چه کسی جانشین مشعل می شود

۲۵ مهر ۱۳۹۱ | ۱۴:۵۲ کد : ۱۹۰۸۰۲۸ سرخط اخبار
روزنامه فرامنطقه ای الحیات با اشاره به نتایج انتخابات داخلی حماس، از شانس بیشتر موسی ابومرزوق معاون خالد مشعل برای تکیه بر صندلی ریاست ریاست دفتر سیاسی حماس خبر داد.
 
به گزارش ایرنا از بیروت، الحیات روز دوشنبه با اشاره به اجرای انتخابات جنبش اسلامی حماس نوشت: انتخابات داخلی جنبش حماس در استانبول ترکیه به پایان رسید و بدین ترتیب نتایج کلیه انتخابات های خارجی و داخلی (کرانه باختری وغزه) به زودی اعلام می شود.
 
جنبش حماس در این انتخابات موفق به انتخاب ده نماینده شورای عمومی این جنبش در خارج شد؛ این انتخابات به علت شرایط امنیتی در کناره غربی رود اردن برگزار نشد و انتخاب اعضای شورای عمومی جنبش از طریق وجود نمایندگان آنها در استانبول برگزار شد.
 
الحیات به نقل از منابع آگاه فلسطینی ادامه داد: نتایج این انتخابات نشان می دهد که موسی ابومرزوق معاون خالد مشعل رییس دفتر سیاسی جنبش حماس، شانس بیشتری را در مقایسه با اسماعیل هنیه نخست وزیر فلسطین برای تصدی ریاست این دفتر دارد.
 
این روزنامه به نقل از منابع مذکور با بعید دانستن تصدی پست ریاست دفتر سیاسی حماس توسط هنیه، نوشت: هنیه چندان اشتیاقی برای رسیدن به ریاست دفتر سیاسی حماس از خود نشان نمی دهد و از آنجا که رییس آینده دفتر سیاسی حماس باید در خارج از غزه مستقر باشد، از این رو بهتر است، هینه به امور ریاست دولت فلسطین در غزه و ریاست حماس در آن منطقه بپردازد.
 
از سوی دیگر، منابع فلسطینی اظهار کردند که تصمیم مشعل به دلیل اختلافات شدید با رهبران در نوار غزه بعد از امضای توافقنامه دوحه برای تشکیل دولت انتقالی به ریاست محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین است که پیش از آن موافقت حماس در خصوص این توافقنامه جلب نشده بود.
 
با وجود آنکه اعضای دفتر سیاسی حماس را به استثنای برخی از آنها به دلایل امنیتی می توان شناخت ، اما انتخابات رهبران حماس به صورت محرمانه برگزار می شود.
 
ساختار حماس مانند ساختار تشکیلات اخوان المسلمین است و هر کس که دارای معیارهای کامل باشد، می تواند خود را نامزد کند یا شخص دیگری وی را به عنوان نامزد اعلام کند.
 
شایان ذکر است که خالد مشعل سال 1375 معاون ابو مرزوق بود و پس از طولانی شدن اسارات او، به ریاست دفتر سیاسی حماس انتخاب شد.

کلید واژه ها: حماس


نظر شما :