قاسمی: دوره نفت ارزان تمام شد

۲۶ آبان ۱۳۹۱ | ۱۵:۵۶ کد : ۱۹۰۹۲۰۶ سرخط اخبار
وزیر نفت با تاکید بر اینکه دوره نفت ارزان در جهان به پایان رسیده است، از افزایش بهای جهانی طلای سیاه خبر داد و اعلام کرد: قیمت‌های فعلی نفت 100 دلاری خوب و رضایت بخش ارزیابی می‌شود.
 
رستم قاسمی در گفتگو با مهر درباره نوسان‌های قیمت جهانی نفت خام گفت: دوره نفت و گاز ارزان در جهان به پایان رسیده است.
 
وزیر نفت با اعلام اینکه به زودی بهای جهانی نفت افزایش می‌یابد، در پاسخ به این سئوال مهر که آیا قیمت‌های فعلی 100 تا 108 دلار برای هر بشکه نفت را عادلانه ارزیابی می کند؟، اظهار داشت: در شرایط فعلی قیمت‌های جهانی نفت رضایت بخش است.
 
این عضو کابینه دولت دهم چند روز قبل در یک گردهمایی بین‌المللی در تهران با انتقاد از رویکرد نظام سرمایه گذاری غرب در قبال مشارکت و تامین منابع مالی توسعه صنایع نفت و گاز جهان، تاکید کرده است: صنعت نفت و گاز جهان تشنه سرمایه گذاری بوده اما این منابع در برخی میادین کاهش یافته است.
 
وی با اشاره به ایجاد فاصله بیشتر بین مصرف کننده و تولید کننده بازار عرضه نفت، بیان کرد: جلوه دادن بازار عرضه نفت به صورت سنتی و بازار تقاضا به شکل مدرن امروز باعث جلوگیری از دسترسی به جریان آزاد فناوری بین شرکت‌ها شده است.
 
این مقام مسئول با اشاره به اینکه صنعت نفت در دوران مختلف شاهد فراز و فرودهای قیمتی بوده است، تاکید کرد: در سال‌های گذشته ارزش واقعی نفت رشد خفیفی داشته با این حال در این بخش شاهد مکانیزم‌های سنتی در عرضه نفت و گاز هستیم اما باید گفت نفت و گاز فقط کالای مصرفی نیست بلکه یک کالای سرمایه‌ای به شمار می‌رود.
 
وی با بیان اینکه نباید نحوه قیمت گذاری در نفت در حوزه گاز نیز تکرار شود تبیین کرد: با جلوگیری از نوسانات شدید قیمت باید ارزش محصول حفظ شود و پس از آب و خاک منابع هیدروکربوری گسترده ترین منابع ارزشمند کره زمین محسوب می‌شود.
 
به گزارش مهر، در آخرین معاملات بازار جهانی نفت پس از چند روز سقوط متوالی قیمتی، روز گذشته قیمت نفت دبلیو.تی.آی آمریکا با 34 سنت افزایش به 85 دلار و 72 سنت در هر بشکه رسید،همچنین بهای هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال با 54 سنت افزایش به 108 دلار و 80 سنت در هر بشکه رسید.
 

کلید واژه ها: نفت و گاز قیمت


نظر شما :