دیدار پانه‌تا با رهبر آتی چین

۲۹ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۵:۴۶ کد : ۱۹۰۷۰۱۰ سرخط اخبار

وزیر دفاع آمریکا با "شی جین پینگ"، رهبر آتی چین که دو هفته از انظار عمومی پنهان بود، دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دیدار لئون پانه تا، وزیر دفاع آمریکا با "شی جین پینگ"، معاون رئیس جمهوری چین و رهبر آتی این کشور در جریان سفر یک هفته ای وی به آسیا و تداوم اقدامات آمریکا برای افزایش تمرکز نظامی در منطقه آسیا-اقیانوسیه صورت گرفته است.

شی جین پینگ که دو هفته از انظار عمومی پنهان بود، امروز با پانه تا دیدار و با اشتیاق دستان وی را فشرد.

رهبر آتی چین در این دیدار گفت: سفر پانه تا به پکن برای پیشرفت آتی میان دو کشور و توسعه نظامی میان پکن و واشنگتن و روابط بیشتر میان این دو ملت بسیار سودمند و کمک کننده خواهد بود.

وزیر دفاع آمریکا هم چنین اعلام کرد که پکن و واشگتن مشترکات زیادی با یکدیگر دارند و به این موضوع اشاره کرد که دو کشور قادرند به راه هایی برای انجام مذاکرات بیشتر و تقویت همکاری ها دست پیدا کنند.

با این حال، دو کشور دارای روابطی جنجالی هستند چرا که آمریکا نگران افزایش قدرت نظامی پکن در منطقه و چین نگران گسترش حضور نظامیان آمریکا در آسیا اقیانوسیه است.

پانه تا همچنین بر این گفته خود تاکید کرد که هدف حضور نظامیان آمریکا در منطقه، چین نیست.

حضور پانه تا در چین، در میان بحبوحه افزایش تنش ها و راهپیمایی های اعتراض آمیز چینی ها علیه خریداری جزایر مورد مناقشه توسط دولت یوشیهیکو نودا، نخست وزیر ژاپن صورت گرفته است.

مقام های چینی خواستار بی طرفی آمریکا در قبال این مساله هستند، اما معترضان آمریکا را مورد نکوهش و نقد قرار داده و واشنگتن را به افزایش اقدامات در مورد این متهم کرده اند چرا که معترضان معتقدند اقدامات واشنگتن باعث اقدامات مقابله ای دولت های منطقه در قبال پکن شده است.

حزب کمونیست چین قرار است به زودی در یک جلسه مهم درباره دوره جدید رهبری این کشور تصمیم گیری کند. تاریخ این جلسه معلوم نیست.

پانه تا برای دیدار با مقام های ارشد چین به پکن سفر کرده است. او پیش از این از ژاپن دیدار کرد.

کلید واژه ها: آمریکا چین دیدار پانه


نظر شما :