اسد:می دانیم اشتباهاتی صورت گرفت

۳۱ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۴:۲۱ کد : ۱۹۰۷۰۷۰ سرخط اخبار

رییس جمهور سوریه با انتقاد شدید از ترکیه، قطر و عربستان آنها را حامی اصلی تروریست ها در این کشور خواند و در عین حال تاکید کرد که تنها راه پایان دادن به بحران سوریه گفت و گو با مخالفان برای رسیدن به توافق است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) بشار اسد، رییس جمهوری سوریه در مصاحبه با مجله الاهرام مصر تاکید کرد که سه کشور ترکیه، قطر و عربستان حامیان اصلی تروریست ها در سوریه هستند و با سرمایه، پشتیبانی سیاسی و مشورتی به تروریست ها کمک می کنند تا در سوریه دست به عملیات بزنند.

وی تاکید کرد که نظام سوریه هیچ گاه سقوط نخواهد کرد و مخالفان مسلح هیچ گاه در دستیابی به خواسته های خود موفق نخواهند بود و آنچه که در لیبی گذشت در سوریه تکرار نمی شود.

اسد گفت: قطر و عربستان بعد از یک تاریخ از فقر و نداری، یکباره ثروتمند شده اند و تصور می کنند که می توانند با پول، تاریخ، جغرافیا و نقش بین المللی برای خود بخرند.

وی تاکید کرد: برخی ها فکر می کنند مثلث اصلی تصمیم گیرنده در کشورهای عربی مصر، عربستان و سوریه هستند اما این تصور اشتباه است. مثلث اصلی در کشورهای عربی، مصر، سوریه و عراق است که نباید این امر اشتباه تصور شود.

رییس جمهوری سوریه در این مصاحبه که بخشهایی از آن منتشر شده است، گفت: عربستانی ها همواره در توافق های عربی و تصمیم گیری های بزرگ کشورهای عربی کارشکنی کرده اند و در سال 1967 نیز به مصر خیانت کردند.

وی تاکید کرد: در این سال آنها تصمیم گرفته بودند تا به جمال عبدالناصر، رییس جمهوری اسبق مصر خیانت کنند و به قول خودشان به وی درس فراموش نشدنی بدهند.

رییس جمهوری سوریه تاکید کرد: عربستان همواره از نقش سوریه در رهبری مقاومت علیه صهیونیست ها ناخرسند بود.

اسد در مورد قطر نیز گفت: قطری ها در اوایل خصومت خود را آشکار نکرده بودند و امیر قطر در دیداری که با من داشت تاکید کرد که هیچگاه علیه نقش مقاومتی سوریه و دستاوردهای این کشور در رویارویی با اسرائیل اقدامی نخواهد کرد اما اکنون می بینیم که آنها با کمکهای مالی خود تمام تلاش خود را می کنند تا تروریست ها را مسلح کنند و آنچه که در لیبی اتفاق افتاد برای سوریه نیز به ارمغان بیاورند.

وی گفت: این دو کشور عربی به جای اینکه به ثبات و امنیت در سوریه کمک کنند با کمک به تروریست ها و قاچاق سلاح برای آنها، سعی در براندازی نظام در سوریه دارند.

وی درخصوص نقش ترکیه در اوضاع سوریه نیز گفت: مقامات ترکیه با مواضعی که در قبال بحران سوریه گرفته اند منافع زیادی را از دست دادند و خود آنها خوب می دانند که چه چیزی را از ملت ترکیه گرفته اند.

وی ادامه داد: مقامات ترکیه به خوبی می دانند که با تصمیم گیری هایشان منافع ملت ترکیه و امنیت ملی این کشور را در کجا قرار داده اند.

بشار اسد گفت: مقامات ترکیه برای منافع ملت خود آنچنان ارزش قائل نیستند که برای طرح «عثمانی جدید» خود ارزش قائلند و این طرح برای آنها از منافع ملی ترکیه و منافع شهروندان این کشور با ارزش تر است.

رییس جمهوری سوریه با اشاره به اختلاف های سیاسی در ترکیه گفت: مواضعی که دولت آنکارا در قبال سوریه اتخاذ می کند تنها از سوی اندکی از سیاسیون حزب حاکم اتخاذ می شود و این امر با مخالفت های گسترده در داخل ترکیه مواجه شده است چرا که مخالفان به خوبی می دانند که این مواضع تنها به نفع تعداد کمی از سیاستمداران ترکیه است.

وی گفت: در عین حال با وجود دخالت های عربستان و ترکیه، قطر بیشترین سهم را در افزایش خشونت ها در سوریه داشته است.

رییس جمهوری سوریه درخصوص تحولات داخلی کشور نیز گفت: تروریست ها علیه ساختارهای دولت دست به اسلحه برده اند و از هیچ پشتیبانی مردمی در داخل سوریه برخوردار نیستند چرا که آنها زیربناهای کشور را که به ملت تعلق دارد هدف قرار داده اند و خون بی گناهان را در سوریه می ریزند.

اسد گفت: تروریست ها هیچگاه در رسیدن به اهداف خود موفق نخواهند بود و در نهایت پیروز نمی شوند و وضعیت در سوریه جز با گفتگوهای داخلی و مذاکره مخالفان حل و فصل نخواهد شد.

وی گفت: ما می دانیم که اشتباهاتی صورت گرفته و فساد در کشور وجود دارد و هم اکنون مبارزه با آن ادامه دارد اما برای موفقیت این امر باید اوضاع آرام باشد.

اسد تاکید کرد: باب گفت وگو و مذاکره همواره برای همگان باز است و ما چندین بار تاکنون عفو اعلام کرده ایم تا کسانی که دست به اسلحه برده اند از اقدامات خود دست بردارند.


نظر شما :