تاثیر ایستادگی بشار بر انتخابات امریکا

کدام یک به سوریه حمله می کنند؟

۲۱ مهر ۱۳۹۱ | ۱۶:۰۱ کد : ۱۹۰۷۷۰۰ ترجمه برگزیده خاورمیانه
تقریبا از بهار گذشته شاهد تغییری در مواضع امریکا نسبت به پرونده سوریه هستیم که این تغییر را در رویکرد دیپلمات‌های عربی و غربی نیز شاهدیم.
کدام یک به سوریه حمله می کنند؟

دیپلماسی ایرانی: لبنانی ها هنوز باور ندارند که پیش بینی دیپلمات های غربی مبنی بر این که جنگ لبنان به سوریه نیز کشیده شود، واقعا تحقق یابد. یعنی چیزی شبیه همان جنگی که 15 سال به طول انجامید مجددا کشور را در نوردد. یکی از دلایلی که می آورند این است که جامعه جهانی اجازه نمی دهد که مشابه کشتاری که روزانه در سوریه رخ می دهد و اکنون به طور میانگین جان دست کم 150 نفر را می گیرد در لبنان نیز تکرار شود. برای همین سیاستمداران و ناظران سیاسی در لبنان احتمال وقوع جنگ در این کشور را بعید می دانند. اما تقریبا اکثرا بر این نکته تاکید دارند که جنگ جاری در سوریه برای مدت طولانی بدون تعیین موعد نهایی ادامه یابد. اما نتیجه مستقیمی که این جنگ گذاشته تاثیر آن بر انتخابات امریکا است که امیدها را از این که امریکا حتی پس از انتخابات ریاست جمهوری جنگی را در پرونده سوریه رقم بزند، از بین برده است.

اما در این میان همکاری های مشترکی که میان ایالات متحده امریکا و روسیه وجود دارد که کشورهای منطقه را نیز شامل می شود، بر سر حمایت از مخالفان سوریه یا چیزی شبیه آن برای تغییر اوضاع در سوریه است. به همین دلیل است که تقریبا از بهار گذشته شاهد تغییری در مواضع امریکا نسبت به پرونده سوریه هستیم که این تغییر را در رویکرد دیپلمات های عربی و غربی نیز شاهدیم.

چند هفته مانده به انتخابات امریکا، که قرار است در هفته پایانی ماه آینده میلادی برگزار شود، امیدها کاملا ناامید شده است به گونه ای که دیگر کسی انتظار ندارد که هر کسی که در انتخابات برنده شود حرکتی مهم خلاف حرکت موجود در سوریه انجام دهد. البته احتمال وقوع یک اتفاق ناگهانی همچنان به قوت خود باقی است. بر اساس اطلاعات منابع آگاه انتخابات امریکا به هر سمت و سویی که برود و برنده آن هر کس که باشد، تمایلی برای درگیر شدن نظامی در سوریه از سوی امریکایی ها وجود ندارد. به رغم این که جمهوریخواهان بیش از دموکرات ها فعالیت های حماسی و تند در مورد سوریه انجام می دهند. اگر چه دوران نمایندگی نمایندگان کنگره امریکا دو سال است و امکان دارد که در دو سال آینده شاهد تغییری در سیاست های کاخ سفید باشیم اما با این حال بعید به نظر می رسد که حتی در طول این دوره نیز تغییرات شگرفی در سیاست خارجی امریکا حادث شود. به خصوص اگر باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا مجددا انتخاب شود چرا که وی به رغم انتقادهای شدیدی که بر سر سیاست هایش در سوریه متوجه اوست، به هیچ وجه تمایلی به اتخاذ تصمیم های پرجرات در مورد پرونده سوریه ندارد، اگر چه احتمال این که اوباما پس از پیروزی در انتخابات با روسیه بر سر مسائل مختلف و مورد اهمیت طرفین از جمله سوریه وارد مذاکره شود، وجود دارد اما بعید است که این مذاکرات در خصوص سوریه به اتخاذ تصمیمی شدید و خشن از نوع دخالت نظامی در این کشور منجر شود. اما اگر نماینده جمهوریخواهان پیروز انتخابات شود این مساله طولانی تر خواهد شد چرا که وی تازه می خواهد با روسای جهان بر سر هر تصمیمی وارد مذاکره شود و دریابد که در جهان چه می گذرد و این مساله باعث می شود که وی زمان بیشتری را برای شناخت وضعیت جاری در جهان صرف کند.  

