ما از موضع عزت با آمریکایی‌ها مذاکره کردیم

۱۵ آبان ۱۳۹۱ | ۲۱:۳۶ کد : ۱۹۰۸۷۳۶ سرخط اخبار

 

علاءالدین بروجردی گفت: رهبر انقلاب بارها فرمود ه اند، مسئولین اختلافات خود را به سطح جامعه نکشانند و حتی برای این کار، راهکار تدوین نمودند و شورای حل اختلاف تعیین کردند و به این ترتیب، پس از این کارها، نباید این رخدادها روی می داد.
 
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که در غرفه تابناک در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها حضور یافته بود، درباره هشدار مقام معظم رهبری با بیان مطلب بالا گفت: راه جبران این کاستی ها، واکنش سریع رؤسای قوا بود که به ندای رهبر انقلاب لبیک گفتند و این کار بسیار ارزشمندی بود و انتظار افکار عمومی هم همین بود تا این راهبرد بسیار مهم نظام به انسجام درونی کمک کند. 

وی ادامه داد: امروز در برابر ما لشکر آرایی بسیار گسترده ای شده و دشمنان در جبهه جنگ اقتصادی، سایبری، اطلاعاتی، روانی و جبهه های متعدد با امکانات گسترده علیه نظام اقدام می کنند و در چنین شرایطی، ایجاد اختلاف در داخل کشور، ظلم به نظام و خون شهدا و ارزش های نظام است. 

بروجردی گفت: وجود اختلاف طبیعی است، اما باید دوستانه و برادرانه اختلافات را حل کرد. نباید به دست خود زمینه ای فراهم آوریم که دشمنان سوءاستفاده کنند. این هشدار بسیار بهنگام بود و از شئونات رهبری است که با این صراحت رؤسای قوا را مورد خطاب قرار دهند و گلایه کنند. آنچه مهم است، لبیک به این درخواست است، چه از طرف رؤسای قوا و چه از سوی آحاد مردم. رهبر انقلاب اجازه نخواهد داد که دشمنان از شرایط کشور سوءاستفاده کنند و اختلافات بهانه ای برای سوء استفاده باشد.
 
رییس کمیسیون سیاست خارجی مجلس در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه رهبر انقلاب بار ها در مورد مذاکره با آمریکا تذکراتی داده اند و مواضع خود را شفاف اعلام کرده اند و به تازگی شایعاتی درباره سفر آقای ولایتی با آمریکا شنیده می شود و تکذیبیه هایی که آنچنان هم قاطعیت نداشته است، گفت: بی گمان، خط قرمر سیاست خارجی ما در مورد مذاکره با آمریکا به قوت خود باقی است. قاعده این است، اما استثناهایی وجود دارد؛ همان گونه که درباره عراق زمانی بر این قاعده استثنا زدیم و آمریکا را از برج عاج پایین آوردیم. 

وی افزود: در آن زمان، آمریکایی ها درخواست مذاکره کردند و ما هم گفتیم که باید کتبی درخواست کنند و سفیر سوییس نیز یادداشت رسمی آنها را به وزارت خارجه داد و از ایران رسما درخواست کردند که برای حل مشکل عراق مذاکره مستقیم داشته باشیم و ما نیز گفتیم که بررسی خواهیم کرد و سه اصل عزت، حکمت و مصلحت را جاری و ساری کردیم. 

طالبانی، رئیس جمهور عراق، مالکی، نخست وزیر و زیباری، وزیر خارجه عراق نیز درخواست کردند که این کار انجام شود. ما نیز از موضع اقتدار سه دور مذاکره مستقیم با آمریکا در مورد بحران عراق انجام دادیم، ولی آمریکا باز هم علیه ما تحریم ها و اقداماتی انجام می دهد و موضعی خصمانه با ما دارد و باز هم درخواست مذاکره دارد. این موضع گرگ و میش است و پذیرفته نیست. نباید از خط قرمز نظام بگذریم. تشخیص استثنا نیز با رهبر انقلاب است و لاغیر. 

بروجردی افزود: این خبر، خبری سیاسی، انتخاباتی و تبلیغاتی است. آیا حضور آقای ولایتی در آمریکا، چیزی غیر از یک بمب خبری است؟ آیا ممکن است وی به آمریکا برود و کسی خبردار نشود؟ شخصی در جایگاه مشاورت عالی رهبری در امور بین الملل و وزیر خارجه شانزده ساله نظام، پای خود را از کشور بیرون بگذارد و خبرش در جهان نپیچد؟! این موضوع نیاز به تکذیب ندارد. با توجه به اینکه مهمترین محور تبلیغاتی آمریکا، که در مناظرات انتخاباتی شان نیز به روشنی مشخص بود، موضوع ایران است و برای اینکه بر افکار عمومی تأثیر بگذارند و بتوانند این را اعلام کنند که توانسته اند ایران را به پای میز مذاکره بکشانند، این خبر را ساخته اند. 
 
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه شما به تازگی سفری به سوریه داشته و مذاکراتی با رئیس جمهور و سایر مقامات این کشور داشتید. چرا دولت و وزیر خارجه کشورمان آن گونه که باید صحبتی در مورد سوریه نکرده و موضعی در پیش نگرفته اند، آینده بحران سوریه را چگونه ارزیابی می کنید، گفت: این ایرادی است که هم در صحن مجلس و هم در کمیسیون امنیت ملی با آقای صالحی مطرح کرده ایم. وی پس از اجلاس سه جانبه قاهره به سوریه سفر کرد و این طلسم شکسته شد، ولی دولت متناسب با سیاست های نظام و نظریات رهبر انقلاب در مورد بحران سوریه فعالیت نکرده و باید بیش از این فعال باشد. 

وی افزود: سوریه خط مقدم جبهه مقاومت است و نباید اجازه دهیم سیاست های آمریکا بتواند در منطقه فایق شود. پس از گذشت بیست ماه از بحران سوریه، دولت این کشور و متحدان آن پیروز صحنه بوده اند و عملا آمریکا و هم پیمانانش شکست خورده اند و به همین دلیل به دنبال راهکار سیاسی هستند.

نظر شما :