در سنای آمریکا به تصویب رسید

قطعنامه ای دیگر علیه ایران

۰۱ مهر ۱۳۹۱ | ۱۵:۳۵ کد : ۱۹۰۷۰۹۲ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
سنا با 90 رای موافق و یک رای مخالف قطعنامه ای را تصویب کرده که تلاش های آمریکا به منظور متوقف کردن برنامه های هسته ای تردید آمیز ایران را تقویت کرده و می گوید کنار آمدن با ایران مجهز به توانمندی هسته ای به عنوان یک گزینه مطرح نیست.
قطعنامه ای دیگر علیه ایران

دیپلماسی ایرانی: در شرایطی که آمریکا و 30 متحد بین المللی اش سرگرم برگزار مانور مین روبی در خاورمیانه و خلیج فارس هستند و در حالی که گفته می شود گروهی از اسرائیل روانه آمریکا شده اند تا به طور محرمانه برای غلبه بر اختلافات تل آویو – واشینگتن بر سر ایران مذاکره کنند، سنای آمریکا در روز شنبه قطعنامه ای را علیه ایران به تصویب رساند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سنا با 90 رای موافق و یک رای مخالف قطعنامه ای را تصویب کرده که تلاش های آمریکا به منظور متوقف کردن برنامه های هسته ای تردید آمیز ایران را تقویت کرده و می گوید کنار آمدن با ایران مجهز به توانمندی هسته ای به عنوان یک گزینه مطرح نیست. با این حال سنا تاکید کرده است که این اقدامات برای دولت الزام آور نیست تا اینگونه تعبیر نشود که تصویب چنین قطعنامه ای به منزله چراغ سبز برای اقدام نظامی علیه ایران است.

چرا که در هفته های اخیر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و ایهود باراک وزیر دفاعش به سختی تلاش کرده اند تا آمریکا را به منظور تعیین خط قرمز برای ایران تحت فشار قرار دهند. گزارش ها حاکی از آن است که پس از مخالفت علنی و پشت درهای بسته آمریکا و متحدان اروپایی اش با اقدام نظامی علیه ایران، نتانیاهو کمتر از گزینه نظامی سخن به میان می آورد و بر تعیین خط قرمز برای ایران متمرکز شده است.

اما اقدام سنا در تصویب قطعنامه آن هم تنها چند ساعت پیش از آغاز تعطیلات یک هفته ای کنگره از نظر بسیاری از کارشناسان حائز اهمیت است. این قطعنامه ماه ها پس از آن به تصویب رسیده است که جمهوریخواهانی مانند لیندسی گراهام  و دمکرات هایی مانند باب کیسی و جو لیبرمن، سناتور مستقل از تلاش برای تصویب آن خبر داده بودند. این قطعنامه از ادامه فشار های اقتصادی و دیپلماتیک بر ایران تا زمانی که با تعلیق غنی سازی موافقت کند، حمایت کرده و از تهران می خواهد به قطعنامه های شورای امنیت عمل کرده و با بازرسان بین المللی در جهت اثبات ماهیت صلح آمیز برنامه های هسته ای خود همکاری کند.

این در حالی است که ران پائول جمهوریخواه تنها رای مخالف به این قطعنامه را به صندوق انداخته است. وی در توجیه دلیل مخالفت خود با این قطعنامه گفت: این قطعنامه بهانه ای برای اقدام نظامی علیه ایران به شمار می رود.

این در حالی است که به دنبال تصویب قطعنامه ای در سنا و کنگره آمریکا بود که در آخرین روز سال میلادی گذشته اوباما قانون تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی را امضاء کرد. رئیس جمهور آمریکا در آخرین روز از سال 2011 میلادی با تصویب طرح پیشنهادی کنگره بانک مرکزی جمهوری اسلامی را تحریم و ارتباط بانک های خارجی با آن را ممنوع اعلام کرد.

برخی تحلیلگران بر این باورند اقداماتی مانند تصویب قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران، تلاش انگلیس، آلمان و فرانسه برای افزایش تحریم ها بر جمهوری اسلامی و هشدار اخیر سوزان رایس سفیر آمریکا در سازمان ملل در خصوص برنامه های هسته ای ایران می تواند راه را برای طرح موضوع هسته ای جمهوری اسلامی در شورای امنیت باز کند. هرچند هنوز به طور علنی در این زمینه سخنی به میان نیامده است اما سفرای آمریکا، انگلیس و فرانسه در شورای امنیت سازمان ملل در تازه ترین موضع گیری خود اعلام کرده اند که زمان برای مذاکره با ایران رو به پایان است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

.

کلید واژه ها: قطعنامه آمریکا سنا ایران


نظر شما :