اختلافات هسته‌ای با ایران چندان خطرناک نیست

۳۱ مرداد ۱۳۹۱ | ۲۲:۱۰ کد : ۱۹۰۵۷۶۸ سرخط اخبار

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه می گوید که برنامه هسته ای ایران خطرناک تر از دیگر مسائل بین المللی نیست.
به گزارش فارس به نقل از رادیو صدای روسیه، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در  مصاحبه با اسکای نیوز عربی تصریح کرد که اختلافات میان 1+5 و ایران خطرناک تر از اختلافاتی نظیر اختلاف فلسطینیان و اسرائیل نیست.

لاوروف هیچ دلیلی برای خاص و در معرض انفجار دانستن بحران در خصوص برنامه هسته ای ایران ندانسته و مذاکرات 1+5 با ایران در استانبول و مسکو را یک شکست قلمداد نکرده است. به عکس، وی برای باور است که مذاکرات اخیر مواضع طرفین را شفاف و روشن کرده است.

وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به سوالی در خصوص تهدید نظامی اسرائیل علیه ایران نیز گفته است که وی فکر نمی کند این مشکل از طریق استفاده طولانی مدت از نیروی نظامی حل شود.

شینهوا نیز گزارش داده، به گفته لاوروف، «کسانی که مذاکرات را شکست می خوانند، قصد دارند ادبیات جنون آمیز را توسعه دهند. این غلط است. رویکرد تقابل جویانه در این خصوص، غیرسازنده است. من فکر می کنم ما می توانیم از پیشرفت های هرچند کوچک در مذاکرات استانبول و مسکو حرف بزنیم چرا که دو طرف مواضعشان را شفاف و دقیق بیان کردند؛ کاری که هرگز سابقه نداشت.»

رویترز عربی نیز به نقل از همین مصاحبه خبر داده که وزیر امور خارجه روسیه ابراز داشت که روسیه مخالف ایده ایجاد منطقه پروازممنوع بر فراز سوریه است و آن را نقض حاکمیت این کشور می داند.

به باور لاوروف، راه حل بحران سوریه در بیانیه ژنو خلاصه می شود که خواهان تشکیل دولت وحدت ملی در سوریه است.

لاوروف در خصوص بقا یا عدم بقای بشار اسد در قدرت نیز گفته است که این تصمیمی مربوط به ملت سوریه است و آنها در این خصوص، خود تصمیم خواهند گرفت.

وزیر خارجه روسیه همچنین بر لزوم مشارکت ایران در حل و فصل بحران سوریه تاکید کرد.

کلید واژه ها: لاوروف


نظر شما :