عبدالله گل: جنگ با سوریه موضوع بحث ما نیست

۱۸ آبان ۱۳۹۱ | ۱۸:۱۹ کد : ۱۹۰۸۹۰۰ سرخط اخبار

ˈعبدالله گلˈ رییس جمهوری ترکیه گفت: جنگ با سوریه موضوع بحث ما نیست.

 

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا ، گل که امروز به شهر ˈچانکری ˈ ترکیه سفر کرده است، در گفت وگو با خبرنگاران در پاسخ به سووال خبرنگاری مبنی بر درخواست استقرار موشک های پاتریوت از ناتو از سوی ترکیه در مرز این کشور با سوریه گفت: درگیری ها در سوریه ادامه دارد و مساله وجود سلاحهای شیمیایی در سوریه بر همگان آشکار است.

گل افزود: جنگ ترکیه با سوریه موضوع بحث ما نیست و ما امیدوارم که سوریه نیز رفتاری غیرعقلایی در مورد ترکیه اتخاذ نکند. یکی از تدابیری که ترکیه اتخاذ می کند مقابله با موشک های سوریه است.

وی با اشاره به اینکه مساله دفاع موشکی از دیرباز در ناتو موضوع بحث بوده است ، افزود : به هنگامی که درگیری ها در اطراف ترکیه ادامه داشته باشد اتخاذ برخی تدابیر نیز ضروری است.

رییس جمهوری ترکیه در مورد عملیات های داخلی و برون مرزی ارتش این کشور علیه نیروهای ˈپ.ک.ک ˈ گفت: گروه تروریستی ˈپ.ک.کˈ از خلاء قدرت در کشورهای همسایه سوء استفاده می کند و ترکیه نیز نمی تواند این مساله را از نظر دور نگاه دارد.

وی افزود، اگر یک گروه تروریستی خاک یک کشور همسایه را به صورت یک منطقه آزاد برای خود در بیاورد نه تنها ترکیه بلکه هیچ کشوری اجازه این کار را نمی دهد و ترکیه مشروعیت مبارزه با این مساله را دارد.

گل افزود: ترکیه چشمداشتی به خاک هیچ کشوری ندارد و قصد مداخله در امور داخلی هیچ کشوری را نداشته و نخواهد داشت ولی اگر حملات تروریستی از خاک یک کشور علیه ترکیه صورت گیرد و آن کشور قدرت مقابله با این حملات را نداشته باشد ترکیه حق اتخاذ هرگونه تدابیری را داراست.

نیروهای ویژه کماندویی ترکیه روز گذشته در عمق پنج کیلومتری خاک عراق یک عملیات برون مرزی علیه نیروهای پ.ک.ک را اجرا کردند.

 


نظر شما :