فشار علوی‌های ترکیه عامل خروج ارتش آزادیبخش سوریه

آنکارا سیاست های خود را تغییر داد

۰۸ مهر ۱۳۹۱ | ۱۵:۵۴ کد : ۱۹۰۷۳۵۸ اخبار اصلی خاورمیانه
منابع آگاه می‌گویند که فرماندهان علوی ارتش ترکیه فشارهای بسیاری را به دولت این کشور وارد کردند تا حمایت‌های سیاسی خود را از ارتش آزادیبخش سوریه قطع کند.
آنکارا سیاست های خود را تغییر داد

دیپلماسی ایرانی: اما و اگرهای بسیاری بر سر انتقال فعالیت ارتش آزادیبخش سوریه  وجود دارد. در حالی که در ابتدا این گونه وانمود می شد که اعضای این ارتش حمایت های تازه ای را دریافت کرده اند و به پشتوانه آن به داخل سوریه منتقل شده اند تا حملات تازه ای را در داخل این کشور سازماندهی کنند، پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، وابسته به جریان های لیبرال مخالف دولت عربستان که مقرشان در لندن است به نقل از منابع آگاه که نامی از آنها نیاورده است، اعلام کرد، فشارهای علوی های ترکیه از یک سو و افزایش حملات اعضای گروهک پ.ک.ک علیه نیروهای نظامی ترکیه از سوی دیگر باعث شده است تا دولت ترکیه، ارتش آزادیخبش را وادار کند که فعالیت های خود را به داخل سوریه انتقال دهد.

بنا به این گزارش، منابع آگاه می گویند که فرماندهان علوی ارتش ترکیه فشارهای بسیاری را به دولت این کشور وارد کردند تا حمایت های سیاسی خود را از ارتش آزادیبخش سوریه قطع کند.ارتش ترکیه دولت رجب طیب اردوغان را متهم کرده است که با دخالت در بحران سوریه برای اوضاع داخلی کشور بحران ایجاد کرده و ضمن تحمیل هزینه های اجتماعی به دلیل پناه داده به پناهندگان سوری هزینه های اقتصادی بسیاری را نیز از این ناحیه متحمل شده است.

یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، در این باره گفت: «سرهنگ ریاض الاسد، فرمانده ارتش آزادیبخش سوریه تلویحا اشاره کرده است که تحت فشار قرار گرفته تا مقر فرماندهی خود را از ترکیه به سوریه منتقل کند.»

وی در ادامه افزود: «دلایل دیگری نیز در اتخاذ این تصمیم دخالت دارد از جمله این که احتمال جدایی اعضای ارتش آزادیبخش از این گروه و رفتن آنها زیر چتر فرماندهی گروه های مخالف خارجی و همچنین پناه بردن به کشورهای دیگر از جمله کشورهای غربی و آغاز مذاکرات با جریان های مسلح داخلی نیز از جمله این دلایل است. در عین حال ثابت شد که گروه های اپوزسیون خارجی هیچ کنترلی بر جریان های مخالف داخلی ندارند.»

محمد علاء الدین، ژنرال بازنشسته مصری نیز در این باره گفت: «ارتش آزادیبخش، چه در داخل چه در خارج با فشارهای بسیاری مواجه است. افراد مسلح در داخل نمی دانند که در خارج چه کسی به اسم آنها صحبت می کند. آنها معتقدند که در داخل می جنگند و جان خود را فدا می کنند در حالی که در خارج این ارتش آزادیبخش است که از فعالیت آنها بهره برداری می کند.»  

وی نیز تاکید می کند که دولت ترکیه به دلیل طولانی شدن جنگ در سوریه و عدم همکاری و همراهی غرب و کشورهای متخاصم با سوریه برای سقوط نظام اسد، از تحولات جاری در سوریه سر خورده شده و تصمیم دارد دیگر بیش از این برای سوریه هزینه نپردازد. از این رو به ارتش آزادیخبش فشار آورده است تا خاک ترکیه را ترک کرده و مرکز فرماندهی خود را به داخل سوریه منتقل کند با این توجیه که خود نیز در داخل کشورشان با فشارهای بسیاری مواجه هستند.

علاء الدین همچنین می گوید: «دولت ترکیه امیدوار است که با انتقال فعالیت نیروهای ارتش آزادیبخش به داخل سوریه از شمار پناهندگان سوری که تعداد آنها در ترکیه رو به افزایش است و هزینه های بسیاری را متحمل دولت ترکیه کرده است، بکاهد.»

منابع آگاه همچنین می گویند که دولت ترکیه پس از آن که دید فعالیت شورشیان پ.ک.ک علیه سربازان ترک افزایش یافته و برای پیشبرد فعالیت های خود از کانال های ورود و خروج ارتش آزادیبخش استفاده می کنند و به سربازان ترکی حمله می کنند، سیاست خود را تغییر داده و از ارتش آزادیبخش خواسته است تا فعالیت های خود را به داخل ترکیه منتقل کند تا بدین ترتیب بتواند کنترل بیشتری بر مرزهای خود با سوریه داشته باشد.

ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ارتش آزاديبخش سوريه تركيه و سوريه


نظر شما :