چاوز لندن را تهدید کرد

۳۱ مرداد ۱۳۹۱ | ۲۲:۰۳ کد : ۱۹۰۵۷۶۵ سرخط اخبار

رئیس جمهور ونزوئلا نسبت به هرگونه اقدامی که موجب نقض حاکمیت اکوادور شود، به دولت انگلیس هشدار داد.
به گزارش فارس به نقل از شبکه پرس تی وی، «هوگو چاوز» رئیس جمهور ونزوئلا در گفت وگو با شبکه دولتی این کشور، به مقامات انگلیسی هشدار داد در صورت اقدام احتمالی آنها برای ورود غیر قانونی به سفارت اکوادور در لندن با پاسخ شدید ونزوئلا مواجه خواهند شد.

چاوز گفت: «اگر انگلیس تصمیم بگیرد حاکمیت اکوادور را نقض کند، پاسخ شدیدی به آنها خواهیم داد. ما به انگلیس توصیه می کنیم قبل از انجام چنین کاری به خوبی فکر کند، چرا که دوره ای که امپراتوری ها هر آن چه می خواستند انجام می دادند، به سر آمده است.»

این در حالی است که رئیس جمهور ونزوئلا درباره چگونگی پاسخ این کشور به اقدام احتمالی دولت انگلیس توضیحی نداد.

همچنین اتحادیه آلبا «اتحادیه بولیواری برای ملت های آمریکای لاتین» درباره « عواقب جدی» نقض احتمالی امنیت دیپلماتیک سفارت اکوادور در لندن به انگلیس هشدار داده است.

افزون بر این، روز شنبه (۲۹ مرداد، ۱۹ اوت) اتحادیه کشورهای امریکای جنوبی از اقدام اکوادور برای اعطای پناهندگی به جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی لیکس حمایت کرد.

جولیان آسانژ در ماه ژوئن، پس از آنکه دادگاه عالی انگلیس اعلام کرد وی باید به اتهام مسائل جنسی به کشور سوئد مسترد شود به سفارت اکوادور پناهنده شد.

دولت اکوادور روز پنج شنبه گذشته با اعطای پناهندگی سیاسی به مؤسس سایت ویکی لیکس موافقت کرد و همین موضوع نیز تنش دیپلماتیکی را در روابط اکوادور با انگلیس به وجود آورد.

انگلیس همچنان اصرار دارد که آسانژ را به سوئد باز خواهد گرداند.

آسانژ معتقد است احتمال دارد دولت سوئد وی را به کشور آمریکا منتقل کند تا آنجا به اتهام افشای اسناد وزارت خارجه آمریکا محاکمه شود.

دولت اکوادور اعلام کرده است در صورتی که دولت سوئد به این کشور تضمین دهد آسانژ را به کشور ثالث (آمریکا) منتقل نکند با آنها همکاری خواهد کرد.

دولت اکوادور نگران آن است که آسانژ به اتهام افشای اسناد محرمانه وزرات خارجه آمریکا با مجازات اعدام روبرو شود.

کلید واژه ها: جوليان آسانژ


نظر شما :