این تحلیلگران برای شاهد مدعای خود به حملات خمپاره ای سوریه به مناطق روستایی ترکیه اشاره می کنند که چند روز پیش اتفاق افتاد، امریکایی ها و اروپایی ها به رغم این که اعلام کردند که در کنار ترکیه هستند و به شدت حملات سوریه را محکوم کردند اما از دو طرف خواسته اند که خویشتنداری کرده و از ورود به هر گونه درگیری ای اجتناب کنند. حقیقت این است که از نگاه آنها کوچکترین درگیری ای باعث می شود تا نزاع گسترش یابد و یک جنگ منطقه ای تمام عیار در بگیرد و این چیزی است که هیچ کس نمی خواهد رخ دهد، به ویژه که تهدید اسرائیل برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران نیز وجود دارد. ناتو و اتحادیه اروپا که اعلام کرده اند از ترکیه در این پرونده حمایت می کنند به روشنی به اطلاع آنکارا رسانده اند که از هر گونه دخالت نظامی ترکیه در نزاعی از این دست حمایت نمی کنند. برای همین به روشنی می بینیم که تصمیم جامعه جهانی بر این استوار است که به هیچ وجه با سوریه درگیر نشود و گزینه نظامی را برای آن تجویز نکند. بسیار دور از انتظار است که تا زمانی که جنگ در سوریه در داخل مرزهایش ادامه یابد و به خارج از آن نرسد، جامعه جهانی بخواهد این سیاست خود را تغییر دهد. به خصوص این که صلح در کشورهای همسایه سوری نیز بسیار متزلزل است و هر گونه درگیری ای از این دست می تواند کشورهای هم جوار با سوریه مثل لبنان، اردن، ترکیه و عراق را وارد یک جنگ بزرگ کند.

در این زمینه می توان به هشدارهای رئیس جمهوری امریکا به نظام سوریه بر سر استفاده از سلاح های شیمیایی اشاره کرد که گفت استفاده سوریه از آنها خط قرمز ما است و واشنگتن اجازه نمی دهد که خطایی در این زمینه صورت بگیرد که اگر صورت بگیرد حق خود می داند که در این چارچوب وارد عمل شود. این نشان می دهد که امریکا حتی خط قرمز خود را نیز تعیین کرده است.  

این منابع همچنین می گویند که حتی طرف های درگیر در جنگ سوریه نیز به این نتیجه رسیده اند که باید یک راه حل صلح آمیز برای پرونده سوریه بیابند. به خصوص که روسیه نیز اعلام کرده است که همچنان از نظام اسد حمایت می کند و هر گونه تغییری در سوریه را در همین چارچوب می پذیرد. روسیه به صراحت گفته است که اجازه نمی دهد که جنگ در سوریه به یک جنگ منطقه ای و بین المللی تبدیل شود. برای همین است که همه چیز در سوریه به دیوار بسته می خورد و جامعه جهانی نیز چاره ای جز کنار آمدن با آن ندارد که از این قاعده امریکا نیز مستثنی نیست.

نویسنده: روزنا بو منصف/ منبع: النهار

انتشار اولیه : دوشنبه 17 مهر 1391 / بازانتشار: جمعه 21 مهر 1391

کلید واژه ها: سوريه و لبنان انتخابات امريكا سوريه و امريكا


نظر شما :