زنان مخالف بشار بیرون در بایستند

۱۸ آبان ۱۳۹۱ | ۱۵:۴۴ کد : ۱۹۰۸۸۹۳ سرخط اخبار

خبرآنلاین: "زنان بیرون در بایستند."سیاستی که مخالفان بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در دوحه قطر پیش گرفته اند ظاهرا مصداق عینی همین جمله است. زنانی که ادعا می کنند در داخل و خارج از سوریه برای پایان دادن به فعالیت دولت مرکزی ، تلاش های بسیار کرده اند در دوحه قطر بازی را به مردان واگذار کردند.به گزارش واشنگتن پست، کادر رهبری شورای ملی مخالفان سوریه که این روزها در قطر سرگرم تشکیل جلسه و تلاش برای رسیدن به اجماع است در انتخابات داخلی خود مجوز حضور یک زن را صادر نکرد. این بدان معناست که زنان در جمع مخالفان بشار حق حضور در کمیته رهبری را ندارند. کمیته ای متشکل از 41 مرد و نه حتی یک زن. پس از اعلام این نتیجه در صبح امروز ، زنان حاضر در این رای گیری اعتراض های خود را آغاز کردند. قرار بود نخستین انتخابات درون گروهی شورای ملی مخالفان سوریه نشان دهنده تنوع نگاه های فکری و نماینده تمام مخالفان بشار اسد باشد. با اینهمه ظاهر بازی حاکی از این است که مردان اندک تمایلی به واگذاری حتی یک کرسی به زنان نداشتند.
زنان مخالف حاضر در این شورا ادعا می کنند که از نخستین روزهای شروع بحران در سوریه، در به راه انداختن انواع اعتراض های خیابانی و سامان دهی عملیات های ضددولتی نقش داشته اند. پیش از این شورای ملی برای بالا بردن اعتبار خود نزد مخالفان غربی بشار اسد سهم 15 درصدی برای حضور زنان در این شورا قایل شده بود. هرچند سخنگوی زنان شورا در ابتدای جلسه رای گیری ابراز امیدواری کرده بود که این رقم به 30 درصد افزایش یابد. شورای ملی در حال حاضر 420 عضو دارد.
بشار اسد رئیس جمهوری سوریه که این روزها مخالفانش در پایتخت قطر برای بیرون راندن وی از اریکه قدرت نقشه می کشند در سالهای حضور در قدرت، نقش قابل توجهی به زنان به نسبت دیگر کشورهای عربی داده و گزارش های میدانی از سوریه حاکی از این بود که زنان سوری به نسبت دیگر همجنس های خود در کشورهای عربی منطقه ای از قدرت مانور بیشتری برخوردار هستند. یکی از معاونان وی زن است و تعداد قابل دفاعی از اعضای کاینه و نمایندگان مجلس را هم زنان تشکیل می دهند. شورای ملی در حالی در نخستین انتخابات خود از اعطای حق زنان به آنها بازماند که امریکایی ها و متحدان عربی و غربی آنها از فردایی آزادتر برای سوریه سخن می گویند. نسخه ای برای سوریه که ظاهرا در آن فکری برای زنان نشده است. 5151


نظر شما :