انتخابات امریکا چماقی برای سرکوب مخالفان داخلی

برای پوتین، اوباما با رامنی فرقی ندارد

۰۷ آبان ۱۳۹۱ | ۱۴:۲۰ کد : ۱۹۰۸۴۱۹ اخبار اصلی اروپا آمریکا
اگر رامنی پیروز انتخابات شود هیچ مشکلی برای روسیه در رابطه با ایالات متحده وجود نخواهد داشت، چرا که بسیار ساده، روابطشان با یکدیگر سرد خواهد شد.
برای پوتین، اوباما با رامنی فرقی ندارد

دیپلماسی ایرانی: کارشناسان مسائل روسیه می گویند که این کشور تلاش می کند هیچ موضعی بر سر این که از کدام یک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری امریکا حمایت می کند، اتخاذ نکند، اما در نهایت از نتیجه این انتخابات بهره های لازم را می برد حال چه برنده باراک اوباما باشد چه میت رامنی.

به گزارش وب سایت شبکه خبری الجزیره، فئودور لوکیانوف، تحلیلگر مستقل مسائل سیاسی در این باره می گوید: «از زمانی که در سال 2008 باراک اوباما به سمت ریاست جمهوری امریکا رسید، تلاش کرد تا تغییری در روابط امریکا و روسیه ایجاد کند، روابطی که همچنان متاثر از جنگ سرد بود. از این رو انتخاب مجدد وی می تواند باعث تقویت بیشتر همکاری های دیپلماتیک، اقتصادی و نظامی میان مسکو و واشنگتن شود. مسکو امید بیشتری در مقایسه با میت رامنی به اوباما دارد و بر این باورد است که گفت وگو با وی آسان تر است.»

الکساندر کونوفالوف، رئیس مرکز مطالعات استراتژیک نیز در این باره می گوید: «لحن دموکرات ها همواره مسالمت آمیزتر بوده و مقام های روسی امیدوارند که بتوانند با انتخاب مجدد اوباما از شدت انتقادهایی که متوجهشان است، بکاهند و امور را به سادگی به سمت آرامش هدایت کنند.»

در مقابل روس ها چندان تمایلی به روی کار آمدن مجدد میت رامنی که به اظهارات آتشینش علیه روسیه مشهور است، ندارند به خصوص که می خواهند همچنان به خط سیاسی فعلی شان ادامه دهند و حتی شدیدتر از سابق به سیاست فعلی شان پایبند باشند.

لوکیانوف در این باره می گوید: «نسبت به سیاست داخلی خیلی خوب است که این مرد می گوید که روسیه دشمن نخست ایالات متحده امریکا است چرا که این وضعیت به کرملین این فرصت را می دهد که بتواند از شعارهای ضد امریکایی به نفع خود بهره برداری کند.»

کونووالوف نیز در این باره می گوید: «ولادیمیر پوتین به ایراد نطق های آتشین علیه غرب عادت دارد و در حال حاضر نیز کرملین بسیار مایل است که از تهدیدهای غرب برای تسلط بیشتر بر اوضاع داخلی روسیه استفاده کند.»

با این حال لوکیانوف تاکید می کند که انتخاب رامنی به عنوان رئیس جمهور جدید ایالات متحده فرصت هایی را در اختیار روسیه قرار می دهد که نمی تواند به راحتی از کنار آنها بگذرد. وی در این باره می گوید: «اگر رامنی پیروز انتخابات شود هیچ مشکلی برای روسیه در رابطه با ایالات متحده وجود نخواهد داشت، چرا که بسیار ساده، روابطشان با یکدیگر سرد خواهد شد.»

رامنی در مناظره اش با اوباما گفته است که دیگر از روسیه با گل های رنگی استقبال نخواهد کرد و اگر انتخاب شود سخت گیری های بیشتری را متوجه مسکو خواهد کرد.

اوباما در امریکا در مظان این اتهام است که نرمش بسیاری در برابر روسیه دارد، به ویژه در دیدارش با دیمیتری مدودوف زمانی که هنوز رئیس جمهوری امریکا در سال 2010 بود، گفته بود که بر سر سپر دفاع موشکی ناتو نرمش بیشتری نشان خواهد داد. اگر چه این وعده تا کنون عملی نشده و روابط حسنه دو طرف نیز با آمدن مجدد ولادیمیر پوتین به کرملین در می گذشته مجددا رو به سردی گذاشت.

نخستین دیدار پوتین با اوباما در ژوئن گذشته در چارچوب نشست گروه بیست در مکزیک بود که دو طرف در حاشیه این نشست دیدار غیر رسمی با یکدیگر انجام دادند. با این حال تا کنون پوتین اعلام نکرده است که برنامه ای برای دیدار از ایالات متحده امریکا دارد.

ولادیمیر پوتین درباره این اظهار نظر رامنی که گفته بود، روسیه دشمن نخست ایالات متحده امریکا است، گفته بود: «این که رامنی ما را دشمن درجه یک خود می داند، چیز بدی است اما صرف این که به صراحت و علنا چنین چیزی را می گوید، این چیز خوبی است.»

الکسی ماکارکین، تحلیلگر مسائل سیاسی در مرکز تکنولوژی سیاسی نیز در این باره می گوید: «رامنی احتمالا در صورتی که رئیس جمهور امریکا شود، مواضع سخت تری در برابر مسکو اتخاذ خواهد کرد و این مساله سبب خواهد شد تا جایگاه ضد امریکایی در روسیه تقویت شود.»

وی تاکید می کند، این وضعیت به کرملین اجازه می دهد که سیاست های خود را در امور داخلی کشور تشدید کند و خود را از نهادهای غیر دولتی بین المللی خلاص کند.

با این حال ماکارکین می گوید: «پوتین هشدار می دهد ولی برایش فرقی نمی کند که کدام یک از نامزدها پیروز انتخابات شود، چرا که این موضوع از اولویت های او نیست. آن چه برای او اهمیت دارد سیاست داخلی است.»

ولادیمیر پوتین طی چند ماه اخیر شاهد تظاهرات بی سابقه ای علیه خود بوده است. وی وزارت امور خارجه امریکا را متهم می کرد که از تظاهرات مخالفان در روسیه حمایت سیاسی و مالی می کند. پوتین همچنین گفته بود که شرکت های خارجی که از این تظاهرات حمایت کرده اند را مجازات خواهد کرد چرا که آنها وابسته به جریان های خارجی هستند.

در همین رابطه روسیه در اکتبر گذشته فعالیت های شرکت مالی امریکایی "یو اس اید" را به اتهام دخالت در امور سیاسی داخلی روسیه و ایجاد اختلال در روند عادی آن متوقف کرده بود.   

کلید واژه ها: روسيه و امريكا


نظر شما :