینده مردم مصر باشد و قدرتی را که ارتش از دولت گرفته بازپس بگیرد.

30 ژوئن

اجرای مراسم تحلیف ریاست جمهوری در حضور شورای عالی قانون اساسی. یک روز پیش از این تاریخ وی در میدان تحریر که تبدیل به سنبل انقلاب مصر شده بود، سوگند خورده بود.

8 جولای

مرسی با صدور بیانیه ای تصمیم اخیر برای انححلال پارلمان را غیرقانونی اعلام کرده و وارد چالش جدی با ارتش شد.

9 جولای

پارلمان با وجود مخالفت ها آغاز به کار کرد. در جلسه ای بسیار کوتاه یک قانون را به تصویب رساند که بر اساس آن کمیته ای برای تعریف قانون اساسی جدید که مافوق تصمیم قضات بود، مشخص شد.

12 آگوست

محمد مرسی دستور بازنشستگی وزیر دفاع و رئیس شورای نظامی مصر طنطاوی را صادر کرد. وی همچنین بیانیه ارتش را که دست این نیروی نظامی را بالاتر از قدرت اجرایی رئیس جمهور قرار داده بود، ملغی اعلام کرد. این حرکت به معنای کاهش قدرت نظامیون برای دخالت در امور سیاسی بود. بر اساس آن مرسی در غیاب پارلمان فرد اول مملکت برای هرگونه تصمیم گیری اعلام شد.

19 نوامبر

برخی اعضای لیبرال و همچنین نمایندگان کلیساهای مصری از هیات تحریر قانون اساسی که شامل بر 100 نفر بود، خارج شدند. دلیل این استعفا تلاش دیگر اعضا برای به کرسی نشاندن قوانین اسلامی اعلام شده بود.

21 نوامبر

مرسی با میانجی گری میان حماس و اسرائیل به جنگ هشت روزه در منطقه پایان داد. این ماجرا پیروزی دیپلماتیک بسیار ارزشمندی برای وی بود. اتفاقی که او را به عنوان میانجی منطقه ای مطرح کرده و بر رونق سیاسی حماس هم افزود.

22 نوامبر

مرسی در حرکتی غافلگیرکننده با صدور بیانیه قانون اساسی مصر به رئیس جمهور، هیات تدوین قانون اساسی و پارلمان مصونیت قضایی بخشید. این تصمیم در حالی گرفته شد که سیستم قضایی مصر به دنبال حذف این دو نهاد اخرکه هر دو در تسلط اسلام گرایان بودند، بود.

23 نوامبر

تصمیم مرسی مردم را به خیابان ها کشاند. درگیری میان موافقان و مخالفان مرسی رخ داد. دفاتر اخوان المسلمین در شهرهای مختلف مورد حمله قرار گرفت.

24 نوامبر

قضات در اعتراض به تصمیم محمد مرسی دست به اعتصاب زدند.

 

26 نوامبر

دیدار مرسی با قضات. وی به بدنه قضایی مصر وعده داد که به دنبال تحت تاثیر قرار دادن قدرت آنها نیست. البته آقای مرسی از بیانیه خود کوتاه نیامد.

27 نوامبر

اپوزیسیون جدی ترین تظاهرات خود علیه محمد مرسی را به راه انداخت. بیش از 200 هزار نفر در خیابان ها جمع شده و شعار مرسی باید برود ، سر دادند.

30 نوامبر

کمیته تهیه کننده پیش نویس قانون اساسی در یک شب متن نهایی را نوشته و برای جلوگیری از حکمی که احتمالا مبنا را بر انحلال این کمیته گذشته بود، پیش نویس را قابل به رای گیری در رفراندوم خواند. اعتراض های عمومی شدت گرفت.

1 دسامبر

با وجود اعتراض ها مرسی تاکید کرد که رفراندوم باید در تاریخ 15 دسامبر برگزار شود. هزاران نفر از اسلام گرایان مصری در مقابل دادگاه عالی قانون اساسی جمع شدند.

2 دسامبر

اعتراض مسلمانان به دادگاه عالی قانون اساسی منجر به عدم رای به انحلال کمیته تدوین قانون اساسی شد. این ماجرا به اعتصاب عمومی در میان قضات منتهی شد. روزی که سیاه ترین روز در تاریخ قضایی مصر نام گرفت.

4 دسامبر

بیش از 100 هزار نفر از معترضان در مقابل کاخ ریاست جمهوری دست به اعتراض زدند. درخواست کنسل شدن زمان برگزاری رفراندوم و بیانیه قانون اساسی اصلی ترین مطالبه آنها بود.

5 دسامبر

طرفداران محمد مرسی در خارج از محوطه کاخ ریاست جمهوری با مخالفان درگیر شدند. درگیری ها حداقل 9 کشته بر جا گذاشت.

6 دسامبر

مرسی در گفتگو با مردم خواهان حل مشکل از طریق گفتگوی ملی شده اما تاکید کرد که زمان برگزاری رفراندوم تغییری نخواهد کرد.

8 دسامبر

مرسی بیانیه قانون اساسی را لغو کرد. پافشاری وی بر زمان برگزاری رفراندوم ادامه اعتراض ها را به دنبال داشت.

12 دسامبر

اپوزیسیون از مخالفان مرسی خواست که با رای منفی به رفراندوم در این انتخابات شرکت کنند.

 

ترجمه: سارا معصومی

کلید واژه ها: مصر محمد مرسی


نظر شما :